*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


آثار ماندگار, خبر شماره خبر: ١١٤٤٠٧ ١٠:٠٥ - 1389/08/27   آثار ماندگارآثار ماندگار شماره 289 ارسال به دوست نسخه چاپي


آثار ماندگارآثار ماندگار شماره 289

‌جامع‌الاخبار ‌


از تاج‌الدین شعیرى (از علماى قرن ششم هجرى) ‌ تاج‌الدین، محمد بن محمد بن حیدر شعیرى سبزوارى، از علما و فقهاى بزرگ شیعه در قرن ششم هجرى است. منتجب‌الدین در «فهرست» او را «عالم» و «صالح» معرفى کرده است. او در سال 508 قمرى در شهر» بیهق» از مجد‌الحکام ابو‌منصور على‌بن عبد‌اللّه زیادى ـ که عهده‌دار منصب قضاوت بود و در منزل خود جلسه درسى داشت - بهره برده است.

از تاج‌الدین شعیرى (از علماى قرن ششم هجرى)   ‌
تاج‌الدین، محمد بن محمد بن حیدر شعیرى سبزوارى، از علما و فقهاى بزرگ شیعه در قرن ششم هجرى است. منتجب‌الدین در «فهرست» او را «عالم» و «صالح» معرفى کرده است. او در سال 508 قمرى در شهر» بیهق» از مجد‌الحکام ابو‌منصور على‌بن عبد‌اللّه زیادى ـ که عهده‌دار منصب قضاوت بود و در منزل خود جلسه درسى داشت - بهره برده است. شعیرى برخى از روایات‌هایى که در آن جلسه‌ها یادداشت کرده بود، در جامع‌الاخبار نقل کرده است. سید‌ابوالرضا ضیاء‌الدین فضل‌اللّه بن على بن عبید‌اللّه حسینى راوندى (از علماى قرن ششم) دیگر عالمى است که شعیرى در محضر درسش حضور یافته و در کتاب خود، مناجات امیر‌المؤمنین علیه‌السلام را از ایشان روایت کرده است. سدید‌الدین محمود حمَّصى)زنده در583 ق) و ابو‌المؤید موفق بن احمد خوارزمى (متوفاى 568 ق) دو تن از عالمانى هستند که شعیرى از آن‌ها در کتاب خود نقل کرده است.
جامع الاخبار
کتاب جامع‌الاخبار تنها کتابى است که در فهارس و کتب تراجم به شعیرى نسبت داده شده و نسخه‌اى از آن موجود است. برخى این کتاب را به صدوق رحمةاللّه‌علیه و دیگران نسبت داده‌اند، اما از آن‌جا که در کتاب از سدید‌الدین حمّصى و اخطب خوارزم (متوفاى 568 ق) مطالبى نقل شده، تاریخ تألیف کتاب قرن ششم است. از سویى مؤلف در فصلى از کتاب (استحباب گرفتن ناخن) به نام خود اشاره کرده است. شیخ آقابزرگ انتساب جامع‌الاخبار را به شیخ صدوق صحیح نمى‌داند.   ‌
مؤلف جامع‌الاخبار در مقدمه کتاب مى‌گوید: «من از 20 سالگى تا حال- سن 50 سالگى- همواره شوق آن را داشتم که کتابى جامع از روایات تألیف کنم که شامل زهد و موعظه و ترغیب و ترهیب باشد، اما چون دیدم مردم زمانه از این بحث‌ها فرارى‌اند و به کمترین مراتب آن هم نمى‌رسند، چه رسد به قله‌هاى رفیع آن، گاهى مصمم مى‌شدم و گاهى از آن منصرف. زمانى آیه شریفه: «وذکر فان الذِّکرى تنفعُ المؤمنین» را دیدم و در آن تأمل نمودم و به مضمون روایاتى که مى‌فرماید: «هر کس دیگران را دعوت به خیر کند، به خاطر دعوتش مأجور است، چه دیگران عمل کنند و چه عمل نکنند»، دقت کردم، لذا نگاه به رغبت مردم نکرده و دست به قلم بردم.»   ‌
او در فصول مختلف کتاب هرجا آیه‌اى متناسب با مطلب یافت، آن را در ابتداى باب آورده، سپس به نقل روایات پرداخته است. از آن‌جا که او کتاب را به عنوان کتابى اخلاقى - عملى نوشت، اسناد روایات را حذف کرد و کتاب را در141 باب تدوین نمود.
گفتنى است، شرف‌الدین خویدکى در کاشف‌الاستار (ترجمه جامع‌الاخبار) مطالب کتاب را در 14 باب تنظیم کرده است:
باب اوّل: شناسایى خداوند تعالى، یگانگى خدا و عدل اوست؛   ‌
باب دوم: فضایل پیغمبر و ائمه معصومین علیهم‌السلام، فضایل شیعه امیرالمؤمنین علیه‌السلام، آن‌گاه زیارت پیغمبراکرم صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم و ائمه علیهم‌السلام؛
باب سوم: دانستن ایمان و اسلام، مؤمن و نشانه‌هاى او، بیان حق مؤمن بر مؤمن، دیدار برادران مؤمن، دوستى‌کردن و دشمنى‌کردن در راه خدا؛   ‌
باب چهارم: وضو و چگونگى آن، ذکر وجوب پنج نماز در پنج وقت، ذکر سبب ثواب اذان‌گفتن و آن‌که جواب مى‌دهد مؤذن را، فضیلت مسواک‌کردن، فضیلت و ثواب نماز شب، فضیلت و ثواب نماز جماعت و...؛   ‌
باب پنجم: گفتن «لا‌اله‌الا‌اللَّه» و «سبحان‌اللَّه»، «الحمد‌للَّه» و «اللَّه اکبر»، گفتن «استغفر‌اللَّه»، فضیلت صلوات بر پیغمبراکرم صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم؛
باب ششم: ادا کردن زکات، فضلیت روزه ماه رمضان و غیر آن، فضلیت جهاد، ذکر فواید واجباتى مثل: ایمان، نماز، زکات و غیر آن؛  
باب هفتم: فضیلت عدل، یارى‌کردن و شاد‌گردانیدن مؤمن و معایب ظلم، رشوه و ثواب بازدادن حق مؤمنان به صاحب آن؛
باب هشتم: زن و شوهر‌کردن او، آن‌چه سنت است در وقت داخل‌شدن عروس در خانه، ثواب خدمت به عیال و...؛
باب نهم: فضیلت ترک دنیا و رغبت به آخرت، برانگیزانیدن به ترس خداى تعالى و امید‌داشتن به وى، اخلاص در عمل، توکل، صبر و شکر؛
باب دهم: فضلیت دعا و دعاهایى که ذکر شده، اوقات دعا، مؤخر‌شدن اجابت دعا؛   ‌
باب یازدهم: صفت فقر و فقیران، چیزهایى که سبب درویشى مى‌شود، فضیلت بخشش و برگزیدن دیگران بر خود، بازگردانیدن سائل؛
باب دوازدهم: ربا و سود، غیبت، بهتان، دروغ و...؛
باب سیزدهم: عیادت بیمار و شستن میت، تشییع جنازه و نماز میّت، عقوبت وصى به‌واسطه وفا‌نکردن به وصیت و...؛   ‌
باب چهاردهم: خبرهاى متفرقه: مدح توبه، فضلیت روز جمعه، تفصیل قول رسول‌اللَّه صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم که دشمنى مکنید با ایام که او دشمنى کند با شما، مدح باز‌داشتن زبان از کلام بى‌معنا، مذمت دشنام‌دادن بر مرده و زنده، ترغیب بر تقیّه، فرو‌بردن خشم، وعظ‌گفتن، فضلیت کسب حلال، مذمت حسد، مذمّت غضب، مدح خلق نیکو، فضل علم و عالم، فضلیت قرآن و خواندن آن، فضلیت نیکى‌کردن با پدر و مادر و... .
این کتاب با عنوان «تحفة‌الابرار» به زبان اردو نیز ترجمه (مترجم: سید‌مظفر حسن صاحب قبله) و چاپ سنگى شده است.   ‌
برخى از چاپ‌هاى جامع‌الاخبار
1. چاپ 1270ق. (1228ش) به کتابت محمد اکبر محمد‌رضا؛   ‌
2. کتابت محمد‌تقى ملا‌محمدحسن طالقانى، میرزا‌احمد کتابفروش تهرانى، 1323ق؛   ‌
3. کتابت محمدهاشم، دارالطباعه حاج‌ابراهیم تبریزى، 1296ق؛   ‌
4. تحقیق حسن مصطفوى، نشر کتاب؛
5. تحقیق علاء آل جعفر، مؤسسه آل‌البیت ل…حیاء التراث،1413ق، بیروت.
برخى از ترجمه هاى جامع الاخبار
1. کاشف‌الاستار در ترجمه جامع الاخبار، شرف الدین خویدکى، کتاب فروشى اسلامیه، 1388ق، تهران؛   ‌
2. تحفةالاخیار فى ترجمة جامع‌الاخبار، سید‌حسین حسینى، انتشارات امام صادق علیه‌السلام، 1363 (به صورت افست)؛   ‌
منابع:   ‌
شیخ آقا‌بزرگ تهرانى، الذریعه، 5/27 و 5/34، نرم‌افزار گنجینه روایات نور، مقدمه شرف‌الدین خویدکى؛   ‌سایت .زخ.چخد‌
تهیه و تنظیم: عباسعلى مردى

انتهای پیام


خروج