*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


گروه خبری: اخبار افق, اخبار افق  | تاریخ:1397/09/12 | ساعت:١٣:٤٦ | شماره خبر:٤٠٤٠٧٣ |  


     آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی در پیامی به چهارمین اجلاسیه نماز نماز کامل‌ترین مصداق عبودیت و قرب به خدا

نماز کامل‌ترین مصداق عبودیت و قرب به خدا

 سلام و تحیات خداوند بر کسانی که نماز را برپا می‌دارند و ندای آسمانی توحید را پاسخ مثبت داده و به‌سوی ذکر و یاد آفریدگار جهان می‌شتابند. درود و رحمت الهی بر کسانی باد که مردم را به‌حیات و زندگی جاوید، سعادت همیشگی و به‌کمال واقعی انسان‌ها فرا می‌خوانند. و سلام بر شما عزیزانی که در این امر بسیار مقدس خدمت صادقانه دارید و برای برپائی این فریضه بزرگ اسلامی، تلاش و جدیت می‌نمایید. قرآن کریم که برنامه زندگی سعادتمند را برای بشریت بیان نموده، می‌فرماید: «أقم الصلاة لذکری»... 

  


 


 سالهای سال هم اگر برکات نماز برای جامعه بیان شود نمیتوان حقیقت آنرا تبیین نمود

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن پیام این مرجع تقلید به چهارمین اجلاسیه استانی نماز قم به این شرح است:

بسماللهالرحمنالرحیم

قال الله الحکیم: «أقم الصلاة لذکری»

سلام و تحیات خداوند بر کسانی که نماز را برپا میدارند و ندای آسمانی توحید را پاسخ مثبت داده و بهسوی ذکر و یاد آفریدگار جهان میشتابند.

درود و رحمت الهی بر کسانی باد که مردم را بهحیات و زندگی جاوید، سعادت همیشگی و بهکمال واقعی انسانها فرا میخوانند.

و سلام بر شما عزیزانی که در این امر بسیار مقدس خدمت صادقانه دارید و برای برپائی این فریضه بزرگ اسلامی، تلاش و جدیت مینمایید.

قرآن کریم که برنامه زندگی سعادتمند را برای بشریت بیان نموده، میفرماید: «أقم الصلاة لذکری»

این آیه شریفه، دارای معانی و مفاهیم بسیار بلند است که دقت در آن، انسان را به حقیقت اقامه نماز و فلسفه واجب بودن آن آشنا مینماید.

نماز را بهپا دارید که یاد خداوند در آن است. «ألا بذکر الله تطمئن القلوب» اطمینان و آرامش حقیقی در یاد خداوند است که یکی از امتیازات بزرگ ادیان آسمانی، همین اطمینان و آرامشی است که بهوسیله انجام فرائض الهی بهویژه اقامه نماز ایجاد میشود.

فریضهای که با ذکر مقدس اللهاکبر شروع و با سلام و درود بر انسانهای صالح و پاکان تمام میشود. اذکار بلندی که در نماز است، همه و همه دلالت بر این دارد که این انسان مادی باید با عالم غیب و قدرتی مافوق همه قدرتها در ارتباط باشد.

انسانی که در نماز، تسبیح خداوند میگوید و تهلیل گفته، حمد و سپاس ذات کردگاری را انجام میدهد، در اوج عروج به عالم بقا و کمال انسانیت بوده و در کاملترین مصداق عبودیت و قرب خداوند متعال است.

لذتی که یک انسان با ایمان در نماز دارد، از تمام لذائذ مادی و دنیوی بالاتر و بهتر است و اصلاً قابل مقایسه با لذتهای مادی و زودگذر نیست.

زبان الکن است از اینکه بتوانیم درباره این فریضه بزرگ الهی حرفی بزنیم. سالهای سال هم اگر درباره نماز گفتوگو شود و برکات و آثار آن برای جامعه بشری بیان شود هنوز هم کم است و نمیتوان حقیقت آن را آن طور که هست بیان نمود. اینجانب از همه بزرگان و عزیزان حاضر در این جلسه باشکوه تقدیر و تشکر نموده و از خداوند متعال مسئلت دارم که همه ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد و عنایات خاصه حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف شامل حال همگان باشد.

والسلام علیکم ورحمةالله.

لطف الله صافی/ ۱۹ ربیعالأول ۱۴۴۰ه.ق

 ضرورت تخصیص بودجههای فرهنگی برای ترویج فرهنگ نماز

به گزارش خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد سعیدی در این همایش با اشاره به شیوهها و مهارتهای دعوت به نماز اظهار داشت: یکی از بهترین شیوهها برای دعوت به نماز استفاده از قرآن کریم و آیات الهی و نمونههایی از معصومان و غیر معصومان است.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه علیها السلام با اشاره به قضیه سفر حضرت موسی به مدین که در قرآن مطرح شده است، ابراز داشت: حضرت موسی علیه السلام در حال حرکت بود، نوری را از دور دید، ندای به ایشان داده شد: «ما تو را انتخاب کردیم و آن چه به تو وحی میشود را خوب بشنو! »، در ادامه وحی بلافاصله فرمود: «مرا عبادت کن و نماز را برای ذکر من اقامه کن» که تخصیص نماز در کنار بیان عام عبادت نشانگر اهمیت این واجب است.

حجتالاسلام والمسلمین سعیدی خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم نماز میخوانند ولی برای یاد و ذکر خدا نیست که در این آیه تأکید میکند نماز با یادآوری خدا محقق میشود؛ قید اقامه نماز که بهصورت مفصل در قرآن مطرح شده مطالب زیادی دارد.

وی با بیان اینکه عبادتهای دیگر زیرمجموعه اقامه نماز برای ذکر خداست، خاطرنشان ساخت: اگر نماز درست انجام بشود، رسالت، امامت و مدیریت جامعه نیز به درستی انجام میشود.

حجتالاسلام والمسلمین سعیدی خاطرنشان کرد: بزرگان دین ما وقتی در برابر خدا در نماز قرار میگرفتند گویا خدای متعال را در مقابل خود میدیدند و به گونهای نماز میخواندند که گویا آخرین نمازشان در طول عمرشان بود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه نماز امری ساری و جاری در زندگی همه است، خاطرنشان کرد: نماز امری جناحی نیست، بنابراین افراد فعال در این زمینه خود را فارغ از این مشغلههای حزبی و گروهی کنند.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه علیها السلام اضافه کرد: سالانه هزاران میلیارد صرف برطرف کردن آسیبهای اجتماعی میشود، چقدر عالی است که بخشی از این بودجهها به ترویج فرهنگ نماز اختصاص داده شود چراکه خدای متعال خود در قرآن فرموده است که نماز انسان از فحشا و منکرات باز میدارد.

 در چهل سالگی انقلاب برای نماز چه کردیم

بر پایه همین گزارش حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی هم در چهارمین اجلاس استانی نماز در قم با بیان اینکه نماز سبب تقویت ایمان است، اظهار داشت: خداوند در مسئله تغییر قبله از بیتالمقدس به کعبه به این مطلب اشاره کرده است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور افزود: نماز ملاک قبولی سایر اعمال است، گاهی پلیس راه جلوی انسان را میگیرد و گواهینامه میخواهد، در این هنگام هیچ مدرک و مسئولیت و مقامی بدون داشتن گواهینامه ارزشی ندارد و پلیس با انسان برخورد میکند؛ نماز هم در دین چنین جایگاهی دارد.

این مفسر قرآن کریم در ادامه خاطرنشان کرد: برای عظمت نماز همین بس که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا در برابر تیرباران دشمن نماز را اقامه کرد؛ هنگام تولد فرزند در گوش او اذان و اقامه گفته میشود و در آخر عمر هم پساز مرگش باید برای او اقامه نماز شود.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه با بیان اینکه نماز باید با خشوع، با حفظ دستورات، با علم و با جماعت خوانده شود، ابراز داشت: همه اینها دستوراتی است که در قرآن کریم مطرح شده است، خداوند در کنار انتقاد از افرادی که نماز را سبک میشمارند از افرادی که به نماز اهمیت میدهند نیز تجلیل میکند. وی عنوان کرد: مسئولان و مدیران جامعه اسلامی آیاتی از قرآن که به آن عمل نکردهاند، بنویسند و بخوانند؛ بعداز گذشت چهل سال از انقلاب برای نماز چه کردهایم؟ ما به نماز نرسیدهایم و این واجب الهی در زندگی ما رنگ و بوی جدی ندارد.

حجتالاسلام والمسلمین قرائتی با تأکید بر اینکه نباید نماز در جامعه اسلامی کوچک شمرده شود، خاطرنشان کرد: مسئله دیگر قرآن است که حقیقتاً در جامعه ما رنگ و بوی کمی دارد، امروز این ایراد به حوزههای علمیه نیز وارد است که چرا دروسی مثل رسائل، مکاسب و کفایه بارها و بارها تدریس و حوانده میشود ولی قرآن رنگ و بویی ندارد.

حجتالاسلام والمسلمین قرائتی در پایان یادآور شد: یکی از بزرگان در نجف میفرمود: من در تمام عمرم خطا کردم چراکه کتابهای مخلوقات خدا را چندین بار خواندم و تدریس کردم ولی کتاب خالق را نگاهی نکردم، امروز طلبهها در حوزه علمیه یکدور کفایه را خواندهاند ولی شما بگویید چند نفر از آنها یک دور تفسیر قرآن را نیز مطالعه کرده است؟ این هم مسئلهای است که باید برای آن فکری بشود.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





شنبه ٢٤ آذر ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام