*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
اخبار > 15 سخن بزرگان در افق پارسایی 12


گروه خبری: افق پارسایی 12  | تاریخ:1395/10/28 | ساعت:١٧:٠٧ | شماره خبر:٣٨٧٨٣٤ |  


    15 سخن بزرگان در افق پارسایی 12

15 سخن بزرگان در افق پارسایی 12

  بزرگ‌ترین ریاضت دین‌داری است. لذا کاری که مرتاضان هندی انجام می‌دهند و بعضی قوایشان را نابود می‌کنند، این هنر نیست؛ هنر آن است که شهوت و غضب و سایر قوا باشند اما تحت کنترل دستورات دین و عقل قرار گیرند. ...  

  



مفسر کبیر قرآن کریم، علامه سیدمحمدحسین طباطبایی قدس‌سره

بزرگترین ریاضت دینداری است. لذا کاری که مرتاضان هندی انجام میدهند و بعضی قوایشان را نابود میکنند، این هنر نیست؛ هنر آن است که شهوت و غضب و سایر قوا باشند اما تحت کنترل دستورات دین و عقل قرار گیرند.

کتاب جمع پراکنده

 

 

فقیه ربانی، آیةالله ابوالحسن ایازی قدس‌سره

هیچ کس از خدا بینیاز نیست. حساب و اعمال انسان، با اوست و نمیتوان جز او اندیشید. آنکس که به خدا اتکا ندارد، زندگی خویش را بیارزش و خود را در خط سیر ترس و لرز و نالش قرار میدهد.

کارها، باید با توکل به آفریدگار آغاز شود و با توسل به ائمه اطهار علیهم‌السلام پایان پذیرد.

ایازی از ملکوت

 

 

آیةاللهالعظمی بهجت قدس‌سره

آن دعایی مستجاب است که دعاکننده در آن مطمئن به اجابت باشد؛ و این امر، قلب متیقن و دل شکسته میخواهد.

کتاب پرسشهای شما و پاسخهای آیةاللهالعظمی بهجت قدس‌سره ، جلد دوم

 

شهید مرتضی مطهری قدس‌سره

انسان در دو حالت ممکن است خدا را بخواند، یکی در وقتی که اسباب و علل از او منقطع شود و دچار سختی و اضطراب گردد

و یکی در وقتی که روح خودش اوج بگیرد و خود، خویشتن را از اسباب و علل منقطع کند. در حال اضطرار و انقطاع اسباب

انسان خودبهخود به طرف خدا میرود، احتیاج به دعوت ندارد. البته این کمال نفس برای انسان نیست؛

کمال نفس در این است که انسان خودش را به اختیار منقطع سازد و اوج بگیرد.

پایگاه جامع اینترنتی استاد شهید مرتضی مطهری قدس‌سره

 

فقیه ربانی، آیةالله محمد بیدآبادی قدس‌سره

نسبت به دنیا و زینتهای آن بیرغبت باش، زیرا دنیا جایگاه فریفتگی و خودنمایی انس و جن است

و حیات آن به تصریح قرآن کریم بازیچه و سرگرمی است؛ پس آنرا بر اهلش که زنان و کودکان هستند واگذار و خود مانند مردان

در طلب آخرت و حیات ماندگار باش که در نزد اهل معنی زندگی حقیقی و دائمی و واقعی در سرای بازپسین است.

تذکرةالسالکین/68

 

آیةالله خوشوقت قدس‌سره

کسی که اخلاق خوش در خانه دارد؛ مانند کسی است که روزها را روزه دارد و شبها را عبادت کند.

در یک کلام، زبان باعث سوراخ کردن کیسه اعمال است؛ هرچه اعضا زحمت میکشند و جمع میشوند

یک حرکت زبان کیسه را سوراخ میکند! اگر از زن و فرزند غضبناک شدید، باید از مهلکه خارج شوید وگرنه قطعاً زمین خواهید خورد.

جام صبوح و پایگاه اطلاعرسانی ثقلین

 

آیةالله مشکینی قدس‌سره

کتاب نفس خود را باز کن و دقیق‏تر از مطالب مشکل مکاسب و کفایه، آنرا مطالعه کن. یک وقت مى‏بینى سر تا پا غلط است!

به راحتى دروغ گفته مى‏شود! هر حرفى را مى‏زنى! هر غذایى را مى‏خورى و به هر خانه‏اى که دعوتت کردند مى‏روى و...؛ وقتى بیدار مى‏شوى

مى‏بینى عجب نفس بدى تربیت کرده‏اى!

حوزه نت

حضرت آیةالله حاج شیخ محمد بهاری قدس‌سره

تمام سفارشات این بینوا به تو، اهتمام در ترک معصیت است. اگر این خدمت را انجام دادی، آخرالامر تو را به جاهای بلند خواهد رسانید.

البته، البته، در اجتناب از معصیت کوتاهی مکن و اگر خدای نخواسته معصیت کردی، زود توبه نما و دو رکعت نماز بهجا آور

و بعد از نماز، 70 مرتبه استغفار کن و سر به سجده بگذار و در سجده از حضرت پروردگار عفو بخواه، امیدوارم عفو بفرماید.

تذکرةالمتقین، ص196

 

شارح نهجالبلاغه، علامه محمدتقی جعفری قدس‌سره

آن انسانی که هنوز آنچه را که به خود نمیپسندد، بر دیگران میپسندد و هنوز آنچه را که به خود میپسندد، بر دیگران نمیپسندد

از عرفان الهی هیچ بهرهای نخواهد برد. آنکس که هنوز نمیداند توقع نتیجه بدون کار، بزرگترین عامل تباهی اخلاق انسانی است

و هنوز طعم نظم را در کار نچشیده است، از عرفان به جز حالات لذایذ روانی زودگذر، نصیبی نخواهد داشت.

پایگاه اطلاعرسانی مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری قدس‌سره

 

آیةالله حسنزاده آملی

قرآن، منبع آب حیات است و از اوصافی که برای خودش آورده است این است که فرموده: من آب حیاتم.

یا ایها الذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم (انفال/24) انسان باید این آب حیات را بنوشد تا شاداب و شکوفا بوده باشد؛

تا سعادت ابدی پیدا کند. به نوشیدن این آب حیات اسماء الله تکوینی در او پیاده می شود، خودش میشود اسماء الله؛

نهتنها به مفاهیم اسماء آگاهی پیدا میکند؛ بلکه آن حقایق را مییابد، میچشد، لمس میکند، دارا میشود.

پندهای حکیمانه/86

 

آیةالله حقشناس قدس‌سره

«لا نجاة الا بالطاعة و الطاعة بالعلم». (کافی/1/13/ح12) طاعت علم میخواهد. قسم به امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف اگر استاد اخلاق نداشته باشی؛

به جایی نخواهی رسید. همین که حرف بزنی؛ اهانت میکنی، غیبت میکنی. «لانجاة الا بالطاعة». «لا» برای نفی جنس است

یعنی از نجات خبری نیست؛ مگر اینکه طاعت و بندگی کنی. بندگی هم راه دارد. طاعت و بندگی با علم است. باید بروی و یاد بگیری.

از ملک تا ملکوت/244

 

عالم ربانی حاجآقا رحیم ارباب قدس‌سره

در زندگی، ابداً بدخواه کسی نبودهام، مخصوصاً نسبت به خویشان و نزدیکان خود که همیشه خیرخواه آنها بودهام.

لذا خداوند به من طول عمر عنایت کرد.

اخلاق، علم حال است و علومی که ما میخوانیم، علم قال؛ یعنی اخلاق با خواندن کتب اخلاقی، قابل اصلاح نیست

بلکه بایستی تهذیب نفس و مجاهده با نفس اماره نمود.

ضیاء نور/۱۱۲ ۱۱۴

 

حضرت آیةالله حاج شیخ مهدی الهیقمشهای قدس‌سره

نفس در مثَل آیینهای است، با هر که مقابل شود، از اخلاق و آثار او نقش میگیرد. هر که خواهد نقش الهی و رنگ صبغةالله پیدا کند

باید با رجال الهی نشیند و با سخنان و نصایح آنان انس گیرد، تا به آن سعادت بزرگ نایل شود.

و البته مسلم کل است که حضرت امام علی علیه‌السلام ، بزرگترین رجال الهی است.

بر شما باد به مطالعه علوم و کلمات و عمل به آیات و دلالات آن بزرگوار، تا نقش او در نفوس قدسی شما پدید آید.

کتاب پندهای آسمانی/ص۱۲۷

 

آیةاللهالعظمی میرزامحمدعلی شاهآبادی قدس‌سره

همه ارباب صنایع و حرف و اهل لذات و معاملات و عادات، اعمال خود را به حضور قلب انجام میدهند

به جهت آنکه قلب دارای محبوب است و لذا متوجه به محبوب خواهد بود؛ فقط اهل عبادت، محروم از قلباند!

با آنکه از اساس پرستش و ستایش بر حضور است.

شذرات المعارف، شذره چهارم، معرفة 146

 

عالم ربانی حاج سیدهاشم موسوی حدّاد رحمة‌الله‌علیه

ما وقتی به اسلام واقعی نزدیک میشویم که فرهنگمان نزدیک شود، روح واقعنگری و اصالتبینی

و باطلزداییمان نزدیک شود، وگرنه اگر خود را مسلمان بدانیم و بخوانیم ولیکن سلوک و مسلک ما

 همان سلوک و مسلک غافلان و دنیاپرستان باشد، و در منهج و منهاج

از همان رویّه و سیره کفّار تبعیت کنیم، بهرهای از اسلام جز لفظ و عبارتی نخواهیم داشت.

روح مجرد/ص286

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: