*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


گروه خبری: اخبار افق, اخبار افق  | تاریخ:1397/09/06 | ساعت:١١:١٢ | شماره خبر:٤٠٣٩٨٦ |  


    در همایش ملی «فلسفه و کلام» عنوان شد

عقاید شیعه بیش‌از هر زمانی آماج حمله است

  همزمان با سال‌روز جهانی فلسفه، همایش ملی «فلسفه کلام» با سخنرانی استاد رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی گلپایگانی از اساتید سطح عالی حوزه علمیه و با حضور جمعی از طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه، به‌همت در برگزاری این همایش، گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی 1 آذر در محل تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد... 

  



همزمان با سالروز جهانی فلسفه، همایش ملی «فلسفه کلام» با سخنرانی استاد رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجتالاسلام والمسلمین ربانی گلپایگانی از اساتید سطح عالی حوزه علمیه و با حضور جمعی از طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه، بههمت در برگزاری این همایش، گروه کلام پژوهشکده حکمت و دینپژوهی 1 آذر در محل تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد. مرکز مدیریت حوزههای علمیه، مرکز تخصصی کلام، انجمن علمی کلام اسلامی حوزه، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی قدس سره، دانشگاه معارف اسلامی، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، مجمع عالی حکمت اسلامی و جامعةالمصطفی العالمیه در برگزاری این همایش همکاری داشتند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، استاد رشاد در این همایش، موضوع فلسفه کلام و علوم انسانی اسلامی پرداخت و اظهار کرد: کلام، دانش استنباط عقاید دینی و دفاع از دین است و فلسفه نیز دانش مولد عقاید بنیادی عقلی میباشد.

استاد رشاد افزود: فلسفه کلام، علم مطالعه فرانگر عقلانی دانش کلام برای دستیابی به احکام کلی این دستگاه معرفتی است؛ بنابراین فلسفه دین کاری به دانش کلام ندارد. وی با اشاره به اینکه فلسفه کلام جزئی از فلسفه معرفتی و دینی است، خاطرنشان کرد: فلسفه کلام با فلسفه دین رابطه طولی دارد و معرفت دینی متأثر از پیشفرضهایی است که در فلسفه دین میپذیریم؛ فلسفه دین نوعی معرفت به دین است و فلسفه دین رابطه عرضی با کلام دارد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه علوم انسانی از قضایای تبیینی اخباری، تکمیلی الزامی و تحسینی ارزشی تشکیل میشود، گفت: کلام مولد مبادی نظری قضایای تبیینی اخباری علوم انسانی اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه فلسفه دغدغه قدسیت ندارد، اظهار کرد: کلام، ذاتاً علم دینی است و باید برآیندش دینی باشد؛ گرچه منکر خطا نیستیم و نقص و ضعف در کاربر، مفسر و متکلم میتواند اتفاق افتد؛ ولی باید برآیند آن دینی باشد و کلام ضد دینی و غیر دینی وجود ندارد. وقتی اسم فعل خدا را میبریم، علم دینی است و نمیتواند غیر دینی باشد.

استاد رشاد با اشاره به اینکه فلسفه، عهدهدار تأمین مبانی است، گفت: معیار علم دین پرسشی است که پاسخ آن به وحدت و تمایز علم برمیگردد. وی در پایان با بیان اینکه حریم عقاید شیعه امروز بیشتر از هر زمان دیگری آماج حمله دشمنان است و فقیهان، مفسران، حکیمان و علما باید راهنمایی و کمک کنند، گفت: گاهی احساس میشود، اصل و فرع جای همدیگر را میگیرند و مطالبی بیان میشود که اساس دین مورد حمله قرار میگیرد؛ ولی از کسانی که انتظار میرود مقابله کنند، حرکتی دیده نمیشود.

دبیر علمی همایش ملی کلام و فلسفه نیز در این همایش، گفت: فلسفه علم کلام زیرمجموعه فلسفه علم و فلسفه علم زیرمجموعه علم مضاف و علم مضاف نیز زیرمجموعه فلسفه مطلق است.

حجتالاسلام والمسلمین ربانی گلپایگانی ابراز داشت: با نگاه تاریخی به فلسفه متوجه سه ویژگی تمایل به وضوح، نگرش نقادی و استدلالگرایی و پرهیز از ترجیح سلیقهای میشویم.

وی در خصوص تفاوت فلسفه مضاف با فلسفه مطلق، ابراز داشت: اگر مقام سقوط را در نظر بگیریم، فلسفه غیرمضاف نداریم؛ چون فلسفههای مضاف فلسفههایی است که موضوعش ذکر میشود؛ مانند فلسفه دین، فلسفه هنر و... و هیچ فلسفه مضاعفی نیست که موضوعش ذکر نشده باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه فلسفه مضاف دو حوزه دارد که یکی از آنها عبارت است از رشته علم و فلسفه علم کلام هم از این دسته میباشد، گفت: فلسفه علم که زیرمجموعه فلسفه مضاف است دو کاربرد خاص و عام دارد.

حجتالاسلام والمسلمین ربانی گلپایگانی بیان کرد: هر علمی از علوم برای خود فلسفهای دارد؛ از جمله علم کلام و فلسفه علم و علم کلام از علوم درجه دوم هستند.

وی تببین موضوع علم، غایت، هدف، روششناسی، تعیین مسایل علم، مبنا و پیشفرضها، ابزارهای معرفت و رابطه آن با علوم دیگر، رویکردها و رهیافتها در مورد علم و نقش و کارکرد فردی و اجتماعی علم را از عمده مسایل فلسفه علم برشمرد.

استاد حوزه علمیه بیان نمود: فلسفه چه مطلق باشد و چه مضاف، علم عقلی است که گاهی انتزاعی و تجریدی و گاهی انضمامی و ترکیبی است.

وی با بیان اینکه دو روش بسیط و مرکب در علوم داریم، گفت: روشهای بسیط عبارتاند ازعقلی، نقلی، تجربی، سلوکی و شهودی که متناسب با علوم مختلف روشهای بسیط با هم گره میخورند و ترکیب میشوند؛ بهطور مثال در علم کلام، روش عقلی نقلی سلوکی است.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: فلسفه علم هم در مقام «هست» و هم در مقام «باید» است که در مقام هست، روش آن نقلی و در مقام باید، روش آن عقلی است.

وی با بیان اینکه فلسفه علم کلام، پژوهش فیلسوفانه است، در مورد علم کلام، گفت: موضوع علم کلام عقاید دینی است که تعیین، تبیین، اثبات و دفاع را بر عهده دارد.

همچنین حجتالاسلام والمسلمین محمدصفر جبرئیلی دبیر علمی این همایش هم در سخنانی، با بیان اینکه همه ما دغدغه مباحث اعتقادی و کلامی در جامعه و بهخصوص در حوزه علمیه را داریم و از این جهت اقدامات زیادی تاکنون انجام شده است، به لزوم تقویت مباحث کلامی در حوزه اشاره کرد و افزود: شخصیتهای بسیاری همانند آیتالله فاضل لنکرانی و آیتالله سبحانی، تلاش کردند تا کلام در نظام معرفتی حوزه جا بیافتد.

دبیر علمی همایش ملی کلام و فلسفه تصریح کرد: مرکز تخصصی کلام با همه تلاشها در این زمینه، توانمندیهای بالقوه بیشتری دارد و امیدورایم این همایشها موجب شود تا از آن امکانات و زیرساختهایی که دارد، در این جهت گامهای بلندتری برداشته شود. وی بیان کرد: مقالات بسیاری به دست ما رسیده که بررسی و ارزیابی آنها انجام شده و امیدواریم، بتوانیم بهزودی مجموعه مقالاتی با عنوان فلسفه کلام را منتشر نماییم.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





شنبه ٢٤ آذر ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام