*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > اخلاق در حوزه 


حضرت آيةالله آقامجتبي تهراني(ره)
شرايط استجابت دعا
دعا پشت‌سر برادر مؤمن، به اخلاص نزديک‌تر است. امام محمدباقر عليه‏السلام در باب تسريع در اجابت دعا مي‌فرمايند: أسرع‌الدعاء نجحاً للإجابة دعاء‌الأخ لأخيه بظهر‌الغيب؛ الكافي/2/507؛ آن دعايي که سريع‌تر به اجابت مي‏رسد، دعاي برادر مؤمن براي برادر مؤمنش است؛ اما در روايت يک قيد دارد که آن قيد بظهر‌الغيب است؛ يعني اين دعا بايد پشت‌سر او باشد، نه پيش‌روي او؛ برادر مؤمنتان را پشت‌سر او دعا کنيد.
 ١٤:٥٧ - 1392/06/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
حضرت آيةالله حاج‌آقا مجتبي تهراني(ره)
رازهاي استجابت دعا
روايت داريم که اگر برادر مؤمني پشت سر برادر مؤمنش براي او دعا کند، دعايش به سرعت مستجاب مي‏شود. يعني اين دعا از نظر تأثير و سرعت در اجابت، سريع‌تر به اجابت مي‌رسد تا او خودش براي خودش دعا کند. روايت از امام باقر(علیه‌السلام) است که حضرت فرمود: أسرع‌الدعاء نجحاً للإجابة دعاء‌الأخ لأخيه بظهر‌الغيب.(2) سريع‏ترين دعايي كه موفق به ...
 ١١:١٧ - 1392/06/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
حضرت آيةالله حاج‌آقا مجتبي تهراني(ره)
دعا حلال مشکلات
انسان، در زندگي خود، يا بر اثر غفلت و يا بر اثر سرخوردگي، درخواست جلب ضرر مي‌کند؛ مثلاً وقتي انسان با مشکلي برخورد کرد و به بن‏بست رسيد، غافل از اين‌که مشکل‏گشايي مافوق اين ابزار مادي وجود دارد که اگر دستش را به سوي او دراز کند، مشکلش را حل خواهد کرد، ناخودآگاه بر اثر غفلت، براي خودش آرزوي ضرر و حتي آرزوي مرگ و ...
 ١٢:١٣ - 1392/05/30 - نظرات : ٠متن کامل >>
حضرت آيةالله آقامجتبي تهراني(ره)
تأثير نماز و روزه در استجابت دعا
در اين باب روايات بسيار داريم که کسي‌که حاجتي دارد، اگر نماز بخواند و در نماز يا بعد از نماز دعا کند، دعايش مستجاب است.اين روايت را ديلمي در ارشاد‌القلوب نقل مي‎کند که پيغمبر اکرم(ص) فرمودند: «يقول‌الله تعالى من أحدث و لم يتوضّأ فقد جفاني و من أحدث و توضّأ و لم يصلّ ركعتين فقد جفاني و من أحدث و توضّأ و صلّى ركعتين و دعاني و لم أجبه فيما سألني من أمر دينه و...
 ١٢:٥٥ - 1392/05/16 - نظرات : ٠متن کامل >>
مرحوم آيةالله حق‌شناس(ره)
توصيه‌هاي اخلاقي براي شب‌هاي قدر
يكي از شرايط توبه، اخلاص باطن و سريره است. بايد خالصاً و مخلصاً بياييد وسط. از ديگر شرايط توبه، معرفت است، يعني ببينم كه پروردگار چقدر به من مهربان است. بدانم كه چه پروردگاري دارم. توبه نصوح يعني اين‌كه من با قصد و يقين و قاطعيت از معصيت صرف‌نظر بكنم و قصد برگشت به گناه نداشته باشم. حضرت فرمودند: چنين كسي نداريم كه دوباره به گناه مبتلا نشود. انسان در معرض حوادث است، شايد دوباره گرفتار معصيت شود؛ ولي بايد تصميم قاطعانه در توبه بگيرد. ...
 ١١:٣٥ - 1392/05/02 - نظرات : ٠متن کامل >>
حضرت آيةالله علي مشکيني(ره)
آثار محبت الهي
در ادعيه آمده: «اللهم ارزقني حبک و حب من يحبک و حب کل عمل يوصل اليک». از کشّاف حقايق، امام صادق(علیه السلام) پرسيدند: آيا حبّ و بغض جزو ايمان است؟ فرمودند: «مگر ايمان غير از حب و بغض است؟!» ايمان يعني حبّ، حب‌ّالله و حب الرسول و اين حبّ است که شما را از منطقه‌هاي مختلف در اين حوزه مقدسه جمع کرده. اين حب‌الله است که سبب شد اين قيافه‌هاي نوراني را پيدا کنيد. ما چون خدا را دوست داريم، مدرسه علميه را ...
 ١٢:٣١ - 1392/04/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
حضرت آيةالله اشتهاردي(ره)
ارزش مسجد، وعظ و خطابه
خوشا به حال طلابي که در ماه مبارک رمضان، عهده‌دار هدايت مردم مي‌شوند، اما از اين نکته هم نبايد غافل شوند که هدايت مردم بستگي به هدايت خود هدايت‌کننده دارد. و هدايت يک مبلغ، به اين است که نيتش را براي خدا خالص کند. حضرت امام در درس اخلاق مي‌فرمود: خداوند وظايف و مواعظ انبيا را در يک آيه خلاصه کرده، قل انما اعظکم بواحدة ان تقوموا لله مثني و فرادي، اگر اين ...
 ١٥:١٧ - 1392/04/12 - نظرات : ٠متن کامل >>
ميرزا جوادآقا ملکي تبريزي(ره)
چند تذکر!
انسانيت انسان به‌صورت نيست بلکه خاصيت انسان، علم و معرفت و اخلاق حسنه است و علم و معرفت حاصل نشود مگر به وسيله تحسين اخلاق، علم در آسمان نيست تا بر شما فرود آيد و در دل زمين نيست تا براي شما از دل خاک برآيد، بلکه در اندرون دل‌هاي شما نهفته است و اگر انسان دو عالم حس و مثال خود را تابع عقلش نمايد يعني توجهش را به آن عالم کند و همتش را به ...
 ١٨:١٢ - 1392/03/29 - نظرات : ٠متن کامل >>
امام خميني(ره)
امام خميني(ره)
موانع تزکيه نفس
«همه جمعيت دنيا احتياج به تعليم و تربيت دارند. هيچ‌کس نمي‌‏تواند ادعا کند که من ديگر احتياج ندارم به اين‌که تعليم بشوم و تربيت بشوم. رسول‌خدا(صلی الله علیه و آله) هم تا آخر احتياج داشت، منتها احتياج او را خدا رفع مي‌‏کرد.» (صحيفه امام/‏17/237) «‌انبيا هم که آمده‌‏اند از طرف خداى تبارک و تعالى. براى همين ...
 ١٢:٣٤ - 1392/03/19 - نظرات : ٠متن کامل >>
آيةالله‌العظمي بهجت(ره)
چگونه دعا کنيم؟
چگونه مي‌شود کاري بدون مقدمات و شرايط انجام گيرد؟ اگر مي‌خواهيد دعا کنيد و واقعاً دعا و خواستن از خدا باشد، دعا تشريفاتي دارد؛ اگر مي‌خواهيد از ناحيه دعا به جايي برسيد، زبان حالتان اين باشد: تسليم خدا هستيم، هر چه بخواهد بکند، بنا داريم عمل به وظيفه بندگي کنيم. آيا با اين حال خدا ما را به دست گرگ مي‌دهد؟! او مي‌تواند تمام مصيبت‌هاي اهل ايمان را تدارک و
 ١٥:٥٤ - 1392/03/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
آيةالله‌العظمي بهجت(ره)
نيازمندي فطري انسان به خداوند سبحان
فقيري بر در خانه‌اي ايستاده بود، و نان مي‌خواست، بچه همسايه وقتي ديد او نان مي‌خواهد، با تعجب از او پرسيد: مگر مادر نداري؟ پيرمرد فقير در جواب اوگفت، نه.بچه گفت: برو براي خودت مادر بخر! جل‌ّالخالق!انسان از ملکات اين بچه‌ها چيزهايي مي‌فهمد، چون خود بچه هروقت نان مي‌خواسته از مادر مي‌گرفته، لذا به فقير هم مي‌گويد از مادر بگيرد و اگر هم مادر ندارد تهيه کند.او مي‌فهمد که به کسي محتاج است که حوايج او را بر آورد، و چه‌کسي بهتر از مادر و پدر؟ و اگر آن‌ها نبودند، خوب ...
 ١٢:١٢ - 1392/02/19 - نظرات : ٠متن کامل >>
آيةالله‌العظمي بهجت(ره)
معرفةالله، اعظم واجبات
نماز، جامي است از الذ لذايذ [لذت‌بخش‌ترين لذت‌ها] که چنين خمري خوشگوار در عالم وجود نيست! تمام لذت‌ها روحي است؛ و آن‌چه از لذات که در طيب [عطر] و يا از راه نساء به‌صورت حلال تکويناً مطلوب است، بيش از آن و به مراتب بالاتر، در نماز است. اگر سلاطين عالم مي‌دانستند که انسان ممکن است در حال عبادت چه لذت‌هايي را ببرد، هيچ‌گاه دنبال اين ...
 ١٧:١٧ - 1392/02/04 - نظرات : ٠متن کامل >>
مرحوم آية‌الله عبدالکريم حق‌شناس(ره)
آیةالله عبدالکریم حق شناس(ره)
ايمان با ورع
مأموران جهنم سؤال مي‌کنند: آيا براي شما پيامبر نيامد؟ ترساننده‌اي نيامد که شما را از امروز بترساند و با خبر کند؟ آن‌ها مي‌گويند؟ بله آمد! ما گفتيم که شما حجتي نداريد، دليلي نداريد و رسل را تکذيب کرديم! «و قالوا لو کنّا نسمع أو نعقل ما کنّا في أصحاب‌السعير»، ملک/10؛ اگر ما سخن پيامبران و مواعظ آن‌ها را مي‌پذيرفتيم و يا با تعقل و تفکر درستي آن را مي‌فهميديم، از ...
 ١١:٠١ - 1392/01/21 - نظرات : ٠متن کامل >>
امام خميني(ره)
امام خميني(ره)
جايگاه اخلاق و تهذيب در زندگي اهل علم
مشکل‌ترين امور و سخت‏‌ترين چيزها دين‌داري است در لباس اهل علم و زهد و تقوا، و حفظ قلب‌نمودن است در اين طريقه، و از اين جهت است که اگر کسي در اين طبقه به وظايف خود عمل کند و با اخلاص وارد اين مرحله شود و گليم خود را از آب بيرون کشد و پس از اصلاح خود به اصلاح ديگران پردازد و نگهداري از ايتام آل‌رسول نمايد، چنين شخصي از زمره مقربين و ...
 ١١:٣٧ - 1391/12/22 - نظرات : ٠متن کامل >>
حضرت آيةالله خوشوقت(ره)
نکته‌هاي اخلاقي
بهترين راه سلوک عمل به آيه تقوا «يا أيها‌الذين آمنوا اتقوا‌الله»؛ است، منتها مردم مي‌خوانند، ولي عمل نمي‌کنند! کم هستند افرادي که در طول عمر تقوا را رعايت کنند. کار خير زياد مي‌کنند و کنار آن هم گناه مي‌گذارند و همين گناهان حجاب مي‌آورد. اين‌ها افراد نادري هستند که کار حرام انجام نمي‌دهند و اين مي‌شود که ايمان مرتب در تزايد باشد و...
 ١٦:٥٣ - 1391/12/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
حضرت آيةالله حاج سيدحسين فاطمى(ره)
حضرت آيةالله حاج سيدحسين فاطمى(ره)
معيار انسانيت
مرحوم حاج ميرزا جواد آقاي ملکي تبريزى طاب‌ثراه مى‌گويد: انسان،‌ انسانيتش به‌صورت نيست، چراكه صورت را بر در حمام هم مى‌كشند و به جسمانيت هم نيست چراكه حيوانات خبيثه هم جسم دارند،‌ به أشره طعام و جماع هم نيست چراكه خرس و خنزير هم شَرَهشان بيشتر از انسان است،‌ و با غضب و قوه انتقام هم نيست، چراكه سگ و گرگ قوه غضبيه‌شان خيلى است؛ بلكه خاصيت آن است كه تو را انسان كند و...
 ٢٢:٤٢ - 1391/12/02 - نظرات : ٠متن کامل >>
آيةالله‌العظمي مظاهري
آیةالله‌العظمی مظاهری
جهاد با نفس
در درون آدمي هميشه ميان عقل،‌ وجدان اخلاقي و نفس اماره ستيز وجود دارد. بين بعد ملكوتي و بعد حيواني انسان هميشه جنگ و جدال هست. در برخي از انسان‌ها عقل و وجدان اخلاقي بر نفس اماره پيروز مي‌شود و در برخي ديگر نفس اماره آنان زمام امور را در دست مي‌گيرد و بر آنان مسلط مي‌شود. انساني كه بتواند نفس اماره را كه چون اسب چموش و سركشي است، دهنه و لگام ببندد و او را كنترل كند، بهترين وسيله عروج خود را ...
 ١٣:٠٨ - 1391/11/26 - نظرات : ٠متن کامل >>
حضرت آيةالله آقا مجتبي تهراني(ره)
حضرت آيةالله آقامجتبي تهراني(ره)
راه‌هاي تطهير قلب
دل‌هاي آدمي مخزن حب الهي است، دلي را که هر روز به چيزي غير خدا تعلق پيدا کند، قلبي هرزه و بي‌ادب است. انسان بايد تمام ابعاد وجودي‌اش؛ يعني عقل، قلب، نفس، اعضا و جوارحش را ادب کند. اين موضوع در روايات هم آمده است. اميرالمومنين عليه‌السلام مي‌فرمايد: زک قلبک بالأدب کما يذکى‌النار بالحطب‏.
 ١٥:٥٩ - 1391/11/11 - نظرات : ٠متن کامل >>
حضرت آيةالله مجتبي تهراني(ره)
حضرت آيةالله آقامجتبي تهراني(ره)
فرورفتن در باطل
يكى از عوامل رشد و انتشار زشتى‌ها در جامعه بشرى، فرورفتن در باطل است. دانشمندان علم اخلاق، حكايت زشتى‌ها يا فرورفتن در باطل را از بيمارى‌هاى زبان به‌شمار آورده‌اند. شخص مبتلا به اين بيمارى، ويژگى بسيار ناپسندى دارد كه جامعه اى را به فساد و تباهى مى‌كشد. باز گفتن اعمال زشت، موجب از بين رفتن زشتى آن‌ها شده، شخص راوى...
 ٠٨:١٦ - 1391/10/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
شهيد آيةالله دستغيب قدس‌سره
درس اخلاق شماره 354
خشم رحمانى و شيطانى
وجود خشم در انسان ضرورى است. البته آدمى بدون اينكه خشم داشته باشد نمى‌تواند زندگى كند، ولى به شرطى كه آن را در راه صحيح به كار بيندازد. وجود خشم در انسان لازم است تا در راه انسانيت آن را به كار ببرد، آدمى بدون شهوت و غضب نمى‌تواند زندگى كند، بايد شهوت در او باشد تا ...
 ١٣:٠٦ - 1391/10/12 - نظرات : ٠متن کامل >>
آية‌الله‌العظمي مظاهري
درس اخلاق شماره 353
مضرات دلبستگي
انسان مخصوصاً ما طلبه‏ها اگر بخواهيم راحت باشيم، يک زندگي منهاي غم و غصه، منهاي گناه و دلهره داشته باشيم، بايد دلبستگي‌ها را از بين برد «حبّ‌الدنيا رأس کل خطيئة»، کافي/2/131؛ و وقتي همه گناهان را ريشه‌يابي کنيم، مي‏بينيم که منشأ آن همين دلبستگي‌ها است. گناه، رذالت، غم و غصه، اضطراب خاطر و...
 ١٠:٥٩ - 1391/09/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
آية‌الله‌العظمي مظاهري
آية‌الله‌العظمي مظاهري
انقطاع
يکي از مسايلي که علماي علم اخلاق روي آن خيلي پافشاري دارند و تأکيد بسياري در قرآن و روايات اهل‌بيت ‏عليهم‏السلام ديده مي‏شود، حال تبتل براي انسان است «فاذکر اسم ربّک و تبتّل تبتيلا»، مزمل/8؛ اين حال تبتل، دو معناي مطابقي دارد، يک معناي التزامي؛ در اخلاق به آن مي‏گويند انقطاع عن‌الناس و انقطاع الي‌الله، از همه‌چيز بريدن به خدا وصل‌شدن؛ انسان برسد به آن‌جا که هيچ چيزي نتوانسته باشد دل او را ببرد.
 ١٥:١٨ - 1391/09/14 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیةالله‌العظمی مظاهری
آیةالله‌العظمی مظاهری
آزمایش الهی
امتحان را به هر معنایی که بکنیم، در آیات فراوانی لابد منه برای همه است و امتحان را منقسم کردم به دو قسم، یک قسم امتحان مهندس از سنگ معدنی؛ یک قسم امتحان معلم از شاگرد و امتحان‏های الهی نظیر امتحان معلم از شاگرد است، برای این‌که ...
 ٢٣:٢١ - 1391/08/29 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیة‌اللّه‌العظمی مظاهری
آیةالله‌العظمی مظاهری
سیر و سلوک
سیر و سلوک یعنی حرکت به سوی خدا؛ منتهای سیر الی الله «یا ایها الانسان انّک کادح الی ربّک کدحاً فملاقیه» در این دنیا آمدیم برای همین «انا للَّه و انا الیه راجعون». در این دنیا آمدیم برای این‌که این منازل را یکی پس از دیگری طی کنیم از توبه به ...
 ١٦:٣٦ - 1391/08/17 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیةالله‌العظمی آخوند خراسانی قدس‌سره
آیةالله‌العظمی آخوند خراسانی(ره)
اخلاص
بدان! اخلاصی که معتبر است در عبادات کتاباً و سنةً، از خفایای امور جلیله می‏باشد؛ هم تحصیل آن مشکل و هم عمل به حصول آن. بسا می‏شود شخص اعتقاد می‏نماید او را تحصیل کرده و حال آن‌که امر بر او مشتبه شده. و لذا شمرده شده سرّی از اسرار‌الله و سپرده نشده مگر که در دل‌های خواص اولیاء‌الله چنان‌چه در بعض احادیث قدسیه وارد شده: «‌الإخلاص سرّ من أسراری، استودعته قلب من أحببت من عبادی»
 ١٠:٢٢ - 1391/08/02 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیةالله‌العظمی میرزا جواد تبریزی قدس‌سره
آیةالله‌العظمی میرزا جواد تبریزی(ره)
خودسازی بخش دوم
يكى از مواردي كه در خودسازی انسان نقش اساسى دارد، مسئله توكل است. اگر عمل خالصانه همراه با توكل انجام گيرد، سرانجام سعادت دنيا و آخرت را به دنبال دارد. انسان مؤمن و متدين ضمن آن‌كه كار را خالصانه و للّه انجام مى‏دهد، مزد و پاداشش را بايد از خدا بخواهد و پروردگار متعال عنايت خواهد كرد. توكل، بهترين غنيمتى است كه انسان را در كسب معنويت و ارتقای درجه موفق خواهد كرد.
 ١١:٥٣ - 1391/07/20 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیةالله‌العظمی تبریزی قدس‌سره
آیةالله‌العظمی میرزا جواد تبریزی(ره)
خودسازی بخش اول
يكى از مواردى كه مى‏تواند در جهت سازندگى نقش اساسى داشته باشد، هم‌نشين خوب است، به‌خصوص طلاب جوان كه مى‏خواهند مبلّغ دين و احكام الهى و معارف اهل‌بيت علیهم‌السلام باشند.
 ١٣:٤٦ - 1391/07/05 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیةالله‌العظمی جوادی‌آملی
آیةالله‌العظمی جوادی‌آملی
حیاء از منظر قرآن و اهل‌بیت(ع)
قرآن كريم قبل از اين‌كه مسایل حدود، زندان، جهنم و مسایل كيفري را طرح كند، مسئله حيا را طرح كرده است. در سوره مباركه علق كه اولین سوره نازل‌شده بر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و جزء عتائق سور قرآني است، اولين درسي كه داد، فرمود: «الم يعلم بانّ‌الله يري، علق/14.
 ٠١:٣٨ - 1391/06/23 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیةالله‌العظمی جوادی آملی
آیةالله‌العظمی جوادی آملی
جلوه كمالات فعليه خدا در مومنان
خداي سبحان وقتي كمالاتي را در مقام فعل براي خود ذكر مي‌كند، همان كمالات را براي انبيا ذكر مي‌كند. اگر خدا رئوف و رحيم است بعباده المؤمنين، درباره وجود مبارك رسول گرامي صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: «عزيز عليه ما عنتّم حریص علیکم بالمؤمنين رئوف رحيم»
 ١١:٢٥ - 1391/06/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیةالله‌العظمی جوادی آملی
آیةالله‌العظمی جوادی آملی
مقام مقربین
از بيانات اميرالمؤمنين علی علیه‌السلام اين است: كن وصيّ نفسك، نهج‌البلاغه، حکمت 254. انسان يك وصيت عهدي دارد كه درباره قبر و كفن و نماز اوست؛ يك وصيت تمليكي دارد كه درباره ثلث مال اوست. فرمود: وصي تمليكي‌ات، خودت باش. اگر وصي تعيين مي‌كني؛ وصيتت عهديه باشد، نه تمليكيه! مسایل مالي را در زمان حيات خود عمل كن.
 ٠٣:٣٨ - 1391/05/25 - نظرات : ٠متن کامل >>

<< صفحه قبلی2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 صفحه بعدی >>





جمعه ٠٤ خرداد ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
کانال تلگرام