*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > مسیر تحول 


گروه خبری: مصاحبه, مسیرتحول  | تاریخ:1392/04/19 | ساعت:١١:٠٦ | شماره خبر:٣٢٣٤٨٠ |  


    حجة‌الاسلام والمسليمن نبوي

حوزه و تبليغ؛ تحول در شيوه و کارکردها

 تبليغ اسلام و مكتب اهل‌بيت(علیهم السلام) در طول بيش از هزاروچهارصد سال، با پرچم‌داري و مشعل‌داري انسان‌هاي با ايمان و بزرگي، سينه‌هاي تشنه را از چشمه‌هاي زلال و ناب معارف الهي سيراب مي‌كند. امروزه انتظارات حکومتي و مردمي از مبلغين بسيار زياد شده است که حمايت مادي و معنوي و برنامه‌ريزي دقيق‌تري را براي مبلغين مي‌طلبد. معاونت تبليغ حوزه‌هاي علميه، از جمله نهاد‌هايي است که در کنار رسالت تعليم و تربيت طلاب، برنامه‌هاي تبليغي آن‌ها را نيز ساماندهي و برنامه‌ريزي مي‌کند. براي آشنايي بيشتر با فعاليت‌هاي اين نهاد، خبرگزاري حوزه گفت‌وگويي با حجة‌الاسلام والمسليمن نبوي، ‌معاون تبليغ و آموزش‌هاي راهبردي حوزه‌هاي علميه و مدير مرکز تخصصي تبليغ حوزه انجام داده است که حاصل آن، تقديم مخاطبان ارجمند مي‌شود:  

  


تبليغ اسلام و مكتب اهلبيت(علیهم السلام) در طول بيش از هزاروچهارصد سال، با پرچمداري و مشعلداري انسانهاي با ايمان و بزرگي، سينههاي تشنه را از چشمههاي زلال و ناب معارف الهي سيراب ميكند. امروزه انتظارات حکومتي و مردمي از مبلغين بسيار زياد شده است که حمايت مادي و معنوي و برنامهريزي دقيقتري را براي مبلغين ميطلبد. معاونت تبليغ حوزههاي علميه، از جمله نهادهايي است که در کنار رسالت تعليم و تربيت طلاب، برنامههاي تبليغي آنها را نيز ساماندهي و برنامهريزي ميکند. براي آشنايي بيشتر با فعاليتهاي اين نهاد، خبرگزاري حوزه گفتوگويي با حجةالاسلام والمسليمن نبوي، معاون تبليغ و آموزشهاي راهبردي حوزههاي علميه و مدير مرکز تخصصي تبليغ حوزه انجام داده است که حاصل آن، تقديم مخاطبان ارجمند ميشود:

   مرکز تخصصي تبليغ و معاونت تبليغ حوزه از چه زماني فعاليت خود را آغاز کردند؟

  در سال 1371 مرکز تخصصي تبليغ و در سال 1379 معاونت تبليغ حوزههاي علميه راهاندازي شد که در اين سالها بنده مسئوليت اين دو بخش را عهدهدار بودم.

   فعاليت‌هاي تبليغي حوزه را چطور ارزيابي مي‌کنيد؟

  ابتدا بايد ببنيم آيا بحث تبليغ در حوزه، منحصر در معاونت تبليغ حوزه است يا علاوه بر معاونت تبليغ حوزه، نهادهايي چون دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، سازمان تبليغات اسلامي، سازمان اوقاف و امور خيريه و ديگر نهادهاي تبليغي را هم در بر ميگيرد؟ تمامي اين نهادهاي تبليغي از نيروهاي حوزه استفاده ميکنند، اما در بين آنها فقط معاونت تبليغ حوزه ارتباط مستقيم با ساختار مديريت حوزههاي علميه دارد.

   رابط بين اين نهاد‌هاي تبليغي و حوزه، معاونت تبليغ است؟

  معاونت تبليغ حوزههاي علميه، براي ايجاد هماهنگي در فعاليتهاي تبليغي، «شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي» را تشکيل داده است؛ البته اين به آن معنا نيست که ساير نهادهاي تبليغي زير نظر معاونت تبليغ حوزه باشند، بلکه خودشان داراي هيئتامنا و رؤساي مستقل هستند.

   وجود نهاد‌هاي مختلف تبليغي سبب موازي‌کاري نمي‌شود؟

  طبيعي است که وجود اين نهادهاي تبليغي، موجب موازيکاري ميشود.

   درباره فعاليت‌هاي معاونت تبليغ حوزه‌هاي علميه بگوييد؟

  معاونت تبليغ حوزههاي علميه در ابتدا ليست کاملي از نيازهاي تبليغي طراحي کرد و پس از آن در بخشهايي که متولي خاصي نداشت، ورود يافت و آن را بر عهده گرفت. با گذشت زمان، بخشهايي هم که متولي، کارآيي لازم را نداشت، به عهده اين معاونت گذاشته شد.

بخشهايي مورد غفلت قرار گرفته بود که معاونت تبليغ حوزه با ورود به آن، اقدامات ارزشمندي انجام داد که در اين عرصه ميتوان به فعاليت فرهنگي در بخش دانشآموزي اشاره کرد. نخستين کار در اين عرصه، نقد تمامي کتابهاي آموزش و پرورش، غير از علوم پايه، با نگاه ديني بود که نتيجه اين نقد به وزارت آموزش و پرورش ارسال شد. اين مسئله در کميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي نيز مطرح شد که پس از بررسيهاي صورتگرفته، بخشي از نقدها اعمال شد و همچنين حاصل اين نقاديها، در نمايشگاهي ارائه شد. گفتني است، پيش از نقد کتابها، «اصول و بايستههاي نقد کتابها» نوشته شد تا نقاديها بر اساس معيارها و در حيطههاي مشخصي انجام شود. معاونت تبليغ حوزههاي علميه در اين راستا، 300 کتاب درسي در تمامي مقاطع تحصيلي آموزش و پرورش را مورد بررسي قرار داد.

مرحله بعدي کار در آموزش و پرورش، تدوين کتاب بود که يکي از کارهاي پيچيده و دشوار آموزش و پرورش به شمار ميرفت. با تلاشهاي گسترده در اين عرصه، سه جلد از کتابهاي تدوينشده، در حال تدريس است، که عبارتاند از پيام آسمان سالهاي اول، دوم و سوم راهنمايي. البته بر اساس قوانين موجود، تدريس متون آموزشي جديد، در آموزش و پرورش در طي چند مرحله انجام ميشود؛ به اين معني که کتاب مربوطه ابتدا در محيطهاي کوچک و بهصورت آزمايشي تدريس ميشود، بعد از آن در چند استان و هر استان يک مدرسه و در مرحله پاياني، اين کتاب در تمامي مدارس آموزش و پرورش کشور تدريس ميگردد.

تربيت ديني معلمان، عرصه ديگري است که معاونت تبليغ حوزههاي علميه در آموزش و پرورش داشته است، که در گام نخست، در يک سال 8000 معلم در استان فارس آموزش ديني را گذراندند. ما ميدانيم که بحث تربيت معلم، کاري پيچيده است، از اين رو پيشنهاد شد تا در هر استان مرکز تربيت معلمي در اختيار حوزه قرار گيرد تا بازدهي کار بالا رود.

اعزام مبلغ دانشآموزي براي مقاطع تحصيلي مختلف هم عرصه ديگري از فعاليتهاي معاونت تبليغ حوزه بود.

زمينه ديگر فعاليت معاونت تبليغ، راهاندازي مدارس امين است، بودجه اين مدارس از آموزش و پرورش و کارهاي تربيتي و مديريتي آن بر عهده حوزه واگذار شده است. البته سيستم آموزشي آنها مانند سيستم آموزشي ساير مدارس آموزش و پرورش ميباشد؛ در اين مدارس، طرح جامع تربيتي تدوين و اجرا ميشود که در حال حاضر تعداد اين مدارس در کشور 95 مدرسه ميباشد که اميد است بهزودي اين تعداد به 500 مدرسه برسد.

طرح جامع تدوين کتب ديني براي آموزش و پرورش، کار ديگري است که معاونت تبليغ حوزه در مدارس اجرا ميکند که بر اساس آن، مشخص ميشود، يک کودک از اول ابتدايي تا آخر دبيرستان بايد چه معارفي را در چه سالي ياد بگيرد و در هر موضوع چه اندازه تمرکز ميشود. براي نمونه، به دليل اهميت مسايلي چون نماز، شايد سه درس در سه مقطع دبستان، راهنمايي و دبيرستان به دانشآموزان ارائه شود، در برخي مسايل، به يک درس اکتفا شود و در برخي مسايل نيز مطالب در ضمن درسهاي ديگر گفته ميشود؛ برخي از اين مطالب آنقدر مهم است که هم درس اصلي و هم درس ترکيبي دارد.

   همراهي آموزش و پرورش و حوزه در اين عرصه چگونه بوده است؟

  همراهي آموزش و پرورش در فعاليتهاي معاونت تبليغ حوزههاي علميه بد نبوده، ولي در حد خيلي خوب يا عالي هم نيست.

   حضور حوزه علميه در عرصه تبليغ بين‌الملل به چه صورت است؟

  البته در عرصه تبليغ در خارج از کشور که کاري بسيار مهم است، سازمان ارتباطات اسلامي و جامعةالمصطفي العالميه حضور دارند و در حال حاضر حوزه ورودي در اين عرصه نداشته است؛ البته حوزه معتقد است که در درازمدت بايد مديريت حوزه در سطح بينالملل و تبليغ خارج از کشور حضور فعالي داشته باشد.

   در عرصه فرق و اديان چه اقداماتي از سوي اين معاونت انجام شده است؟

از ديگر عرصههايي که لازم بود در آن حضور داشته باشيم و تاکنون کسي بهصورت جدي و ساماندهي شده در آن حضور نداشت، فرق و اديان بود. در اين راستا، اداره کل فرق و اديان در ساختار معاونت تبليغ حوزههاي علميه تشکيل شد که در زمينه مسيحيت، زرتشتيگري، وهابيت، صوفيه، اهل حق، عرفانهاي نوظهور و بهائيت کار ميشود که در مجموع، تاکنون 16هزار و 113 طلبه و 52هزار و 813 نفر از اقشار مختلف مردم در دورههاي آموزشي مربوطه شرکت کردند.

امسال نيز بيش از 200 طلبه در دورههاي آموزشي شرکت کرده و بعد از آموزش به مناطق مورد نياز اعزام ميشوند؛ البته کتابهايي هم در اين زمينه نوشته شده است.

   يکي از تريبون‌هايي که کليساهاي خانگي و بهاييت از آن استفاده مي‌کنند، شبکه‌هاي ماهواره‌اي است، شما براي مقابله با اين فعاليت‌هاي شبکه‌هاي ماهواره‌اي، با آن‌ها ارتباط داريد؟

شبکههاي ماهوارهاي فعالي در حال حاضر از سوي کشور در حال فعاليت است، ولي ما با آنها ارتباط خاصي نداريم.

   در عرصه مجازي به چه صورت وارد شده‌ايد؟

يکي از امور که در حوزه متولي نداشت و معاونت تبليغ در آن عرصه وارد عمل شد، تبليغ در فضاي مجازي بود. الان 120 مبلغ اينترنتي از سوي معاونت تبليغ حوزههاي علميه در فضاي مجازي حضور دارند که عهدهدار پاسخگويي به شبهات و سؤالات کاربران فضاي مجازي از سراسر جهان هستند.

بخش ديگر فعاليتهاي ما، مطالعات و پژوهشهاي تبليغي است؛ توليد روشهاي نوين تبليغي براي سنين مختلف از کارهاي انجام شده در اين بخش است. آسيبشناسي تبليغي مثل آسيبشناسي مبلغين و آسيبشناسي جامعه براي شناخت موضوعات مهم تبليغي از ديگر کارهاي بخش مطالعات و پژوهش است.

   از مسايل مهمي که در عرصه تبليغ در کشور مطرح است، هجرت بلند‌مدت و کوتاه‌مدت است؛ در اين‌باره توضيح دهيد.

  يکي از بخشهاي مهم فعاليت معاونت تبليغ حوزههاي علميه، اعزام مبلغ بهصورت دوره بلندمدت است. مقام معظم رهبري دستور داده بودند که هجرت در دستور کار حوزه قرار گيرد؛ در اين راستا، نزديک به هفتماه، اينکار در دست سازمان تبليغات اسلامي بود که بعدها دفتر مقام معظم رهبري تصميم گرفت هجرت به عهده معاونت تبليغ حوزه گذاشته شود؛ امروز 3273 مبلغ ثابت در کشور فعاليت ميکنند که تاکنون در مجموع، 7318 اعزام هجرت بلندمدت انجام شده است.

بخش بعدي، اعزام کوتاهمدت است که به دليل استقبال زياد و تنوع نياز در اين بخش، اگر چندين سازمان هم بهصورت هماهنگ عمل کنند، بازهم پاسخگوي نيازها نيستند. لذا اين بخش به دنبال هجرت بلندمدت ايجاد شد. ما ماه مبارک رمضان امسال 6000 مبلغ اعزام کرديم و در مجموع، تاکنون 117 هزار و 699 نفر در قالب هجرت کوتاهمدت، از سوي معاونت تبليغ حوزه اعزام شدهاند.

حضور اين مبلغان در مناطق مختلف، آثار و برکات فراواني داشت و اقدامات و خدمات زيادي از سوي مبلغان در اين مناطق صورتگرفته است که از جمله آنها ميتوان به ساخت 2001 باب مسجد تا پايان سال 90، برگزاري بيش از 16 هزار جلسه تفسير در مساجد، تأسيس بيشاز 200 دارالقرآن و کانونهاي فرهنگي، برگزاري بيشاز 28هزار جلسه درس نهجالبلاغه و بيش از 41هزار مورد حل و فصل دعاوي و اختلافات محلي توسط روحانيون، تأسيس 1287 باب حسينيه، 107 باب غسالخانه، 387 باب کتابخانه و 890 باب خانه عالم اشاره کرد. انتشار 161 شماره از مجله مبلغان در 13سال بهصورت متوالي، از ديگر اقدامات در اين عرصه ميباشد.

   در زمينه تفاوت روش‌هاي سنتي و نوين تبليغ چه مطالعه و پژوهشي انجام شده است؟ آيا معتقديد هنوز روش سنتي کارآيي دارد يا اين‌که کارآيي خود را از دست داده و بايد به روش‌هاي جديد مثل فضاي مجازي توجه کرد؟

  شيوههاي سنتي ما بيبديل و ارزشمند است. خيلي از فرقهها از روش سنتي ما استفاده ميکنند؛ چون روشهاي مجازي پاسخگويي نيازهاي افراد و ارتباط مستقيم با آنها نيست. منبر و امام جماعت ارتباط مستقيم با مخاطب دارد؛ لذا روش سنتي مهم است و جايگاه خود را از دست نداده است، اما اين به معناي استفاده نکردن از ابزار زمان براي تبليغ دين نيست؛ در عرصه تبليغ، بايد ضمن حفظ شيوه سنتي از ابزارهاي نوين هم استفاده کرد.

بنابه فرموده مقام معظم رهبري، هيچ نوع تبليغي، بهجاي تبليغ مشافهي کفايت نميکند.

براي ورود به شيوههاي جديدي تبليغي، در مرکز تخصصي تبليغ، در مقطع کارشناسي ارشد، رشته تبليغ با گرايش هنر ايجاد شد؛ اين قم بايد در بخش نويسندگي نيز برداشته شود؛ بايد قدمهاي ژورناليستي را با ويژگيهاي خاص خودش در کشور ترغيب کنيم. ما از عرصه هنر براي انتقال پيام استفاده نکردهايم که بايد به آن پرداخته شود.

   بحث تبليغ، ارتباط مستقيم با رسانه و هنر دارد و الان اين فضا بسيار متنوع است، فضاي کلي تبليغ را در مقايسه با فضاي هنري چگونه مي‌بينيد؟ آيا در اين زمينه تضاد و تشتت و يا هم‌افزايي يا هم‌پوشاني وجود دارد؟

  در اين ميان، همافزايي وجود ندارد. ما بايد بببنيم مقصود از هنر چيست؟ برداشت برخيها از هنر، رقص و موسيقي و آواز و... است؛ در حاليکه هنر، انتقال پيام در قالبي جذاب و زيباست، لذا خطاطي هنر است، فصاحت و بلاغت هنر است، قرآن در اوج هنر است چون پيامش را با جذابيت ارائه ميدهد؛ بر اساس اين تعريف بايد از شاخههاي هنري مورد قبول دين استفاده کنيم.

   اين شاخه‌ها کدام‌اند؟

  تعداد اين شاخهها فراوان است؛ ما ميتوانيم از هنرهاي نمايشي، همانطور که پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از اين هنر در انتقال پيام استفاده مي‌‌کردند، بهره ببريم. نبي اکرم (صلی الله علیه و آله) در بياباني ميفرمايند هيزم جمع کنيد، همه ميروند و هيزم را ميآورند و انبوهي از هيزم جمع ميشود. حضرت ميفرمايند گناه هم اينگونه جمع ميشود، در حالي که ما توجه نداريم. قرآن نيز در اوج زيبايي قصه ميگويد.

   همراهي رسانه‌ها به‌ويژه صداوسيما را در اين عرصه چگونه مي‌بينيد؟

  ارتباط ما با رسانهها و هنرمندان بسيار ضعيف است. نقطه شروع اين ارتباط بايد اين باشد که صدا و سيما در تهيه برنامههاي معارفي با «حوزه» ارتباط برقرار کند، نه با «حوزويان» که سليقه شخصي خود را اعمال کنند.

   در اين زمينه اقدامي کرده‌ايد؟

  بله، ولي به جايي نرسيد! بايد شوراي عالي حوزه در اين عرصه وارد ميدان شود و با مقام معظم رهبري و شوراي عالي انقلاب فرهنگي مکاتبه نمايد تا صدا و سيما را مکلف کنند که در حوزه معرفت ديني، بدون نظر حوزه اقدام نکنند.

البته بهنظر ميرسد اين بحث، طرفيني است و ما خودمان هم وارد ميدان نشديم. امروز اگر کسي بخواهد لباس سرباز سپاه يا نيروي انتظامي را بپوشد، بايد از آن سازمان مجوز داشته باشد، ولي استفاده از لباس روحانيت مجوز ندارد، و صداوسيما به هر کس بخواهد لباس روحانيت ميپوشاند! بايد از حوزه علميه با مقام معظم رهبري نامهنگاري شود، ما خودمان بايد از سطح بالاتر کار را دنبال کنيم تا صدا و سيما اطاعت کند.

   چهره‌هاي معروف تلويزيوني تا چه اندازه مورد تأييد حوزه و معاونت تبليغ‌اند؟ شما فکر ساماندهي اين قضيه هم بوده‌ايد؟

  افرادي که در صدا و سيما سخنراني ميکنند، از سوي حوزه معرفي نميشوند. گرچه آنها آدمهاي محترمياند، ولي هيچ کانال تأييد حوزوي در اين زمينه وجود ندارد. امروزه، اصلاح کل صداوسيما امکانپذير نميباشد يا حداقل، اولويت نخست ما نيست. ما بايد به اين سمت برويم که برنامههاي معارفي صدا و سيما و استفاده از لباس روحانيت ضابطهمند باشد. يعني همانطور که استفاده از لباس نيروي انتظامي اجازه ميخواهد، پوشيدن لباس روحانيت نيز اجازه بخواهد و فيلمنامه و بازيگر خاص مورد تأييد حوزه باشد.

   الآن هيچ نظارت حوزوي بر تلويزيون وجود ندارد؟

  نه؛ اينکار به پشتوانه قانوني نياز دارد؛ درست است که معاونت تبليغ حوزه داراي ادارهکل رسانه و نظارت بر مطبوعات است، ولي بايد جايگاه قانوني براي آنها ايجاد شود که بدون اجازه آنها برنامه توليد و پخش نشود.

   آيا حوزه اقدامي در راستاي حمايت و صيانت معنوي از هنرمندان موجه و مذهبي داشته است؟

  ما بچهمذهبيهايي را وارد اين سيستم کردهايم، ولي بعد از مدتي چيز ديگري شدهاند! همين آقاي مخملباف کسي بود که فيلم «توبه نصوح» را ساخته بود. لذا حوزه بايد ماهي يک بار جلسهاي براي هنرمندان تشکيل دهد، ولي ساختار مديريتي حوزه تا کنون از اين حرف پشتيباني نکرده است.

   ميزان محبوبيت اجتماعي روحانيون در ميان مردم چه تأثيري در نفوذ تبليغي آنان دارد؟

  محبوبيت خوب است و پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) با محبوبيت بين مردم نفوذ کردند؛ چنانچه قرآن ميفرمايد: «فبما رحمة منالله لنت لهم ولو كنت فظًا غليظالقلب لانفضوا من حولك...»؛ پس پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) محبوبيت پيدا کردند و افراد دور ايشان جمع شدند و رشد يافتند، اما «محبوبيتيافتن» هدف پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نبود، بلکه ابزار تبليغ و انذار و تبشير حضرت بود؛ يعني پيامبر (صلی الله علیه و آله) دنبال محبوبيت خدا در بين مردم بودند. هدف پيامبر گرهزدن مردم به خدا بود نه خودشان. اين نکتهاي کليدي است؛ که ما بايد به دنبال ايجاد محبوبيت باشيم، اما محبوبيت خودمان هدف نهايي نباشد، بلکه ابزار کار باشد؛ «إن كنتم تحبونالله فاتبعوني يحببكمالله».

پيامبران دنبال ايجاد عشق بين خدا و مردم بودند و محبوبيت خودشان تنها طريقيت داشت. بنابراين، اصل محبوبيت خوب است؛ روحانيون هم که امانتداران پيامبراناند، بايد با استفاده از سيره پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) کاري کنند که مردم رشد يابند. البته راه رسيدن به اين محبوبيت آزاد نيست. ممکن است کسي با فريب، حقه و دروغ محبوب مردم شود، اين محبوبيت پذيرفته نيست؛ بلکه در اسلام ايجاد محبت بر مبناي صداقت و پاکي صحيح است.

البته بايد توجه داشت، محبوبيت ملاک حقبودن و عدم محبوبيت ملاک باطلبودن نيست؛ روحانيون بايستي براي محبوبيتيافتن با جوانان ارتباط صميمي پيدا کنند، منتهي نه از هر طريق؛ اگر تلاش کردند و جوانان نپذيرفتند و جاذبههاي رنگارنگ آنها را جذب کرد، اين دليل بر بطلان عملکرد روحانيت نيست. به نظر خود من روحانيون ميتوانند کاري کنند که ضريب علاقه جوانان به آنان بالاتر برود.

   فضاي غالب جامعه را نسبت به روحانيت مثبت مي‌بينيد يا منفي؟

پديده غالب را نسبت به کليت روحانيت مثبت و رو به افزايش ميبينيم. حتي علاقه به روحانيت در بين جوانان هم زياد و رو به ازدياد است.

   معاونت تبليغ از اقشار مختلف جامعه به‌ويژه جوانان چگونه نيازسنجي مي‌کند؟

  معاونت تبليغ حوزه، داراي دفتر مطالعات و پژوهشهاي تبليغ و گروه آسيبشناسي و نيازسنجي است که يکي از مخاطبانشان جوانان هستند؛ آنها با پرسوجو و ساير روشها، بررسي ميکنند که مردم و جوانان از سخنراني چه روحاني و چه برنامه ديني خوششان ميآيد و آن را مد نظر قرار ميدهند. در اين راستا، معاونت تبليغ حوزههاي علميه دو دوره تحقيق ميداني گسترده در سراسر کشور انجام داده که نتايج اين تحقيقات جمعآوري و ثبت گرديده است.

   يکي از مباحث مهم تبليغ، برقراري ارتباط با سطوح مختلف جامعه است؛ به نظر مي‌رسد رويکرد تبليغي امروز معطوف به عموم مردم است و اين‌، شايد زماني قابل قبول بود ولي الان نباشد، چراکه به سطوح ديگر و نسل روشنفکران و هنرمندان پرداخته نمي‌شود؟

  تعريف ما از تبليغ، سخنوري محض نيست، بلکه هدف ما رساندن پيام به مخاطب با وسايل مشروع است، لذا متمرکز بر تبليغ مشافهي نيستيم، هرچند جايگاهش بسيار مهم است و تفکرات دگرانديشي را همين نوع تبليغ کلافه کرده است. تعريف ما رساندن پيام در قالبهاي جذاب مثل قلم است، با وجود آنکه مخاطبين قلم گسترده نيست، ولي جايگاه مهمي دارد. نگارش تبليغي غير از نگارش علمي است؛ چون بايد با عموم مخاطبين ارتباط برقرار کند، از اين رو ما بيشتر به قلم ژورناليستي توجه داريم. بر اين اساس، براي حضور گسترده در عرصه رسانه، اداره کل رسانه در معاونت تبليغ راهاندازي شد؛ اما به دليل کمبود بودجه، رشد نکرد. با اين حال ما 120 مبلغ اينترنتي داريم که در فضاي سايبري موجآفريني ميکنند و ما نيز به نوبه خود از اينها پشتيباني سازماني و مالي ميکنيم؛ به گونهاي که در سفر مقام معظم رهبري به قم، بيبيسي اعلام کرد: طلاب «ارتش سايبري خود را به رخ کشيدند».

يکي از مشکلات و استراتژي غير دقيق ما اين بود که در عرصه رسانه، حالت تهاجمي نداشتيم و هميشه اديان و فرق انحرافي طرح سؤال ميکردند و ما تنها پاسخ آنها را ميداديم. امروزه اين وضعيت تغيير کرده و ما سؤال طرح ميکنيم و آنها را به دردسر و چالش انداختهايم. مبلغين اينترنتي کتابي را منتشر کردند با عنوان «150 سؤال از استادم به عنوان يک طلبه سني»، که خيلي دردسر براي آنها ايجاد کرد، هميشه اينها ميگفتند چه دليلي داريد که اميرالمومنين علي (علیه السلام) خليفه است؟ حالا ما ميپرسيم شما چه دليلي داريد که ابوبکر خليفه است؟

   براي سطوح مختلف جامعه چه‌کار کرده‌ايد؟

  اما درباره سطوح مختلف بايد گفت، هر قشري زباني خاص دارد، که براي برقراري ارتباط با آنها بايد با حرفشان آشنا شد؛ مثلاً براي فضاي روشنفکري، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در حال فعاليت هستند که ارتباط و تعامل خوبي با روشنفکران داشتهاند.

در ارتباط با رسانه در مرکز تخصصي تبليغ حوزه، در مقطع دکتري، رشته تبليغ با گرايش هنر و رسانه راهاندازي شده است که اين گرايش دو فايده دارد؛ نخست اينکه افراد در عرصه رسانه توانمند ميشوند، و ديگر اينکه، با توجه به اينکه تمرکز ما بر فيلمنامهنويسي است، اينها پساز اتمام تحصيلات خود، يا تهيهکننده ميشوند يا فيلمنامهنويس، بنابراين کارهاي گستردهاي ميتوانند انجام دهند.

در مقطع کارشناسي ارشد هم، رشته تبليغ با گرايش هنر و رسانه، نويسندگي کودک و نوجوان و جوان راهاندازي شده است که طلبه را براي ايجاد ارتباط با اقشار مختلف جامعه توانا ميکند.

   اساتيد اين رشته‌ها را از کجا تأمين مي‌کنيد؟

  با توجه به کمبود استاد در قم، اساتيد مذهبي را از تهران دعوت ميکنيم که اين اساتيد، آنقدر به طلبهها علاقهمند ميشوند که بعضي از آنها خارج از واحدهاي درسي نيز براي طلاب کلاس درس برگزار ميکنند.

   درباره مرکز تخصصي تبليغ و فعاليت طلاب سفيران هدايت و نقش‌آفريني‌هاي آن‌ها در عرصه‌هاي مختلف بفرماييد.

  در مرکز تخصصي تبليغ، مدارس سفيران هدايت راهاندازي شد که در حال حاضر 50 حوزه علميه سفيران هدايت در کشور فعال هستند که با توجه به عملکرد خوب اينها، 80 مورد نيز تقاضاي راهاندازي سفيران هدايت در مناطق مختلف کشور ارائه شده است. اين کاري بود که در راستاي تحول در حوزه صورت گرفت.

در حال حاضر 3901 طلبه سفيران هدايت و 200 طلبه تربيت راهنما و همچنين 380 طلبه در سطح کارشناسي ارشد (حضوري و غير حضوري) در مرکز تخصصي تبليغ، مشغول تحصيل هستند. در مجموع، تعداد دانشآموختگان سفيران هدايت 1307 نفر هستند که از اين تعداد، 235 نفر در سطوح بالاتر حوزه، 627 نفر در عرصه تبليغات مردمي، 203 نفر در نهادهاي نظامي و انتظامي، 106 نفر در ادارات و نهادهاي مختلف، 95 نفر در حوزههاي علميه و 41 نفر در عرصههاي ديگر مشغول فعاليت هستند.

همچنين نتيجه فعاليتهاي علمي نيز 211 جلد تحقيق در بخش تربيت راهنما و 738 جلد تحقيق نيز در بخش سفيران هدايت ميباشد.

البته برخي درباره متون آموزشي طلبههاي حوزه علميه سفيران هدايت سؤال ميکردند، که متذکر ميشوم، اگر ما همهچيز را با شاخصهاي قديم ميسنجيديم، تحول اتفاق نميافتاد؛ لذا ما در سفيران هدايت، ايرادهاي نظام قديم را بررسي و آن را برطرف کرديم. براي نمونه اين ايراد را که گفته ميشد، حوزه خروجي ندارد، در حوزه علميه سفيران هدايت برطرف شد، بهگونهاي که دانشآموختگان آن موظفاند 5 سال در نقاط مختلف تبليغ کنند.

   برنامه‌هاي آموزشي طلاب حوزه‌هاي علميه سفيران هدايت چگونه است؟

  طلاب سفيران هدايت، صرف و نحو را در قالب تجزيه و ترکيب قرآن ياد ميگيرند که اين مسئله موجب ميشود تا اين دروس هميشه در ذهنشان باقي بماند. در اين دوره، الگوي نظري و عملي هم تفکيک شده است. بعضي علوم دو منظوره ارائه ميشود. براي نمونه، در تفسيري که براي سال دوم نوشته شده است، آيه، نقل و ترجمه شده و نکات صرف و نحوي آن در چند برداشت و روايت نقل گرديده است. در حوزه علميه سفيران هدايت، تفسير به تناسب آموزش، با شيب ملايم و به تناسب بخشهاي ديگر ارائه شده است.

نکته قابل توجه در اين عرصه اين است که بر اساس مقايسه صورتگرفته، طلبههاي سفيران با طلبههاي نظام قديم حوزه، از نظر علمي برابري ميکنند؛ در حاليکه نصف زمان نظام قديم در اينجا صرف شده است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





سه شنبه ٢١ آذر ١٣٩٦
جستجوی وب
کانال تلگرام
کانال تلگرام