*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > ویژه محرم 


ویژه محرم شماره خبر: ٤٠٢٧٣٨ ٠٨:٤٥ - 1397/06/24   چرا امام حسین(علیه السلام) پس از شهادت مسلم بن عقیل از حرکت بسوی کوفه باز نگشتند؟پرسمان محرم (7) ارسال به دوست نسخه چاپي


چرا امام حسین(علیه السلام) پس از شهادت مسلم بن عقیل از حرکت بسوی کوفه باز نگشتند؟پرسمان محرم (7)

چرا امام حسین(علیه السلام) پس از شهادت مسلم بن عقیل از حرکت بسوی کوفه باز نگشتند؟


پاسخ اجمالی: امام در یکی از منزلگاه های نزدیک کوفه خبر بی وفایی کوفیان و شهادت مسلم بن عقیل و چند تن از یاران شان را در کوفه برای همراهان خود بیان کردند و به آنها فهماندند که گام در مسیر پرخطری نهاده اند. در آنجا جز معدود یاران خالص آن حضرت، کسی با کاروان ایشان نماند. همچنین گفته شده امام بعد از رسیدن خبر شهادت مسلم بن عقیل فرمود که او به تکلیف خود عمل کرد و اکنون تکلیف ما باقی مانده است. این گونه سخنان و برخوردها نشان می دهد که امام به خاطر عمل به تکلیف الهی گام در این مسیر گذاشته بود...


پاسخ اجمالی: امام در یکی از منزلگاه های نزدیک کوفه خبر بی وفایی کوفیان و شهادت مسلم بن عقیل و چند تن از یاران شان را در کوفه برای همراهان خود بیان کردند و به آنها فهماندند که گام در مسیر پرخطری نهاده اند. در آنجا جز معدود یاران خالص آن حضرت، کسی با کاروان ایشان نماند. همچنین گفته شده امام بعد از رسیدن خبر شهادت مسلم بن عقیل فرمود که او به تکلیف خود عمل کرد و اکنون تکلیف ما باقی مانده است. این گونه سخنان و برخوردها نشان می دهد که امام به خاطر عمل به تکلیف الهی گام در این مسیر گذاشته بود.

پاسخ تفصیلی: هنگامى که امام(علیه السلام) به منزلگاه «زباله»(1) رسید، خبرشهادت برادر رضاعى اش ـ عبدالله بن یقطر(علاوه بر شهادت مسلم و هانى) ـ را شنید، نوشته ایى را بیرون آورد و براى مردم خواند:

 

««بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» اَمّا بَعْدُ؛ فَقَدْ اَتانا خَبَرٌ فَضیعٌ! قَتْلُ مُسْلِمِ بْنِ عَقیل وَ هانِی بْنِ عُرْوَهَ وَ عَبْدُاللّهِ بْنِ یَقْطُرَ، وَ قَدْ خَذَلَتْنا شیعَتُنا، فَمَنْ اَحَبَّ مِنْکُمُ الاِنْصِرافَ فَلْیَنْصَرِفْ، لَیْسِ عَلَیْهِ مِنّا ذِمامٌ»؛ (به نام خداوند بخشنده مهربان، امّا بعد! خبرناگوار شهادت مسلم بن عقیلو هانى بن عروه و عبدالله بن یقطربه ما رسید، شیعیان ما از یارى مان دست کشیدند، پس هر کس از شما بخواهد برگردد مى تواند. هیچ بیعتى از ما بر عهده او نیست).

به دنبال این سخنان، مردم از چپ و راست از اطراف امام پراکنده شدند، تنها همان عدّه از یاران آن حضرت که از مدینه با او همراه بودند، باقى ماندند.

این سخن را بدان جهت فرمود که عدّه اى فکر مى کردند امام(علیه السلام) به شهرى وارد مى شود که مردم آن سامان همه مطیع فرمان او هستند و امام زمام حکومت را به دست خواهد گرفت و آنها بهرهمادّى خواهند برد! ولى هنگامى که دیدند مردم بى وفاى کوفه دست از یارى امام کشیدند و قاعدتاً راهى جز شهادت براى امام و یارانش نیست از گرد آن حضرت پراکنده شدند.(2)

همچنین هنگامی که امام حسین(ع)خبر شهادت حضرت مسلم را از فرزدق شاعر شنید فرمود:

«رَحِمَ اللهُ مُسْلِماً فَلَقَدْ صارَ اِلى رَوْحِ اللهِ وَ رَیْحانِهِ وَ جَنَّتِهِ وَ رِضْوانِهِ، اَلاَ اِنَّهُ قَدْ قَضَى ما عَلَیْهِ وَ بَقِىَ ما عَلَیْنا»؛ (خداوند مسلم را رحمت کند، او به سوى رَوْح و ریحان و بهشتو رضوان خداوند رهسپار شد، بدانید او به تکلیفخویش عمل کرد و هنوز تکلیفما باقى مانده است).

این سخنان به خوبى نشان مى دهد که امام(علیه السلام) رسالت و ماموریّت خاصّى در این سفر خطرناک براى خویش مى دید، و گرنه بعد از علم و اطّلاع از پیمان شکنى مردم کوفه و شهادت «مسلم» و «هانى» و «عبدالله بن یقطر» مى بایست به مکّه، یا مدینه باز گردد و تردیدى به خود راه ندهد، نه این که به سوى کوفه که ابن زیادبر آن تسلّط کامل پیدا کرده بود برود، به خصوص این که بیعترا از همه همراهان بر مى دارد و با صراحت مى گوید ما به سوى خطر پیش مى رویم آنها که غیر از این گمان مى کردند آزادند، بازگردند. (3)

پی نوشت: (1). زباله، منزلگاهى است معروف، در مسیر کوفه به مکّه، نزدیک منزل ثعلبیّه.

(2). تاریخ طبرى، ج 4، ص 300-301 ; ارشاد مفید، ص 424 و بحارالانوار، ج 44، ص 374 (با مختصر تفاوت).

(3). گردآوري از کتاب: «عاشورا ريشه‏ ها، انگيزه ‏ها، رويدادها، پيامدها»، سعید داودی و مهدی رستم نژاد،(زیر نظر آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى)، انتشارات امام على بن ابى طالب(عليه السلام‏)، قم، 1388 هـ.ش‏، ص 360.


 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA


خروج




جمعه ٢٧ فروردين ١٤٠٠
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام