*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


اخبار افق, اخبار افق شماره خبر: ٤٠٨٦٥١ ١٩:١٠ - 1398/05/21     ترویج عفاف و حجاب از راه قاعده کرامت انسانی  پذیرش همگانی را به همراه داردرئیس مؤسسه پژوهشی فقهی بحرالعلوم ارسال به دوست نسخه چاپي


  ترویج عفاف و حجاب از راه قاعده کرامت انسانی  پذیرش همگانی را به همراه داردرئیس مؤسسه پژوهشی فقهی بحرالعلوم

ترویج عفاف و حجاب از راه قاعده کرامت انسانی پذیرش همگانی را به همراه دارد


عفاف زیربنا و حجاب رو بناست این استاد حوزه علمیه معتقد است، در بحث حجاب و عفاف نیز باید از همین قاعده صحبت کرد و از پدیده‌هایی که باید روی آن تأکید بسیاری داشته باشیم، عنصر عفاف است. عفاف زیربنا و حجاب رو بناست؛ عفاف حکم اسکلت‌بندی زندگی فردی و اجتماعی افراد را دارد و حجاب، در حکم ظاهر و نمای بیرونی است...



رئیس مؤسسه پژوهشی فقهی بحرالعلوم با بیان اینکه اگر اسکلتبندی محکم نباشد هرچه ظاهر زیبا و درست باشد فایدهای ندارد تأکید کرد: اگر اسکلتبندی محکم باشد و ظاهر درست نباشد باز هم موثر نیست ولی در میان این دو عنصر آنچه که اهمیتاش بیشتر است و اولویت دارد بحث عفاف است که پیکره جامعه و فرد باید با عفاف محکم شود.

وی با تأکید بر اینکه در تبیین فرهنگ اسلامی متأسفانه برای رشد عنصر عفت در جامعه کمتر به وظیفه خود عمل کردهایم، گفت: در هر جای دنیا از این مقوله سخن بگویید، همه مردم قبول میکنند حتی اگر رئیسجمهور آمریکا هم به خانمی کوچک ترین تعرضی کرده باشد، همه دنیا او را مواخذه و سرزنش میکنند.

به گفته این پژوهشگر اجتماعی خداوند روی عفاف تأکید دارد. ما نمیتوانیم شخص را اجبار کنیم بر اینکه حتما باید ازدواج کنید؛ زیرا شرایط ازدواج برخی اوقات فراهم نیست؛ ولی پاکدامنی اجباری است. پاکدامنی را هم در آیات مختلف تفسیر کرده است. به این معنی که مرد و زن چشمهای خود را از حرام بپوشاند. نزدیک به امور حرام نشوند. در این است که اصل کرامت انسانی قد علم میکند و این، همان اصلی است که همه آن را قبول دارند.

وی افزود: پیشاز اینکه به یک خانم بدحجاب یا بیحجاب تأکید کنیم که چادر سر کن یا روسری خود را کامل کن، اگر به او تأکید کنیم که خانم یا آقا پاکدامن باش. که خدا به تو مقام و مرتبتی داده است که هیچ کس به او نمیرسد و تو گرامی داشته شده هستی، قطعا رویکرد وی عفاف خواهد شد.

 فهم غلط جامعه از کرامت انسانی

حجتالاسلام والمسملین طباطبایی با انتقاد از اینکه کشور ما نخستین کشور در جراحی زیبایی است، تصریح کرد: جامعه ما اصل کرامت انسانی را نفهمیده است و شخصیت خود را در ظاهر و نه در استعداد، توانایی، علم و فرهنگ، هنر و... میبیند. میگویند باید ظاهر من اصلاح شود تا مورد پذیرش جامعه قرار گیرم. این جامعه هویت خود را نشناخته است.

رئیس مؤسسه پژوهشی فقهی بحرالعلوم با بیان اینکه آنچه برای برنامههای فرهنگی اولویت دارد، دو مطلب است که ستونهای اصلی فرهنگ جامعه تلقی میشود، افزود: نخست اصل کرامت انسانی و شناساندن افراد نسبت به این اصل و هویت، شخصیت ذاتی، توانایی، استعدادها و... است. طبعاً کسی که خود و خویشتن خود را باور کند، هیچگاه به سمت اعتیاد و به سمت پوچ گرایی نمیرود.

استاد حوزه با تأکید بر اینکه خمودگی و سستی در وجود انسان است که باعث میشود استعدادهایش را نشناسد و باور نکند، افزود: سستی و خمودی و بیحوصلگی و نخوت انسان را به پوچی میبرد. عملهای جراحی بدون دلیل برای ظاهرسازی است که مهمترین انگیزه خودنمایی افراد شده است. این افراد سعی میکنند با ظاهرسازی خود را در جامعه مطرح کنند.

این پژوهشگر اجتماعی با تأکید بر اینکه باید به مردم این نکته تأکید شود که خدا پساز خلقت انسان به خود، آفرین گفت، بیان کرد: کار فرهنگی باید روی هویتشناسی و کرامت انسانی و توسعه عفت و حیا در جامعه باشد. جامعه و نسل جوان باید بپذیرد که پاکدامن باشد و به نوامیس مردم دستدرازی نکند.

به گفته وی در بسیاری کشورهای جهان حتی نگاه خیره به صورت و جسم یک زن تعرض به حقوق شخصی زنان است. این مسائل در توسعهیافتهترین و غربیترین کشورهای جهان نیز جزء اصول اولیه است. این دو اصل مهم رفتارهای اجتماعی واستخوان بندی پیکره اجتماع است که باید در حوزه نهادینه شود.

حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی با اشاره به اینکه بحث حجاب ظاهری نیز بحث دامنهداری است، تأکید کرد: اگر این دو در جامعه جا بیفتد، کمتر شاهد تبرج خواهیم بود. اگر این دو رفتار نهادینه شود، ظاهر و پوشش و رفتارهای مردم بهشکلی ساماندهی میشود که دیگر شاهد تبرج نباشیم.

 تبرج و خودنمایی بدحجابی است

رئیس مؤسسه پژوهشی فقهی بحرالعلوم با بیان اینکه گاهی اوقات خود چادر نیز تبرج دارد، تصریح کرد: برخی زنان چادری میپوشند که موهایشان مشخص نیست؛ ولی مولفههای دیگر او باعث تبرج میشود. در بحث حجاب یک قاعده کلی داریم؛ یعنی نوع پوشش و سلوک آنها بهگونهای باشد که تبرج و خودنمایی نداشته باشند و موجب گناه دیگران نباشند.

وی در رابطه با نحوه برخورد با کسانی که این اصول را رعایت نمیکنند، نیز تأکید کرد: سؤال این است که آیا برخورد تند جواب میدهد؟ آیا باید نسبت به این افراد خشونت به خرج دهیم؟ خداوند میفرماید: «قل للمؤمنین یغضوا من أبصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک أزکی لهم إن الله خبیرٌ بما یصنعون... » به مومنان بگویید: چشمهایشان را بپوشانند یعنی از مفاسد رویگردان باشند و محل نگذارند. این سخن به این معنی است که به این مسائل اعتنا نکند. گاهی اوقات بیاعتنایی به یک رفتار غلط اثر بهتری دارد. نهی کردنهای متوالی گاهی اوقات افراد را لجبازتر میکند.

حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی با بیان اینکه خداوند در قرآن به پیامبر میفرماید، اگر تو انسانی تندخو و قسیالقلب بودی همه از دور و اطراف تو پراکنده میشدند. برخی از جوانان ما هویت خود را گم کردند ولی ذات پاکی دارند؛ برخی خانمها بدحجاب هستند، ولی در فرهنگی بزرگ شدهاند که به او رفتار صحیح را نیاموخته است یا زنی است که عفیف است ولی نمیداند که چگونه پوشش داشته باشد. اگر به این افراد تندی کنیم قطعا عفت آنها را نیز به خطر میاندازیم.

رئیس مؤسسه پژوهشی فقهی بحرالعلوم تصریح کرد: پرهیز از خشونت و بازشناسی هویت افراد به آنها و در نهایت بیاعتنایی به عاملان هنجارشکن از جمله راهبردهایی است که باید در خصوص مبارزه و مقابله با مصادیق هنجارشکنی در زمینه عفاف و حجاب مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه پخش کردن فیلم هنجارشکنیها باعث تشدید این رفتارها در جامعه میشود، افزود: گاهی رسانهها با کارهایشان به ضرر دین عمل میکنند. ایجاد هیاهوی رسانهای به افرادی که سعی دارند حجاب را در جامعه مخدوش کنند کمک میکند و به نفع حامیان حجاب نیست. شلوغکاری رسانهای گاهی اوقات این فرایند را به یک بحران مبدل میکند. در این گونه امور باید حساسیتهای بسیاری را در نظر بگیریم.


خروج