*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا


گروه خبری: افق پارسایی 12  | تاریخ:1395/10/28 | ساعت:١٦:١٢ | شماره خبر:٣٨٧٨١٩ |  


    آیةالله‌ محی‌الدین حائری شیرازیآیةالله‌ محی‌الدین حائری شیرازیآیةالله‌ محی‌الدین حائری شیرازی

تأثیر لقمه حلال و حرام

  آهن‌ربا، ذره آهن را هر کجا که باشد، به سمت خود می‌کشد. اگر یک مقدار پنبه را از کنار یک آهن‌ربا عبور دهید، آهن‌ربا کششی نسبت به پنبه ندارد، اما اگر مقداری خرده آهن را درون پنبه قرار دهیم، در این حالت پنبه به سمت آهن‌ربا کشیده شده و جذب آن می‌شود. در این‌جا خود پنبه جذب نمی‌شود، بلکه براده‌های آهنی که با خود آهن‌ربا هم‌جنس هستند، به سمت آن کشیده می‌شوند. ...  

  


آهن و آهنربا

آهنربا، ذره آهن را هر کجا که باشد، به سمت خود میکشد. اگر یک مقدار پنبه را از کنار یک آهنربا عبور دهید، آهنربا کششی نسبت به پنبه ندارد، اما اگر مقداری خرده آهن را درون پنبه قرار دهیم، در این حالت پنبه به سمت آهنربا کشیده شده و جذب آن میشود. در اینجا خود پنبه جذب نمیشود، بلکه برادههای آهنی که با خود آهنربا همجنس هستند، به سمت آن کشیده میشوند.

معصیتها مثل آهنربا و لقمه حرام مانند ذرات آهن است، وقتی که انسان در وجودش لقمه حرام نباشد، میتواند از کنار معصیتها عبور کند و خود را نگه دارد؛ اما وقتی که لقمه حرامی را خورد، از کنار معصیت که میگذرد مجذوب آن میشود، این خاصیت درونی نان و لقمه حرام است. اما لقمه صد درصد حلال که انسان کار صحیح درستی را انجام داده است و اجرت طیب و صحیح و طاهری را در مقابل آن به انسان دادهاند که البته این کم پیدا میشود وقتی که این لقمه را انسان مصرف میکند، از کنار عبادات که میگذرد، عبادات او را جذب میکنند، از کنار امامزاده که میگذرد، به زیارت آن میل و گرایش پیدا میکند. میل و گرایش به مسجد و روضه و تربت شهدا پیدا میکند و این جزء خاصیت و ذات لقمهای است که از همه جهت حلال باشد. هنگامی که انسان آنرا مصرف میکند در انسان نوری را ایجاد میکند.

همه طاعات و عبادات، جذابیت و گیرایی دارند، ولی همه آنها با لقمه حلال سنخیت دارند، نهتنها با لقمه حلال، بلکه با مسکن و لباس حلال و امثال اینها. در محلی که از راه حلال بهدست آوردهاید، موقع نماز که فرا میرسد، نسبت به نماز شوق و رغبت پیدا میکنید، اما اگر از راه حرام بهدست بیاید، وقتی که در آن محل غیبت انجام شود، نسبت به غیبت میل پیدا میکنید و قوه جلوگیری کم میشود. حلال و حرام وقتی مخلوط شود، طاعات و معصیت هم با هم مخلوط میشود.

مثلها و پندها/ آیةالله محیالدین حائری شیرازی

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: