*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > اخبار افق 
اخبار > مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام


گروه خبری: اخبار افق  | تاریخ:1396/02/13 | ساعت:١٠:١٥ | شماره خبر:٣٩٠٩٩٦ |  


    با پیام و حضور سه مرجع تقلید در قم برگزار شد مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام

مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام

  نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب حوزه‌های علمیه جهان اسلام با شعار «یک کتاب؛ یک امت»، با پیام آیات عظام جوادی آملی و سبحانی و با حضور آیة‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، آیة‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، حجة‌الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی‌فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و با شرکت طلاب 43 کشور جهان و فعالان قرآنی سوم تا پنجم اردیبهشت در مدرسه علمیه امام کاظم‌ علیه‌السلام قم برگزار شد. ....  

  


نخستین دوره مسابقات بینالمللی قرآن طلاب حوزههای علمیه جهان اسلام با شعار «یک کتاب؛ یک امت»، با پیام آیات عظام جوادی آملی و سبحانی و با حضور آیةاللهالعظمی مکارم شیرازی، آیةالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه، حجةالاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولیفقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و با شرکت طلاب 43 کشور جهان و فعالان قرآنی سوم تا پنجم اردیبهشت در مدرسه علمیه امام کاظم علیه‌السلام قم برگزار شد. این دوره از مسابقات با حضور ۱۳ داور ممتاز بینالمللی قرآن و با همکاری جامعةالمصطفیالعالمیه، مرکز مدیریت حوزههای علمیه و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در رشتههای حفظ کل، قرائت و مقالهنویسی برگزار شد و نمایندگان ایران مقام نخست این مسابقات را کسب کردند. همچنین در این مراسم با حضور حضرت آیةالله مکارم شیرازی از نفرات برتر نخستین دوره مسابقات بینالمللی طلاب جهان اسلام تجلیل شد.

تقویت مبانی اسلامی در بین طلاب حوزههای علمیه، تعمیق فضای انس با قرآن، معرفی ظرفیتهای معرفتی شیعه، کشف استعدادهای برتر نخبگان قرآنی و ایجاد ارتباط وسیع بین حوزههای علمیه جهان اسلام از اهداف برگزاری این مسابقات بود.

 



خدای سبحان بهترین پیوند خود با خلق را در سایه قرآن و عترت حفظ کرده است

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اسراء، در پیام حضرت آیةالله جوادی آملی که بهصورت تصویری در مراسم افتتاحیه مسابقات پخش شد، آمده است:

مستحضر هستید که خدای سبحان بهترین پیوند خود با خلق را در سایه قرآن و عترت حفظ کرده است. فیض ولایت عترت اطهار (علیهم الصلوة و علیهمالسلام) همانند فیض قرآن کریم به نحو تجلی است، نه به نحو تجافی. اصل اول این است که قرآن را خدا نازل کرد؛ یعنی به زمین فرستاد، نه به زمین القا کرد. آنطوری که قرآن را به زمین القا کرد، شبیه القای باران نیست، باران را القا کرد و فرستاد؛ ولی قرآن را نازل کرد، یعنی تنزل داد، فرو فرستاد و همراه قرآن، فیض خاص خود را حفظ کرده است. این انزالها و تنزیلها کاملاً از هم جداست، آنرا به زمین فرستاد، این را به زمین انداخت. ولایت هم چنین است، اگر ولایت غدیر و مانند آن تنزل کرده است؛ یعنی تجلی الهی بود نه تجافی، پس این حبل و طناب را که گاهی بهصورت قرآن ذکر میشود، گاهی بهصورت عترت طاهرین (علیهم الصلاة و علیهمالسلام) به زمین فرستاد و آویخت؛ نه انداخت؛ نه ولایت را انداخت و نه قرآن را، بر خلاف باران و برف و تگرگ که انزال آنها به نحو انداختن روی زمین است، نه آویختن، پس قرآن، حبل متین آویخته شده است، ولایت هم حبل متین آویخته شده است؛ این اصل اول.

اصل دوم آن است که هر کس در خدمت قرآن و عترت طاهرین علیهم‌السلام باشد، گاهی به حفظ کلمات اینها، گاهی به ادراک مفاهیم کلمات اینها، گاهی ایمان به کلمات اینها، گاهی عمل صالح به کلمات اینها که همه اینها درجات گوناگون اعتصام به قرآن و عترت است هر کسی به سهم خود به این دو طناب آویخته شده، نه انداخته شده، اعتصام کرد، طرْفی از سعادت برده است؛ این اصل دوم.

اصل سوم آن است که این طناب آویخته شده، چون در ارتباط با خدا به نحو تجلی است نه تجافی، چه اینکه در سخنان نورانی امیر بیان علیه‌السلام در نهجالبلاغه آمده است که «فتجلی‏ لهم سبحانه فی کتابه من غیر أن یکونوا رأوه»، (نهجالبلاغه (للصبحی)/خطبه147) هر لحظه تنزل او به نحو تجافی است؛ یعنی فرو فرستادن و هر لحظه صعود و ترقی او هم به نحو تجلی است، نه به نحو تجافی، هر لحظه آیات قرآن و سخنان عترت اطهار علیهم‌السلام صعود دارد که «إلیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه»، (فاطر/10) پس هر اندازه که کسی در خدمت قرآن و عترت علیهم‌السلام باشد به همان اندازه صعود میکند؛ منتها مهمترین عامل صعود، عمل صالح است که فرمود: «یرفع الله الذین آمنوا منکم والذین أوتوا العلم درجات». (مجادله/11) مؤمنان و عالمان با ایمان اینها بالا میروند. اعتصام به قرآن، چنین نیست که انسان را متوقف کند، چون این طناب هر لحظه هم در حال تجلی نزولی است، هم هر لحظه در حال تجلی صعودی، نه نزول آن به نحو تجافی است که از مخزن غیب غایب باشد، نه صعود آن به نحو تجافی است که از جریان عالم طبیعت غایب باشد. بنابراین اگر کسی به هر نحو به آیات الهی و حدیث اهلبیت علیهم‌السلام اعتصام کرد، در همان لحظه خدا او را بالا میبرد: «یرفع الله الذین آمنوا منکم والذین أوتوا العلم درجات»، عالمان با ایمان را خدا بالا میبرد و اگر کسی اهل کلمه طیب بود، آن کلمه طیب در سایه عمل صالح صعود میکند: «إلیه یصعد الکلم الطیب والعمل الصالح یرفعه»؛ البته هم ارتفاع عمل صالح، هم صعود کلمه طیب بهوسیله خدای رفیع الدرجات است که وعده داد فرمود: «یرفع الله الذین آمنوا»، مؤمن یک درجه دارد، مؤمن عالم درجه برتر دارد، او درجات دارد و این درجه؛ اما همه اینها در پرتو اعتصام به قرآن کریم است.

مطلب بعدی آن است که ما برای اینکه ادراک کنیم قرآن را فهمیدیم یا نه، کلمات نورانی اهلبیت علیهم‌السلام را فهمیدیم یا نه، شرح صدر طلب میکند و علامت فهمیدن، شرح صدر است و شرح صدر هم نشانههایی دارد که از وجود مبارک پیغمبر علیهم‌السلام سؤال شد نشانههای شرح صدر چیست؟ فرمود: «التجافی عن‏ دار الغرور و الإنابة إلی‏ دار الخلود والاستعداد للموت قبل نزول الموت»؛ (بحارالانوار/70/122) فرمود: از دنیا تجافیکردن، در دنیا زندگینکردن و به سمت آخرت حرکتکردن. این نکته که انسان در دنیا زندگی نکند، در آیات فراوانی تبیین شد و عصاره آن نکته این است که بعضی با زمین، آسمان، صحرا و دریا مربوط هستند، با آب و هوا و فضا مربوط هستند، با اینها دارند زندگی میکنند، اینها آیات الهی هستند، ابزار فریب نیستند، اینها تذکره الهی هستند، چون آیه و علامت و نشانه لطف الهی است، هرگز انسان را غافل نمیکند. کسی که در زمین زندگی میکند، کسی که زیر آسمان زندگی میکند، کسی که با هوا و فضا مربوط است، اینها موجود تکوینی و حقیقی هستند نه اعتباری، آیت الهی هستند نه قراردادی. آیت همواره مثل آینه است که صاحب خود را نشان میدهد. عدهای با زمین و آسمان و هوا و فضا مأنوس نیستند، مگر «بالعرض»، اینها در دنیا زندگی میکنند، دنیا یعنی قرارداد و عناوین اعتباری، این پنج بخشی که در سوره مبارکه «حدید» بهصورت حصر آمده است همین است که «اعلموا أنما الحیاة الدنیا لعب ولهو وزینة وتفاخر بینکم وتکاثر فی الأموال والأولاد»، (حدید/20) دنیا، یعنی این قراردادها و اعتبارات نوجوانی و جوانی و میانسالی و سالمندی و کهنسالی، این عناوین چندگانه دنیاست؛ یعنی اعتبارات و قرارداد که واقعیتی ندارد، جزء نزد معتبران.

 آنها که در دنیا زندگی میکنند اگر خواستند درباره جهانبینی نظر بدهند یا در معرفتشناسی سخن بگویند، سر از سفسطه و شکاکیت درمیآورند، زیرا صدر و ذیل زندگی اینها، صدر و ساق زندگی اینها، آغاز و فرجام زندگی اینها عناوین اعتباری بود. عناوین اعتباری، بینش اعتباری میدهد نه بینش تکوینی، بینش وهم و خیالی میدهد، نه بینش عقلانی.

فهم عمیق از قرآن در صدر آموزشهای قرآنی حوزههای علمیه قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن پیام حضرت آیةالله سبحانی به اولین مسابقات قرآن طلاب حوزههای علمیه جهان اسلام که در مراسم اختتامیه مسابقات قرائت شد، به این شرح است:

بسماللهالرحمنالرحیم

رسالت قرآن کریم رهایی انسان از تاریکیهای جهل و نادانی و رساندن او به نور معرفت و بندگی خداوند است؛ در روزگاری که دردهای فردی و اجتماعی بشریت رو به تزایدند، هر روز گرهها افزونتر میشوند و راههای درمان سختتر؛ در این وانفسای درد و عسرت، انسان معاصر کوی به کوی و برزن به برزن ره میپوید تا شاید دمی بیاساید.

با تمامی این احوال هر کوبه که میکوبد، راه به جایی نمیبرد؛ ریشه این فقر معنوی دوری از خدا و معارف الهی است. قرآن را میباید درمان دردهای امروزین و هر روزین دانست؛ به آن روی آورد و از آن شفای جان و جهان طلبید. بر تلاوت و انس، فهم و تدبر، جستجو و کاوش در آیات ملکوتی قرآن همت گمارد و از ذره ذره این مائده الهی درمان هزاران درد را جست؛ «وننزل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمؤمنین» و از قرآن آنچه شفا و رحمت برای مؤمنان است نازل میکنیم.

انس با قرآن و بهرهمندی از معارف آن دارای مراحل و مراتب گوناگونی است؛ هر کس به قدر دانش و فهم و معرفت و همت خویش میتواند ظرف وجودی خود را بیاراید و با فاصلهگرفتن از حصار ماده، به ملکوتیان نزدیگ گشته و با آنان همرتبه و همنوا گردد.

با اینهمه گام نخست و لازم برای همگان آشنایی با متن قرآن و انس با الفاظ نورانی آن است؛ در ذکر و یاد و انس با کلام معبود بیهمتای رئوف، طلاب و دانشپژوهان حوزههای علمیه از جایگاه ویژهای برخوردارند، چراکه درک صحیح معارف دین و تبلیغ و ترویج نیکوی آن از جمله وظایف مهم آنهاست.

در این مسیر از آنان انتظار میرود علاوه بر برخوردای از فضل علمی و فهم عمیق و ژرف آیات الهی بتوانند آنرا صحیح و دقیق و زیبا بخوانند و افزون بر آن بتوانند به نیکی و زیبایی آنرا تعلیم دهند. سیره پیامبر رحمت حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در اعزام مبلغان دین و تعلیم قرآن توسط آنان گویای این مطلب است؛ با عنایت به این باور تمرین و ممارست بر تلاوت صحیح و زیبای قرآن، حفظ، انس، تدبر و فهم عمیق باید در صدر آموزشهای حوزههای علمیه جهان اسلام قرار بگیرد تا هر طلبه علاوه بر برخورداری از دانشها و مهارتهای بایسته دیگر، معلم شایسته قرآن نیز باشد.

فعالیتهای قرآنی حوزه، نقشه راه ورود حوزههای علمیه جهان به عرصههای قرآنی

بر پایه همین گزارش، آیةالله اعرافی در مراسم اختتامیه مسابقات قرآن طلاب حوزههای علمیه جهان اسلام، تقارن عید سعید مبعث با برگزاری اولین دوره مسابقات حوزههای علمیه جهان اسلام را تبریک گفت و با طرح این سؤال که حوزه علمیه در دهههای اخیر در ارتباط با قرآن چه برنامههایی انجام داده است، اظهار داشت: در پاسخ، حدود ۲۰ محور از فعالیتهای قرآنی حوزههای علمیه را برمیشمارم که بیان این محورها هم گزارشی از حضور و فعالیت ارزشمند حوزههای علمیه در ادای حق و ساحت این کتاب آسمانی است و هم این محورها نقشه راه ورود حوزههای علمیه در عرصههای قرآنی است.

وی در ادامه تصریح کرد: به برکت حوزههای علمیه شاهد یک نهضت بازگشت و اهتمام بیشتر نسبت به قرآن در فضای حوزههای علمیه بودهایم، این نهضت در این بندها و فعالیتها قابل مشاهده است؛ در حوزه قرائت، تجوید و حفظ قرآن که محور نخستین مسابقات قرآنی طلاب حوزههای علمیه است، شاهد پیشرفتهای بسیار ارزنده هستیم.

عضو شورایعالی حوزههای علمیه با بیان اینکه حوزه علمیه در عرصه تربیت قاری و حافظ قرآن قدمهای بزرگی برداشته است، ابراز داشت: در ایران و جهان، دانشآموختگان مراکز دینی به مقوله حفظ و قرائت قرآن اهتمام دارند و امروز صدها حافظ کل و هزاران حافظ جزء، در حوزههای علمیه و مراکز دینی وجود دارند و اهتمام به قرائت درست و زیبای قرآن را در حوزههای علمیه شاهد میباشیم.

وی در ادامه یکی دیگر از محورهای فعالیت حوزههای علمیه در زمینه قرآن را در رشتهها و میانرشتههای قرآنی عنوان کرد و گفت: به شکل چشمگیر و متفاوت از قبل، حوزههای علمیه وارد طراحی و اجرای رشتههای متعدد قرآن و علوم قرآنی شدهاند. در مدیریت حوزههای علمیه و در جامعةالمصطفیالعالمیه بیشاز ۲۰ رشته و گرایش قرآنی در مقاطع مختلف در حال اجراست و در برنامهریزیها، گرایشها و رشتههای بیشتری پیشبینی شده است.

مدیرحوزههای علمیه، نهضت ترجمه قرآن به فارسی و دیگر زبانها و ترجمه تفاسیر قرآن در حوزههای علمیه، پرداختن به تفسیر و برپایی بیشاز 200 درس تفسیر در سطوح گوناگون حوزه؛ تدوین تفسیرهای جامع و دورههای تفسیری جدید؛ حجم وسیعی از تحقیقات و پروژههای قرآنی و بیشاز 1000 پایاننامه قرآنی در جامعةالمصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و حوزههای علمیه، وجود مجلات و نشریات قرآنی؛ توجه به حوزه جدید قرآن و علوم و رابطه میان معارف قرآن و علوم و دانشهای متنوع و... را از محورهای فعالیتهای قرآنی در حوزههای علمیه برشمرد و گفت: حوزه قرآن و استشراق، هنرهای قرآنی، خدمات آموزشی، چاپ قرآن، آموزش قرآن و زبان قرآن با شیوههای جدید، برگزاری همایشها، نشستها و موزهها و نمایشگاههای قرآنی و نیز توجه به نظامات قرآنی از دیگر محورهای فعالیتهای قرآنی در حوزههاست.

آیةالله اعرافی با تأکید بر اینکه همه این محورها مهم بوده و هم اینک در آغاز راه هستیم، بیان کرد: روحانیت اسلام و حوزههای علیمه و مراکز علمی ما باید این محورها را نقشه راه خود بدانند و در همه این موارد به دنبال خلق آثار جدید باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: نظامسازی از معارف قرآن و تطبیق معارف قرآن با احادیث، فعالتر کردن فقه قرآن و اخلاق قرآن که دنیای وسیعی در آن نهفته است، باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ باید نگاه ما به قرآن با رویکرد جامع و روششناسی درست و هدایتجویانه باشد.

مدیر حوزههای علمیه ابراز داشت: ما باید با صاحب قرآن و این کتاب بزرگ پیمان ببندیم که حوزههای علمیه راه قرآن را بروند و به قرآن پناه ببرند و برای اینکه معارف قرآنی عالمتاب شود، تلاش مستمر داشته باشیم. در حقیقت این پیمان ما و طلاب با قرآن است.

دبیرخانه دائمی مسابقات بینالمللی قرآن طلاب راهاندازی شود

بر اساس همین گزارش، حجةالاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولیفقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز در مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات گفت: ۵۵ سال قبل توسط دولت طاغوت لایحهای به مجلس تقدیم شد که بر اساس آن قسم به قرآن کنار گذاشته میشد، با بیان اینکه به برکت نظام و قیام انقلاب اسلامی و علمای اسلام و حوزههای علمیه قم، امسال جشنواره مسابقات بینالمللی قرآن برگزار و همزمان در پنج بخش مسابقه بینالمللی اجرا شد، گفت: این نشان از توانمندی نظام برای اداره چنین برنامهای دارد. نکته مهمتر این است که ایران در هر پنج بخش نماینده دارد. سرمایههایی برای این موضوع تربیت کرده که بهعنوان نمایندگان جمهوری اسلامی در این حوزهها وظیفه خود را انجام میدهند.

وی با اشاره به اینکه قرآن ما را دعوت به مبارزه و مقابله با دشمنان و ستمگران میکند، گفت: امام خمینی قدس‌سره فرمود: تمام اسلام در دو کلمه قرآن خلاصه شده است که «نه ظلم کنید و نه زیر بار ظلم بروید» اگر تمام مسلمانان به این دو کلمه عمل کنند به سعادت میرسند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه بر ضرورت راهاندازی دبیرخانه دائمی مسابقات بینالمللی قرآن طلاب تأکید کرد و ابراز داشت: لازم است تا این دبیرخانه دائمی دایر شود تا در طول سال پیشنهادات و انتقادات سازنده دریافت شود.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





سه شنبه ٢٨ شهريور ١٣٩٦
کانال تلگرام
کانال تلگرام
آخرین شماره

   افق خانواده شماره 248


 

«ره نامه»

ویژه نامه آغار سال تحصیل

حوزه های علمیه سال 97-96


 
حکمت ناب
مجموعه درسهای اخلاقی
آیت الله انصاری شیرازی قدس سره

 
 
رسم پارسایی
مجموعه درسهای اخلاقی
آیت الله اشتهاردی قدس سره

صفحه اصلی|اخبار افق|سرمقاله|در محضر نور|اخلاق در حوزه|عطر يار|سخن بزرگان|فرزانگان|رواق شهیدان|اخبار کوتاه حوزه|اخبار کوتاه ایران|اخبار کوتاه جهان|بین الملل|مقاله|مصاحبه|همگام با مدارس و مراکز|با شما|گزارش تصویری|افق خانواده|پاسخ استاد