*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > اخبار افق 
اخبار > جوانان غرب از ما تکریم و باور می خواهند


گروه خبری: بین الملل, بین الملل, اخبار افق, بین‌الملل, اخبار افق  | تاریخ:1397/07/05 | ساعت:١١:٢٩ | شماره خبر:٤٠٢٩٩١ |  


    امام جمعه سابق هامبورگ

جوانان غرب از ما تکریم و باور می خواهند

  ما با فرهیختگان در آلمان جلسات مستمر داریم؛ با پروفسور سمیعی، پروفسور نجابت و بسیاری از نخبگان ایرانی، تجار، طیف‌های گوناگون مردم و ... جلسه داریم و تلاش می‌کنیم، مسایل و مباحثی که به‌نوعی مبتلابه است، مطرح کنیم و گاهی ارتباطات خصوصی هم وجود دارد. خبرگزاری حوزه چندی پیش میزبان حجت‌الاسلام والمسلمین رضا رمضانی امام جمعه سابق‌ هامبورگ در زمان تصدی این مسئولیت بود. 

  


ما با فرهیختگان در آلمان جلسات مستمر داریم؛ با پروفسور سمیعی، پروفسور نجابت و بسیاری از نخبگان ایرانی، تجار، طیفهای گوناگون مردم و ... جلسه داریم و تلاش میکنیم، مسایل و مباحثی که بهنوعی مبتلابه است، مطرح کنیم و گاهی ارتباطات خصوصی هم وجود دارد.

خبرگزاری حوزه چندی پیش میزبان حجتالاسلام والمسلمین رضا رمضانی امام جمعه سابق هامبورگ در زمان تصدی این مسئولیت بود. وقتی بازدید وی از مجموعه خبرگزاری حوزه، هفتهنامه افقحوزه و نشست با مسئولان این رسانه به پایان رسید، خبرگزاری حوزه در گفتوگوی کوتاهی با این شخصیت بینالمللی، تجربیات و خاطرات این فعال بینالمللی را به بحث نشست که در ادامه تقدیم خوانندگان گرامی هفتهنامه افق حوزه میشود.

 

 

واکنش مردم آلمان نسبت به یک روحانی ملبس شیعه در این کشور چگونه است؟

غربیها و آلمانیها وقتی یک روحانی شیعه را میبینند، واقعاً احترام میگذارند و بنده این احترام را مشاهده کردهام؛ نه فقط در آلمان؛ بلکه در کشورهای دیگر مثل فرانسه، ایتالیا، بلژیک و ... این احترام نسبت به این لباس و به این عنوان که این افراد، مروجان دین هستند، وجود دارد.

نوع برخورد بزرگان ادیان دیگر نسبت به شخصیت مسلمان و شیعه در این کشورها چگونه است؟

آنان نسبت به تقریب بین ادیان توجیه بوده و احترام میگذارند. بزرگان آنان گفتوگوی بین ادیان را امری ضروری میدانند که نه فقط برای شناخت همدیگر؛ بلکه در مباحث دیگر هم از آن استفاده میکنند که شاید برخی معتقد به آن نباشند.

بنده اعتقاد دارم که بحث گفتوگو هم برای شناخت و تفاهم باهم است و هم برای تعامل در حوزههای مختلف سیاسی و از همه مهمتر، برای همافزایی است.

وقتی تحلیلهای آنان را نسبت به برخی از مسایل بهصورت مستقیم بشنویم، نیاز نیست که هر چیزی را به آنان نسبت دهیم و این نوع نتیجهگیری برای آنان نیز به دست خواهد آمد؛ چون آنان نیز بهصورت مستقیم، سخنان ما را شنیده و نتیجه واقعی خواهند گرفت.

برای بسیاری از افراد این سؤال وجود دارد که در یک کشور خارجی چند نمازجمعه برگزار میشود؟ چرا شما در پایتخت آلمان نمازجمعه برگزار نمیکنید؟

هامبورگ بهواسطه اینکه اولین مسجد شیعیان با تقاضای مؤمنین و بهدستور مرجعیت شیعه وقت آن زمان، آیتاللهالعظمی بروجردی تأسیس شد، دارای جایگاه خاصی است و همان مسئله سبب شد که هامبورگ یک نوع محوریت برای نه فقط شیعیان؛ بلکه برای تمام مسلمانان پیدا کند؛ لذا در همان مسجد، اهلسنت و شیعه باهم در نمازجمعه شرکت میکردند. شما اگر تصاویر دوران مرحوم شهید بهشتی را در هامبورگ ببینید، اهلسنت زیادی را مشاهده میکنید که در مراسمات و نمازجمعه شرکت میکردند.

در اساسنامه این مرکز هم آمده که امام مرکز، باید از بالاترین مرجع شیعه حکم بگیرد و بنده این مسئله را در هیچ اساسنامهای ندیدم که چنین قانونی را قرار داده باشند.

سابقه هامبورگ به همان زمان برگشته و قریب به 58 سال است که نمازجمعه در این شهر اقامه میشود؛ از مرحوم حجتالاسلام والمسلمین محققی لاهیجی و آیتالله شهید بهشتی گرفته تا دیگرانی که در این پست حضور داشتند و به همین دلیل مهمترین نمازجمعه شیعیان در اروپاست.

در چند شهر آلمان نمازجمعه برگزار میشود؟

بهصورت دقیق نمیتوانم آمار بدهم؛ اما بهعنوان مثال، چهار نماز جمعه در برلین، دو یا سه نماز جمعه هم در فرانکفورت در حال برگزاری است.

امامان جمعه این شهرها را چه کسی انتخاب میکند؟

چون مرکز اسلامی برلین، مونیخ و فرانکفورت زیرمجموعه هامبورگ است، امامان جمعه آنها نیز با حکم امام جمعه هامبورگ منصوب میشوند و باقی شهرها نیز بهنوعی این استجازه را میگیرند؛ مگر اینکه برخی از مراکز هستند که از دفاتر مراجع دیگر این اجازه را داشته باشند.

در دو بخش خطبههای نمازجمعه ایران به مباحث دینی و معنوی و مسایل روز پرداخته میشود؛ شما در نمازجمعه هامبورگ خطبهها را با چه موضوعاتی ارائه میکنید؟

بخشی از خطبه به مسایل دینی و معنوی و بخش دیگر را به مباحث مربوط به دنیای اسلام و دنیای بشری اختصاص میدهیم؛ بهعنوان مثال در خطبه اخیر، به علل جنگافروزی در دنیا پرداختیم و ارائه مطالبی پیرامون انتخابات هم از دیگر مطالب بوده است.

خاطره یا توصیه خاصی از دیدار خود با حضرت آقا درباره مسایل آلمان دارید؟

در ملاقات خصوصی که خدمت ایشان بودم، چند جملهای فرمودند. ایشان بیان میکردند: «بهواسطه نگاهی که ما نسبت به شما داریم، حضور شما را مهم و ضروری میدانیم و شما در خط مقدم جبهه حضور دارید»؛ این تعبیری بوده که ایشان به کار بردند.

هر وقتی که محضرشان میرسیدیم، تفقدی میفرمودند و ما گزارشاتی خدمت ایشان میدادیم؛ همین که احساس میکردم که از روند فعالیتهای مراکز اسلامی در اروپا خوشحال هستند، برای ما ارزشمند بوده است.

تصاویر نشان میدهد که شما با ایرانیهای مقیم آلمان مثل پروفسور سمیعی و فوتبالیستها رابطه خوبی دارید، توضیحی در این خصوص بفرمایید.

بله، رابطه خوبی داریم. یکی از نکتههایی که به نظر میرسد که مبلغان باید به آن توجه داشته باشند، مخاطبشناسی است؛ با هر مخاطبی به حسب شرح وظایفی که وجود دارد، باید سخن گفت؛ با پروفسور سمیعی، پروفسور نجابت و بسیاری از نخبگان ایرانی، تجار، طیفهای گوناگون مردم و... جلسه داریم و تلاش میکنیم مسایل و مباحثی که بهنوعی مبتلابه است، مطرح کنیم و گاهی ارتباطات خصوصی هم وجود دارد.

بهعنوان مثال، پروفسور سمیعی به منزل ما آمدند و ما با خانواده به منزل ایشان رفتیم و با افراد دیگر هم این ارتباطات وجود دارد.

ارتباط با جوانان، میانسالان، کهنسالان و... متفاوت است. تجربهای که در طول این 35 سال داشتم، این است که جوانان از ما مال، قدرت و ثروت نمیخواهند؛ از ما تکریم و عدم تحقیر میخواهند؛ جوانان از ما باور میخواهند. جوانان همیشه یک فرصت هستند و اگر نگاه ما اینگونه باشد، میتوانیم در کار تبلیغی خود موفق باشیم؛ ضمن اینکه اگر حرف ما را هم گوش نکردند، نباید خسته شد.

برخی مرکز هامبورگ را مرکز گردش برخی افکار دانسته و برخی دگراندیشان امروز، روزگاری در مرکز هامبورگ بودهاند. ایراد از مرکز هامبورگ است یا آلمان و یا مشکل از افراد است؟ (با خنده)

این بحث، دارای ریشهای است. بنده نامهای را نوشتهام که اشخاصی که قصد استقرار در این مرکز را دارند، باید 12 شرط داشته باشند.

یکی از شروط آن است که از نظر بنیه علمی و حوزوی باید قوی باشند؛ یا مجتهد باشند یا قریبالاجتهاد؛ بهخصوص در هامبورگ که حوزه استنباط است؛ فکر میکنم اگر افراد ریشهای تربیت شده باشند، قطعاً با مشکلی مواجه نخواهند بود.

هامبورگ، محل گفتوگو و تقریب است و انظار و آراء مختلف در آنجاست. مهم این است که بهعنوان یک اندیشمند فعال در آنجا حضور پیدا کنند؛ نه منفعل؛ لذا بهدلیل برجسته بودن آراء گوناگون در این شهر، حضور فعالانه بسیار مهم است.

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





يکشنبه ٢٥ آذر ١٣٩٧
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام
آخرین شماره

  ضمیمه افق خانواده (شماره 289)


ویژه نامه ی در مسیر نفر


ویژه نامه ی اربعین (2)

ویژه نامه بهجت عارفان

 

ویژه نامه ی حکیم الهی


 
حکمت ناب
مجموعه درسهای اخلاقی
آیت الله انصاری شیرازی قدس سره

 
 
رسم پارسایی
مجموعه درسهای اخلاقی
آیت الله اشتهاردی قدس سره

افق حوزه|اخبار افق|سرمقاله|در محضر نور|اخلاق در حوزه|عطر يار|سخن بزرگان|فرزانگان|رواق شهیدان|اخبار کوتاه حوزه|اخبار کوتاه ایران|اخبار کوتاه جهان|بین الملل|مقاله|مصاحبه|همگام با مدارس و مراکز|با شما|گزارش تصویری|افق خانواده|پاسخ استاد