*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
اخبار > ملاک عنایت الهی


گروه خبری: افق پارسایی 12  | تاریخ:1395/10/28 | ساعت:١٥:٣٢ | شماره خبر:٣٨٧٨٠٥ |  


    آیةالله‌العظمی‌ بهاءالدینی‌ قدس‌سره ملاک عنایت الهی

ملاک عنایت الهی

  تمام وفای به عهد‌ها و وعد و وعیدهای خداوند، جنبه‌ی جزایی دارد. مثلاً خداوند به مؤمنین و کسانی که عمل صالح انجام داده‌اند وعده مغفرت و اجر عظیم داده است: «ختم‌الله على قلوبهم و على سمعهم و على أبصارهم غشاوة و لهم عذاب عظیم؛ یعنی اول شما باید ایمان بیاورید و عمل صالح بکنید تا به وعده‌ الهی که مغفرت و اجر عظیم است،‌ نایل شوید.» عذاب الیم هم مال طبقه کفار است: ....  

  



تمام وفای به عهدها و وعد و وعیدهای خداوند، جنبهی جزایی دارد. مثلاً خداوند به مؤمنین و کسانی که عمل صالح انجام دادهاند وعده مغفرت و اجر عظیم داده است: «ختمالله على قلوبهم و على سمعهم و على أبصارهم غشاوة و لهم عذاب عظیم؛ یعنی اول شما باید ایمان بیاورید و عمل صالح بکنید تا به وعده الهی که مغفرت و اجر عظیم است، نایل شوید.» عذاب الیم هم مال طبقه کفار است: «إن الذین کفروا سواء علیهم ءأنذرتهم أم لم تنذرهم لا یؤمنون * ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على أبصارهم غشاوة ولهم عذاب عظیم؛ همه اینها جنبه جزایی دارد، یعنی شما تا حرکت نکنید، جزایی نیست. شما اگر نصرت خدا را بخواهید جز اینکه رو به خدا بروید، خبری نیست. یقین بدانید.

نصرت خدا هم مراتب دارد. گاهی به جمیع جهات خدا را نصرت می‌‌کنید، خدا هم به جمیع جهات شما را یاری میکند. اینکه بگویید: خدایا ما را یاری کن! بعد هم کارهای خود را بکنیم، میگوید: خبری نیست. تو باید خدا را نصرت کنی، تا خدا هم تو را یاری کند.

اینطور نیست که کلاه سر خدا برود. بگویی: شما ما را یاری کن تا ما بعداً تو را یاری کنیم. خدا به اندازهای که شما یاری کردی کمک میکند: «یا أیها الذین آمنوا إن تنصروا الله ینصرکم ویثبت أقدامکم». در دستگاه خدا نمیتوان حقهبازی کرد. حقه‌‌بازی، مال بازار است. باید ابراهیم آماده برای آتش شود تا خدا آتش را «برد و سلام» کند. اگر به مخلوق التماس کند، به زید التماس کند، از «برد و سلام» خبری نیست. کسی که همه یاریها را از خدا دید، قهراً مؤمن به خدا میشود.

یک روز اهل مکه میگفتند: نباید در مکه صدای پیامبر بلند شود. ولی صدای پیامبر خدا در تمام جهان بلند شد. این کار را چه کسی غیر از دستگاه خدا کرد: «و رفعنا لک ذکرک»؛ مراتب ایمان هم از اینجا استفاده میشود. کسی که به حسب دست و زبان و قلب و اقتصاد و همه امور، خدا را نصرت کند، ایمانش غیر ایمان کسی است که در یک جهت خدا را یاری کرده است.

شما میگویید: ما که نفهمیدیم! نکردهاید که بفهمید. تا نصرت خدا نکنید، فایدهای ندارد. اگر در اقتصاد گرفتار هستی، با دعا کار اصلاح نمیشود. برای خدا قدم بردار، اگر یاری خدا را ندیدی، آن وقت اشکال کن. با تنبلی، خدا انسان را یاری نمیکند. اگر برای خدا کاری کردی، جزا هم دارد.

شهره آفاق، شرح کلمات عرفانی، اخلاقی

 آیةاللهالعظمی بهاءالدینی قدس‌سره

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: