*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


گروه خبری: اخلاق در حوزه, اخلاق در حوزه  | تاریخ:1397/03/02 | ساعت:١٤:٣٦ | شماره خبر:٤٠٠٢٩٢ |  


    درس اخلاق شماره 554غرور و منیّت آیةالله‌العظمی مظاهری

غرور و منیّت آیةالله‌العظمی مظاهری

 مسئله خودسازی خیلی مسئله مشکلی است و از همه مشکل‌تر این‌که انسان بتواند این منیت را زائل بکند، این خیلی مشکل است. ممکن است انسان مقدس بشود، متقی بشود، به مقام ورع رسیده باشد و صدیق هم باشد، اما هنوز آن منیت در جان او رسوخ داشته باشد. «آخر ما یخرج عن قلوب الصدیق حب الجاه»؛ شیطان با خدا حرف می‌زد معاد را قبول داشت و همان‌وقت هم که رانده درگاه خدا شد، گفت... 

  



 

مسئله خودسازی خیلی مسئله مشکلی است و از همه مشکلتر اینکه انسان بتواند این منیت را زائل بکند، این خیلی مشکل است. ممکن است انسان مقدس بشود، متقی بشود، به مقام ورع رسیده باشد و صدیق هم باشد، اما هنوز آن منیت در جان او رسوخ داشته باشد. «آخر ما یخرج عن قلوب الصدیق حب الجاه»؛ شیطان با خدا حرف میزد معاد را قبول داشت و همانوقت هم که رانده درگاه خدا شد، گفت: خدایا مرا تا روز قیامت مهلت بده، پس معلوم میشود که قیامت و معنویت را قبول داشت، اما کفر اخلاقی داشت. همین مطلب به ما میگوید که منافات ندارد یک کسی مقدس باشد، یک کسی متقی باشد و حتی بشود که پشت سرش نماز بخوانی، در عین حال کفر اخلاقی داشته باشد؛ یعنی روی اخلاق کار نکرده باشد و هنوز متکبر باشد، منیت و خودیت داشته باشد. زیاد هم داریم که شخص مرید اهلبیت علیهم السلام است، ولی وقتی منیت او گل کند کارها میکند. کعببن صور اینطور بود؛ وقتی که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به کوفه آمدند، ایشان یک قدری التماس دعاهایش کم شد و منقول است که در دعاهایش حضرت را نفرین میکرد. در جنگ جمل وقتی که کعب کشته شد، حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام با عصا به او اشاره کرد و فرمود: آن نفرینی که به من میکردی، درباره خودت مستجاب شد. اینها منافات ندارد ولذا خودسازی خیلی مشکل است و از طرفی هم خودسازی از اوجب واجبات است.

درمان غرور و منیت:

آتش تکبر خیلی سوزان است، بعضی اوقات مشاهده میشود که آقا پایش لب گور است، اما متکبر است و دلش میخواهد به او احترام بگذارند. حالا وقتی وارد جلسهای بشود و آن احترام لازم را به او نمیگذارند، آن یک ساعت که در جلسه نشسته برایش جهنم میشود. پیوسته خودش را میخورد و حدیث نفس میکند که مثلاً چرا این فرد، مقدم بر من شده و چراهای فراوان دیگر.

اما اگر شخصی بتواند در خودسازی موفقیتهایی کسب کند، و به یک جایی رسیده باشد که راضی به مقدرات الهی باشد، این افراد دیگر این دنیا را نمیبینند و غصهاش را هم نمیخورند. آیه دارد: «لکیلا تأسوا علی ما فاتکم و لا تفرحوا بما آتاکم»؛ (حدید/23) این احترامها، این بالانشینها و ریاستها را موهوم میداند.

درسآموزی از کودکان

شما دیدهاید که کودکان با تخیلشان خانه گلی درست میکنند و روی همان خانه گلی برنامهریزی میکنند ولی شما به او میخندید که اینها عبث است. حالا در جامعه بشری هم افرادی هستند که به این توهمات و زندگی خیالیمان میخندند.

ما باید برسیم به یک جایی که اگر پول بیاید یا نیاید، ریاست باشد یا نباشد، تعریف باشد یا تخریب باشد، اینها برای ما هیچ فرقی نکند. برای ما باید این چیزها مهم باشد که آیا دین ما تضعیف میشود یا نمیشود، دین خدا ترویج بشود یا نشود، خدا برای ما مهم باشد و معنای خلوص، یعنی همین که خدا برای ما مهم باشد و هیچکس و هیچ چیز در ما نتواند اثر بگذارد. پیدا شدن این حالت برای انسان خیلی مشکل است و اینکه مرتب گفته میشود تهذیب نفس مشکل است برای همین است، ولی اگر برای کسی چنین اخلاقی حاصل بشود، لذات بالایی دارد؛ لذتی که توأم با غم و غصه نیست. آیه دارد: «ألا إنّ اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون»؛ (یونس/62) این انسان خود ساخته چی دارد که لذت میبرد و حزن ندارد، اینها نور خدا دارند، قلبی دارند که عرش الله شده است. شما نگویید حالا که مشکل است پس به دنبال خودسازی نرویم! این خود وسوسه شیطان است.

تهیه و تنظیم: علیاکبر بخشی

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





شنبه ٢٧ مرداد ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
کانال تلگرام