*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > رسالت جهانی 


گروه خبری: خبر, رسالت جهانی  | تاریخ:1393/12/11 | ساعت:٠٠:٠١ | شماره خبر:٣٥٩٠١٨ |  


    قاضی نورالله شوشتری

شهید تبلیغ بین‌المللی

 در زمان صفویه به علت نیاز مبرم حکومت صفوی به تحکیم حکومت مذهبی خود، هجرت وسیعی توسط علمای شیعه به سمت ایران روی داد. طبیعتاً نیاز فوق باعث می‌شد از هجرت علمای شیعی داخل کشور به سایر نقاط نیز کاسته شود. قاضی نورالله که این وضع را مشاهده نمود درعین‌حالی که دلبسته نظام صفوی بود راهی هندوستان شد تا ... 

  


در زمان صفویه به علت نیاز مبرم حکومت صفوی به تحکیم حکومت مذهبی خود، هجرت وسیعی توسط علمای شیعه به سمت ایران روی داد. طبیعتاً نیاز فوق باعث میشد از هجرت علمای شیعی داخل کشور به سایر نقاط نیز کاسته شود. قاضی نورالله که این وضع را مشاهده نمود درعین‌حالی که دلبسته نظام صفوی بود راهی هندوستان شد تا مبانی دین اسلام را در بین کفار آن دیار منتشر ساخته و نیز مروج مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز باشد. وی در سال 993 قمری روانه هند گشت و به شهر «آگره» رفت.

 تدریس فقه و کلام مقارن و تعامل با اهل سنت

قاضی فقه را بر مبنای مذاهب پنج‌گانه «شیعه»، «حنفیه»، «مالکیه»، «حنبلیه» و «شافعیه» برای طلاب هر مذهب تدریس میکرد و در خاتمه و بیان اقوال، نظر شیعه را با ظرافتی خاص بر کرسی مینشاند. قاضی نورالله آثار متعددی نیز در زمینه فقه و کلام و تفسیر مقارن نوشته است مانند کتابی مفصل در قضا و شهادات که در آن قاضی شرایط قاضی و محکوم و نیز احکام قضا را که در این باب از سوی شیعه و اهل سنت وارد شده است، بیان کرده است.

تقریب علمی

قاضی نورالله در اکثر علوم و فنون دارای تألیف و تصنیف است. ولی امری که می‌توان از آن به تقریب علمی یاد کرد بیشتر در زمینه کلام و فقه می‌تواند محقق گردد. قاضی نورالله در سایهسار تقیه، نه تنها به منصب قضا دست یافت، بلکه توانست کتب ارزشمندی را به جامعه شیعی تحویل دهد. نکته حائز اهمیت در آثار تطبیقی و مقارن قاضی نورالله در زمینه حدیث، فقه و کلام همین بحث رعایت تقریب علمی است و او معتقد است که اگر بتوان غبار تعصب را فرو نشاند و طبق موازین علمی که مورد قبول عاقلان است در این علوم به بحث نشست, نتیجه ای جز تقریب و نزدیکی و همگرایی نخواهد داشت. زمانی که علامه حلی کتاب شریف نهجالحق را نوشتند، برخی چون ابن تیمیه صاحب منهاجالسنه و قاضی روزبهان بقلی ابطال الباطل را در رد نهج الحق علامه نوشتند.

مناظرات حضوری

قاضی نورالله شوشتری به علم و ادب به چشم نردبانی مینگریست که انسان را به سوی کمال عمل و منزلگه ادای تکلیف میرساند. از این رو اهل بحث و مناظره بود و بر بحث و مناظره او، غبار جدل و مرا نمینشست و از آنجا که مناظرههای ایشان رنگ خدایی داشت، همواره از بحث و جدل سربلند بیرون میآمد. قاضی نورالله در طول دوران بیش از بیست ساله سکونت در هند بارها به مسند مناظره نشست و بیشاز هر چیز سعی داشت از غبار تعصب بکاهد و بفهماند که در راه رسیدن به حقیقت، نباید از پیشفرضهای غیرمعقول و متعصبانه مدد گرفت. در عرصه مناظره مکتوب نیز سید نورالله که اغلب با رعایت ادب و متانت در کلام سخن می‌گفت چه نسبت به نظرات برخی معاصران خود اعم از اهل سنت معاصر خودش یا اسلاف اهل سنت کتاب‌هایی مناظره گون می نگاشت. النور الأنور الأزهر فی تنویر خفایا رسالةالقضا و القدر للعلامةالحلی یکی از این آثار است که شوشتری در آن رساله بعضی از علمای هند در عصر خود را رد کرده و آن را در اواخر زندگی‌اش در سال 1018 نوشته است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





شنبه ٣٠ دی ١٣٩٦
جستجوی وب
کانال تلگرام
کانال تلگرام