*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


گروه خبری: آثار ماندگار  | تاریخ:1396/09/08 | ساعت:٠٨:٢٢ | شماره خبر:٣٩٥٤٨٢ |  


    آثار ماندگار شماره 533عیون‌المعجزات اثری حسین‌بن‌ عبدالوهاب

عیون‌المعجزات اثری حسین‌بن‌ عبدالوهاب

  حسین‌بن‌ عبدالوهاب از علما و محدثان قرن پنجم هجری است که افندی در ریاض العلماء او را عالمی جلیل و آگاه به اخبار و حدیث و هم‌چنین فقیه و شاعری امامی مذهبی معرفی کرده است. برخی از مشایخ ایشان عبارت از علی‌بن محمد مصری، احمدبن زید، ابوالحسن‌بن احمد، ابوعبدالله کازرونی و ابوالغنائم سروی هستند که در رشد و بالندگی این عالم جلیل‌القدر تأثیرگذار بوده‌اند. اگر چه تقریباً میرزا عبدالله افندی جزو اولین کسانی بوده که به معرفی تفصیلی حسین‌بن عبدالوهاب پرداخته، لکن رگه‌هایی از عظمت و جلالت ایشان در آثار گذشتگان به‌خصوص در کتابش بوده است.... 

  



 

حسینبن عبدالوهاب از علما و محدثان قرن پنجم هجری است که افندی در ریاض العلماء او را عالمی جلیل و آگاه به اخبار و حدیث و همچنین فقیه و شاعری امامی مذهبی معرفی کرده است. برخی از مشایخ ایشان عبارت از علیبن محمد مصری، احمدبن زید، ابوالحسنبن احمد، ابوعبدالله کازرونی و ابوالغنائم سروی هستند که در رشد و بالندگی این عالم جلیلالقدر تأثیرگذار بودهاند. اگر چه تقریباً میرزا عبدالله افندی جزو اولین کسانی بوده که به معرفی تفصیلی حسینبن عبدالوهاب پرداخته، لکن رگههایی از عظمت و جلالت ایشان در آثار گذشتگان بهخصوص در کتابش بوده است.

عیونالمعجزات: عیونالمعجزات، تنها اثر به جا مانده از حسینبن عبدالوهاب است که در خصوص معجزات و کرامات دوازده امام معصوم و نیز حضرت فاطمه زهرا علیها‌السلام  به رشته تحریر در آمده است.

این اثر اگر چه به علل مختلفی تا قرن دوازدهم هجری معروف نبوده، لکن در این قرن و بهدنبال رواج اخباریگری، توانست در جامعه علمی بهعنوان یک اثر مفید و فاخر مطرح شود که بیشک منابعی چون مدینه المعاجز سیدهاشم بحرانی، بحارالانوار مجلسی و اثبات الهداة شیخ حر عاملی از نخستین معرفیکنندگان این کتاب به شمار میروند. خواندن این کتاب علاوه بر کمک به شناخت برخی از باورهای عامیانه در مورد ائمهعلیهم‌السلام در قرن پنجم، میتواند در آگاهی یافتن از برخی جریانات امامیه در مناطق دور از مراکز تشیع مفید باشد.

در این کتاب، نویسنده بدون آنکه عنوان و شمارهبندی کند، به ترتیب هر امام به ذکر معجزات معصومینعلیهم‌السلام پرداخته و در آغاز برخی از بخشها بهعنوان دلایل امامت آن امام به ذکر براهین میپردازد که بیانگر نوع تلقی بخش از جامعه شیعه از مسئله امامت در آن عصر میباشد.

انگیزه مؤلف: طبق گزارش نویسنده، انگیزه اصلیاش مواجه شدن او با کتابی به نام تثبیت المعجزات، نوشته علیبن احمد معروف به ابوالقاسم کوفی، بود؛ چراکه ابوالقاسم کوفی در مقدمه کتابش وعده داده بود که کتابش را با ذکر معجزات پیامبران آغاز و در ادامه به بیان معجزات امامان معصومعلیهم‌السلام بپردازد و از آن جایی که مؤلف نتوانست به وعده دوم خود جامه عمل بپوشاند، لذا حسینبن عبدالوهاب در صدد تکمیل این اثر بر آمده و کتاب عیونالمعجزات را بهعنوان تتمه کتاب تثبیت المعجزات نوشته است. بنابراین میتوان حدس زد که اهتمام نویسنده در خلق اثر خود، اثبات امامت ائمه بزرگوار از طریق بیان معجزات و کرامات آنها بوده است. اگر چه عالیترین کرامات آن ذوات مقدسه، کرامات قولی آنان بوده، با این وجود معجزات فعلی آنان نیز در آن عصر بهعنوان دلایل امامت کاربرد مؤثری داشته است.

منابع کتاب: از نوشتههای این کتاب چنین برداشت میشود که نویسنده در نگارش این کتاب به آثار فراوانی دسترسی داشته و از آنها بهره گرفته است؛ چنانکه خود در مواردی با عبارت «قرأت فی کتب کثیرة» این نکته را یادآور میشود. روایاتی که در عیونالمعجزات آمده در آثار چون کافی، بصائرالدرجات، الهدایة الکبری و دیگر آثار شیعیان وجود دارد، هر چند روایاتی هم یافت میشود که پیش از ایشان شهرت چندانی نداشتهاند.

به هر حال مؤلف در بیان روایات معجزات و کرامات از منابع معتبر و نامعتبر بهره برده و گاهی هم مطالب غلوآمیز نقل میکند.

کتاب الوصایا، الانوار فی تاریخ الائمه الاطهار، الکافی میتواند از منابع مورد استفاده نویسنده باشد.

قدیمیترین نسخه: صاحب ریاضالعلماء از وجود نسخهای قدیمی در شهر کازرون خبر داده است که در تاریخ 448 قمری نوشته شده و پس از آن در سال 556 نیز از همان نسخه کتاب شده است.

چاپ و نشر: عیونالمعجزات بارها چاپ شده که چاپ مؤسسه الاعلمی بیروت در سال 1403 قمری و چاپ مکتبة الداوری قم از آن جمله است.

تهیه و تنظیم: علیاکبر بخشی

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





سه شنبه ٢٦ تير ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
کانال تلگرام