*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


گروه خبری: رواق شهیدان, ویژه محرم  | تاریخ:1397/06/22 | ساعت:١٥:٤٤ | شماره خبر:٤٠٢٧١٦ |  


    منابر اقتصاد مقاومتی (8) تولید (کسب حلال، پرداخت خمس و زکات)

تولید (کسب حلال، پرداخت خمس و زکات)

 بحث ما در باره این بود که چه کنیم از یاران حقیقی امام زمان باشیم و این گونه نباشد که الان دم از محبت و یاری آن حضرت بزنیم اما در مواقع لزوم نتوانیم آن حضرت را یاری کنیم و ایشان را خدایی ناکرده تنها بگذاریم... 

  


بحث ما در باره این بود که چه کنیم از یاران حقیقی امام زمان باشیم و این گونه نباشد که الان دم از محبت و یاری آن حضرت بزنیم اما در مواقع لزوم نتوانیم آن حضرت را یاری کنیم و ایشان را خدایی ناکرده تنها بگذاریم.

گفتیم در این زمینه می توان از واقعه عاشورا درس گرفت چرا که خیلی از کسانی که در مقابل حضرت ایستادند از کسانی بودند که از دوستداران آن حضرت به شمار می رفتند و برای حضرت 18 هزار نامه نوشته بودند!.

امام حسین علیه السلام وقتی در راه کوفه بودند بودند به فرزندق برخورد کردند از احوال کوفه پرسیدند او جواب داد قلوبهم معک سیوفهم علیک قلب ها و دل آنها با شما است اما فردا بر علیه شما شمشیر خواهند کشید.

این شعار که ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند یک شعار ساده ای نیست کوفی ها هم امام علی علیه السلام را می شناختند هم او را دوست داشتند و هم عاشق امام حسین علیه السلام بودند.

برای این که این مطلب یک کم برای شما واضح بشود بگذارید آن را به گونه ی دیگری توضیح دهم:

جوانهای 24 یا 25 ساله ای که در کوفه به جنگ امام حسین علیه السلام رفتند چه کسانی بودند؟

اگر ما تاریخ را به دقت مطالعه کنیم به یک نکته خیلی عجیب مواجه می شویم و آن نکته این است که جوان هایی که به جنگ امام حسین علیه السلام آمدند اگر 10 سال امامت امام حسین علیه السلام را از عمر آنها کم کنیم و 9 سال امامت امام حسین را هم از آن بکاهیم خواهیم یافت که آنها همان کودکان 4 الی 5 ساله کوفه و یتیمانی بودند که حضرت علی دست نوازش به سر آنها کشیده و با دست به دهانشان غذا گذاشته بود و آشنا با محبت اهل بیت بودند.

همان هایی که برای امیر المومنین در شب شهادت ایشان از کاسه های شیر خود گذشتند و شیر را برای امیر المومنین آوردند بیست سال بعد به جنگ فرزند امیر المومنین امام حسین علیه السلام رفتند!

شبی امام علی (علیه السلام) به خانواده ای که پدرشان از دنیا رفته بود غذا می برد، در بین یتیمان کودکی بود که بسیار بی تابی و گریه می کرد ، امام (علیه السلام) دلیل گریه کودک را پرسید، کودک گفت کودکان به من می گویند تو پدر نداری ، امام علی (علیه السلام) فرمودند خوب تو هم به آنان بگو (علی پدر من است). باز کودک آرام نشد و با گریه گفت: کودکان همسایه اسب چوبی دارند ولی من ندارم.

امام علی (علیه السلام) برای آرام کردن کودک به نزد او آمد تا با بازی کردن او را خوشحال کند. ولی کودک از گریه آرام نشد و در حالیکه اشک زیادی می ریخت به امام گفت: من یک اسبی می خواهم که بر آن سوار شده و حرکت کنم.

امام علی (علیه السلام) خم شد تا کودک بر پشت حضرت سوار شود، و فرمود بیا من اسب تو می شوم.

کودک بر پشت امام سوار شد، امام کودک را بر پشت خود نگه داشت تا کودک از خستگی و گریه بر پشت امام به خواب رفت، بعد از آن امام او را در رختخواب قرار داد و از خانه خارج شد.

همین ها بیست سال بعد به جنگ با فرزند امام علی علیه السلام رفتند.

آیا ما تضمین شده تر از اینها هستیم که به این مسائل دچار نشویم؟ خیلی باید دقت کرد. گفتیم بهترین راه این است که از حادثه عاشورا درس بگیریم کسی که می خواهد یار امام زمان باشد و خود را آماده ظهور کند باید کربلا را مثل یک تابلوی راهنما همیشه جلوی چشم خود داشته باشد.

و اصلا انگار امام حسین صحنه کربلا را ساخته است که ما بتوانیم از آن استفاده کنیم و خودمان را برای ظهور مهیا کنیم:

امام سجاد علی السلام تعبیر عجیبی از پدر خود نقل می کنند:

عن علی بن الحسین(ع) قال: خرجنا مع الحسین فما نزل منزلاً‌و لا ارتحل عنه إلا و ذکر یحیی بن زکریا(ع) ... یا ولدی یا علی و الله لایسکن دمی حتی یبعث الله المهدی(عج). فیقتل علی دمی من المنافقین الکفره الفسقه سبعین ألفاً.[۱]
امام سجاد(ع) فرمود:
با امام حسین(ع) خارج شدیم؛ آن حضرت در منزلگاهی فرود نمی‌آمد و از آن رخت نمی‌بست مگر آنکه یادی از حضرت یحیی بن زکریا(ع) می‌فرمود... [امام حسین(ع) به من فرمودند:] ای پسرم علی! به خدا قسم خون من [از جوشش نمی‌افتد و] آرام نمی‌گیرد تا هنگامی که خداوند مهدی(عج) را برانگیزد و او در مقابل خون من هفتاد هزار نفر از منافقین کافر و فاسق را به قتل برساند

یعنی این خون امام حسین است که موجب جریان حرکت امام زمان علیه السلام می باشد.

و شاید بی جهت نباشد که شعار یاران امام زمان علیه السلام یالثارات الحسین می باشد.

یکی از چیزهایی که باعث شد محبین اهل بیت آنها را تنها بگذارند لقمه حرامی بود که وارد زندگی آنها شده بود.

حرام خواري، بر عقايد، اخلاق واعمال آدمي تأثيري بسيار زيانبار دارد وراه سعادت وخير وفلاح را بر او مي بندد وچنان او را سرگرم دنيا وسر سپرده ي شيطان مي كند كه حتي حاضر نمي شود به سخنان حق كه از سوي بهترين افراد ايراد مي گردد، گوش فرا دهد

آنان به دستور يزيد به جنگ امام حسين (ع) برخاستند، به «حرام خواري» آلوده بودند.اين حرام خواري، چشم ودل وانديشه ي آنان را در هم نورديده ونقش حقيقت وصداقت را ازذهنشان زدوده بود. امام حسين (ع) در روز عاشورا كوشيد تا با نصيحت وموعظه، لشكر عبيدالله بن زياد را از زشتكاري شان آگاه كند واز ادامه ي راهي كه در آن لغزيده اند، باز دارد؛ اما آنان با غوغا و جنجال، مانع رسيدن صداي امام (ع) به گوش خود شدند. امام رو به آنان كرد وفرمود

«ادعوكم الي سبيل الرشاد فمن اطاعني كان من المرشدين ومن عصاني كان من المهلكين و 
كلكم عاص لامري غير مستمع قولي فقد ملئت بطونكم من الحرام وطبع علي قلوبكم ويلكم الا تنصتون الا تسمعون؛

شما را به راه رشد فرا مي خوانم؛ هر كه اطاعتم كند، رستگار است وهر كه نافرماني ام كند، در زمره ي هلاك شدگان قرار مي گيرد. همه ي شما فرمان مرا سرپيچي مي كنيد، به سخنم گوش فرا نمي دهيد؛ البته (حق داريد، چرا كه) شكم هايتان ازحرام پر شده است، درنتيجه خداوند بردل هاي شما مهر زده است (و هرگز حقايق رادرك نمي كنيد) . شما چرا ساكت نمي شويد، چرا گوش نمي دهيد ونمي شنويد؟

لقمه حرام یکی از بدترین حرام های الهی است که موجب عاقبت به شری می شود:

داستان شریک بن عبدا… بن سنان نخعی را شنیده اید؟

شریک یک عابد، مسلمان و زاهد بوده که در زمان مهدی عباسی زندگی می کرده است و کاری هم با مهدی و درباریانش نداشته است. اما زمانی مهدی عباسی به زور شریک را به قصر خود دعوت کرد و به او گفت: تو باید قاضی القضات بشوی. (یعنی قاضی اول مملکت). شریک نپذیرفت. مهدی گفت: حالا که قاضی القضاتی را قبول نمی کنی، معلمی بچه هایم را قبول کن. گفت: این کار را هم نمی کنم، چون من نه تو را قبول دارم و نه خلافت تو را! مهدی اصرار کرد اما شریک نپذیرفت. شریک خواست برخیزد که مهدی گفت باید یکی از این سه کار را قبول کنی: یا قضاوت، یا تعلیم فرزندان و یا یک وعده غذا! شریک غذا خوردن را قبول کرد. آن غذای چرب و نرم ظاهری و زهر مار واقعی را خورد و شکم او از حرام پر شد.

می گویند آشپز مهدی عباسی به او گفت این پیرمرد با این غذایی که خورد هیچ گاه وی سعادت را نخواهد دید. بعد به خانه آمد و خوابید، غذای حرام گل کرد! و همین انسان زاهد، مقدس و عالم به خود گفت: چه مانعی دارد که قاضی القضات بشوی؟ و اگر قاضی شدی  شاید بتوانی گره از کار مسلمانی بگشایی و اگر قاضی شدی خیلی کارها می توانی بکنی! بعد گفت: چه مانعی دارد معلم دربار شوی و وجاهت و مقام پیدا کنی؟ صبح فردا پیش مهدی عباسی رفت و هم قضاوت را و هم معلمی را پذیرفت! شریک مقدس با یک غذا بیچاره شد!

یک روز با خزانه دار دربار عباسی اختلافش شد او اعتراض کرد که مگر به ما گندم فروخته ای که چنین طلبکارانه صحبت می کنی او پاسخ داد بالاتر از گندم فروخته ام. من دینم را فروخته ام!

برای همین است که سبک زندگی اقتصادی اسلام به شدت نسبت به این موضوع حساس است.

مال باید مال حلال باشد.

متاسفانه آن قدر مال حرام در زندگی هایمان زیاد شده است که باورش سخت است. انسان هر جا می رود می بیند که کم فروشی گران فروشی غش در معامله ...

اگر کسی از کار اداری خود بزند، دیر برود یا زود تر بیاید یا در موقع کار به چیز های دیگر بپردازد این کار لقمه را حرام می کند.

اگر در تولید از مواد خوبی که اعلام می کنید استفاده نکنید

اگر در فروش کم فروشی کنید اینها چیزهای ساده ای نیست

در روایات آمده است: روزی پیامبر اکرم (ص) از مقابل یک میوه فروشی رد می شد اما میوه ها برق و جلا داشت. پیامبر (ص) نظرشان جلب شد و نگاهی به میوه ها انداخت و دید این زرق و برق زیبا به خاطر آبی است که فروشنده به آن زده است. فرمود: چرا چنین کاری کردی؟ چرا این میوه ها زیر و رو دارد؟ میوه فروش گفت: یا رسول ا… باران آمد و اینطور شد! پیامبر فرمود: چرا بر هم نزدی؟ و بعد فرمودند: ( من غشنا فلیس منا)(۳) هر کس مسلمانی را گول بزند، مسلمان نیست.

حتی بعضی از بزرگان اشکال می کنند که جلوی مغازه چراغ روشن کنند، چون چراغ زرق و برق می دهد به پارچه و میوه و همین اشکال دارد.

حق الناس مشکل است و از آنها مشکل تر اینکه انسان غذای حرامی بخورد و بچه ای متولد شود، مادر غذای حرام بخورد و بچه در شکمش بزرگ شود و این بچه در روز قیامت پدر و مادر را نفرین می کند و می گوید: خدایا بازخواست مرا از پدرم بکن! او به من غذای حرام داده است و من جهنمی شده ام.

در واقع باطن لقمه حرام چیزی جز چرک و خون و کثافت نیست و ببینید اگر این مواد وارد بدن شود و به قلب برسد چه بر سر انسان می آورد.

مرصاد عقبه ای است که آنجا از حق الناس سوال می شود. حضرت علی (ع) مانند ابر در دل شب می گرید و می فرماید: خدایا به تو پناه می برم در روز حساب که راجع به حق الناس شدید مناقشه می شود واز مرصاد کسی عبور نمی کند جز سبکباران.

لقمه حرام باعث می شود حتی انسان نماز و دعایش نیز مستجاب نشود:

درحديثي از پيامبراكرم (ص) آمده است

«من اكل لقمه حرام لم تقبل له صلوه اربعين ليله، ولم تستجب له دعوه اربعين صباحاً وكل لحم ينبته الحرام فالنار اولي به و ان اللقمه الواحده تنبت اللحم؛ (51) هر كسي لقمه اي از غذاي حرام بخورد، تا چهل شب نماز او قبول نمي شود وتا چهل روز دعاي او مستجاب نمي شود وهر گوشتي كه از حرام برويد، آتش دوزخ براي آن سزاوارتر است وحتي يك لقمه نيز باعث روييدن گوشت مي شود.» 

یکی از چیز هایی که به شدت باید مراقبت نمود هم مراقبت از رباست.

متاسفانه بدون این که بفهمیم ربا به شدت در زندگی هایمان ورود پیدا کرده است.

درست است که از نظر فردی با قیود بسیاری که گذاشته اند بانک ها ربوی نیستند اما این مشروط به این است که به این قیود عمل بشود و بفهمیم که چه کار می کنیم.

اما متاسفانه آن قدر این معاملات را پیچیده کرده اند که غالبا افراد حتی کسانی که پشت باجه های بانک هستند نمی دانند دقیقا چه می کنند و بدون قصد که معامله می کنند ربا رخ می دهد و یا حتی اگر بفهمند باید دقیق عمل شود.

متاسفانه اکثر معاملاتی که در بانکها می شود خالی از شبهه ربا نیست. مخصوصا مساله جریمه دیرکرد که بسیاری از علماء فتوا به حرمت آن داده اند.

تا جایی که انسان بتواند باید از این موارد احتراز کند. باتوجه به این که در بسیاری از موارد بر طبق قانون مصوب عمل نمی شود حد اقل شبهه ربا وجود دارد و این مساله آن قدر مهم است که تا جایی که اضطرار نباشد نباید از آن استفاده نمود.

شما نگاه کنید خداوند در آیه 278 سوره بقره آمده: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ذَرُوا ما بَقِیَ مِنَ الرِّبا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنین‏؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، و آنچه از (مطالبات) ربا باقى مانده، رها کنید اگر ایمان دارید!» این آیه با ایمان به خدا شروع می‌شود و با ایمان به خدا ختم می‌شود؛ یعنی خداوند در صدد تاکید بر این معناست که ربا خواری با ایمان و خداپرستی سازگار نیست. بنابراین ایمان برای کسانی حاصل می‌شود که هر گونه که هست باید از ربا احتراز کند.

در آیه 279 سوره بقره آمده است: «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُؤُسُ أَمْوالِکُمْ لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُون‏؛ اگر (چنین) نمى‏کنید، بدانید خدا و رسولش، با شما پیکار خواهند کرد! و اگر توبه کنید، سرمایه‌‏هاى شما، از آنِ شماست [اصل سرمایه، بدون سود] نه ستم مى‌‏کنید، و نه بر شما ستم وارد مى‌‏شود.» این یعنی خداوند زنگ خطر را به صدا در می‌آورد و اعلام جنگ صریح می کند.

لقمه حرام شوخی نیست بزرگترین عبادت این است که بتوانی لقمه حلال سر زندگی ببری.

پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرماید:

«طَلَبَ الحَلالِ فَریضَةٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ وَ مُسِْلِمَةٍُ؛[1] به دنبال روزی حلال رفتن، بر هر مرد و زن مسلمان لازم است».

و نیز از وی روایت شده که: «خدا دوست می دارد که بنده اش را در راه کسب حلال در رنج و زحمت ببیند».[2]

و نیز می فرماید:

«اَلکادُّ لِعِیالِهِ کَالْمُجاهدِ فی سَبیلِ الله؛[3] کسی که برای اداره زندگی خانواده اش تلاش می کند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد می کند». 

یکی دیگر از حقوقی که باید داده شود مساله خمس است.

این دو مساله خیلی مهم است. یکی خمس که مال امام زمان ست و یکی ربا که محاربه با خدا و رسول اوست.

خداوند متعال می فرماید: «فَأَمَّا مَنْ أَعْطَى وَ اتَّقَى، وَ صَدَّقَ بِالحْسْنىَ، فَسَنُیسِّرُهُ لِلْیسْرَى» (سورة اللیل: 5،6،7) . اما هر كس عطاء و احسان كرد و خدا ترس و پرهيزكار شد و به نيكويى (يعنى به نعيم آخرت با هر خير و سعادت كه در قرآن بيان شده) تصديق كرد ما هم البته كار او را (در دو عالم) سهل و آسان مى گردانيم. شان نزول آیه کسانی هستند که از پول می گذرند، تقواء دارند و تصدیق به آخرت بکنند که خداوند می فرماید: همه سختی ها را بر آن ها راحت و روان خواهد کرد. خمس یعنی حقوق دیگران را اداء کردن. چند تا روایت در مذمت و عواقب ندادن خمس برایتان می گویم.

روایت اول؛ محرومیت از دعای امام زمان

امام هشتم علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمودند: کسی که خمس ندهد مالش را پاک و حلال نمی کند و از دعای ما اهل بیت محروم می شود. یعنی امام زمان دعایش نمی کند. می خواهی خمس ندهی نده ولی امام زمان در این ماه رمضان دعاگویت نیست حالا کسی گردنش نیامده عیب ندارد ولی کسی که گردنش است و سهم امام زمان وسهم سادات را نمی دهد این از دعای امام زمان محروم می شود این خیلی عیب بزرگی است.

روایت دوم؛ فزونی مال

امام جواد علیه السلام فرمودند: کسی که خمس می دهد هیچ وقت مالش کم نمی شود. خیلی ها می گویند حاج آقا ما خمسان را که حساب کردیم معمولا هر سال مالمان یا بیشتر می شود یا همان اندازه است. یعنی برکت زندگیت است وقتی شما خمس دادی دعای سادات و امام زمان بدرقه راه شماست همراه شماست خدا برکت می دهد. مولا امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: «مَنْ أَیقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِیةِ»(شیخ صدوق/ من لایحضره الفقیه/ ج4/ ص:376) . یعنی اگر یقین کردی که خدا جای آن پولی که می دهی انفاقی می کنی به تو برمی گرداند راحت عطاء می کنی. می شود کسی در راه خدا کاری بکند خدا بی پاسخ بگذارد.

روایت سوم؛ تلف شدن مال

امام هفتم موسی بن جعفر علیه السلام می فرماید: کسی که در راه حق مالش را انفاق نکرد، خمس و زکات نداد، صله رحم نکرد، حق واجبش را اداء نکرد، به خانواده اش و پدر و مادرش نرسید، حق شاگردش را نداد، حق کارگر و افرادی که اجیر هستند و برایش کار می کنند را نداد و مالش در راه حق مصرف نکرد خدای متعال او را مبتلا می کند و مالش چند برابر در راه باطل تلف می شود تصادفی می کند که چند میلیون تومان باید خرج دواء و درمان بکند.

هر که گریزد زخراجات شاه ******** بـاج ده غــول بـیابـان شــود

این طور نیست که حالا ما پول را در راه حق مصرف نکردیم این پول می ماند نه عزیز من، نه پول می ماند و نه شما می مانی و نه من می مانم این حدیث خیلی تکان دهنده است امام هفتم می فرماید: اگر شما در راه حق مالت را مصرف نکردی گرفتار می شوی چند برابر در راه باطل و بی جا مصرف می کنی . حدیث داریم مالی در خشکی و دریا تلف نمی شود الا این که یک زکاتی، حقی پایمال شده است. آخر جایی گرفتار می شود وآن جا مالش تلف می شود. اگر خمس نمی دهی نده اما یک جریمه سنگین، یک پیش آمد ناگواربرایت پیش می آید باید پول هایی که هیچ کجا هم حساب نمی شود مصرف کنیم. و بدتر از همه این که ممکن است از امام زمانت نیز جدا بشوی

گریز به کربلا


 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





سه شنبه ٢٧ شهريور ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
کانال تلگرام