*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > فاطمیه1391 


فاطمیه91 شماره خبر: ١٣٤٧٨٩ ٠٩:٣١ - 1391/02/03    ارسال به دوست نسخه چاپي


احادیثی از حضرت فاطمه زهرا(ع)


ما اهل‌بيت پيامبر، وسيله ارتباط خداوند با خلق او هستيم، ما برگزيدگان پاك و مقدس پروردگار مى‌باشيم، ما حجت و راهنما خواهيم بود؛ و ما وارثان پيامبران‌الهى هستيم.

 

 نَحْنُ وَسيلَتُهُ فى خَلْقِهِ، وَ نَحْنُ خاصَّتُهُ وَ مَحَلُّ قُدْسِهِ، وَ نَحْنُ حُجَّتُهُ فى غَيْبِهِ، وَ نَحْنُ وَرَثَةُ اءنْبيائِهِ.

شرح نهجالبلاغه ابنابىالحديد: ج16، ص211

ما اهلبيت پيامبر، وسيله ارتباط خداوند با خلق او هستيم، ما برگزيدگان پاك و مقدس پروردگار مىباشيم، ما حجت و راهنما خواهيم بود؛ و ما وارثان پيامبرانالهى هستيم.

 

 أبَوا هِذِهِ الامَّةِ مُحَمَّدٌ وَ عَلىُّ، يُقْيمانِ أَودَّهُمْ، وَ يُنْقِذانِهم مِنَالْعَذابِ الدّائِمِ إنْ أطاعُوهُما، وَ يُبيحانِهِمُ النَّعيمَ الدّائم إنْ واقَفُوهُما

تفسيرالإمامالعسكرى(علیها السلام): ص330، بحارالأنوار: ج23، ص259

حضرت محمد(ص)  و على(علیها السلام)، پدران اين امت هستند، چنانچه از آن دو پيروى كنند، آنها را از انحرافات دنيوى و عذاب هميشگى آخرت نجات مىدهند؛ و از نعمتهاى متنوع و وافر بهشتى بهرهمندشان مىسازند.

 

 مَنْ أصْعَدَ إلىَ اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهْبَطَاللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ أفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ

تنبيهالخواطر: ج2، ص108، بحار: ج67، ص249

هركس عبادات و كارهاى خود را خالصانه براى خدا انجام دهد، خداوند بهترين مصلحتها و بركات خود را براى او تقدير مىنمايد.

 

 إنَّالسَّعيدَ كُلَّالسَّعيدِ، حَقَّالسَّعيدِ مَنْ أحَبَّ عَليّا فى حَياتِهِ وَ بَعْدَ مَوْتِهِ

امالی صدوق: 182

همانا حقيقت و واقعيت تمام سعادتها و رستگارىها در دوستى على(علیها السلام) در زمان حيات و پساز رحلتش خواهدبود.

 

 شيعَتُنا مِنْ خِيارِ أهْلِ الْجَنَّةِ وَكُلُّ مُحِبّينا وَ مَوالى اَوْليائِنا وَ مُعادى أعْدائِنا وَالْمُسْلِمُ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ لَنا.

بحارالأنوار: ج65، ص155

شيعيان و پيروان ما، و همچنين دوستداران اولياء ما و آنان كه دشمن دشمنان ما باشند، نيز آنهائى كه با قلب و زبان تسليم ما هستند بهترين افراد بهشتيان خواهند بود.

 

 جَعَلَ اللّهُ الاْيمانَ تَطْهيرا لَكُمْ مِنَالشِّرْكِ، وَالصَّلاةَ تَنْزيها لَكُمْ عَنالْكِبْرِ، وَالزَّكاةَ تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ، وَ نِماءً فِىالرِّزقِ، وَالصِّيامَ تَثْبيتا لِلاْخْلاصِ، وَالْحَّجَ تَشْييدا لِلدّينِ

احتجاج: ج1، ص92

خداوند سبحان، ايمان و اعتقاد را براى طهارت از شرك و نجات از گمراهىها و شقاوتها قرار داد. و نماز را براى خضوع و فروتنى و پاكى از هر نوع تكبر، مقرر نمود. و زكات (و خمس) را براى تزكيه نفس و توسعه روزى تعيين نمود. و روزه را براى استقامت و اخلاص در اراده، لازم دانست. و حج را براى استحكام أساس شريعت و بناء دين اسلام واجب نمود.

 

 مَنْ سَلَّمَ عَلَيْهِ اَوْ عَلَيَّ ثَلاثَةَ أيّامٍ أوْجَبَ اللّهُ لَهُ الجَنَّةَ، قُلْتُ لَها: فى حَياتِهِ وَ حَياتِكِ؟ قالَتْ: نعَمْ وَ بَعْدَ مَوْتِنا

بحارالأنوار: ج43، ص185، ح17

هر كه بر پدرم ـرسول خداـ و بر من، به مدت سه روز سلام كند، خداوند بهشت را براى او واجب مىگرداند. راوى گويد: عرضه داشتم: آيا در زمان حيات و زنده بودن؟ حضرت فرمودند: چه در زمان حيات ما باشد؛ و يا پساز وفات.

 

 إنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِما أمَرْناكَ وَ تَنْتَهى عَمّا زَجَرْناكَ عَنْهُ، فَأنْتَ مِنْ شيعَتِنا، وَ إلاّ فَلا

تفسيرالإمامالعسكرى(علیها السلام): ص308

اگر آنچه را كه ما ـ اهلبيت عصمت و طهارتـ دستور دادهايم عمل كنى و از آنچه نهى كردهايم خوددارى نمایى، تو از شيعيان ما هستى وگرنه، خير.

 

 حُبِّبَ إلَيَّ مِنْ دُنْياكُمْ ثَلاثٌ: تِلاوَةُ كِتابِاللّهِ، وَالنَّظَرُ فى وَجْهِ رَسُولِاللّهِ، وَالاْنْفاقُ فى سَبيلِاللّهِ

احقاقالحق: 19/1290

سه چيز از دنيا براى من دوست داشتنى است: تلاوت قرآن، نگاه به صورت رسول خدا، انفاق و كمك ـ به نيازمندان ـ در راه خداوند متعال.

 

  ... وَ النَّهْىَ عَنْ شُرْبِالْخَمْرِ تَنْزيهاً عَنِالرِّجْسِ، وَاجْتِنابَ الْقَذْفِ حِجاباً عَنِ اللَّعْنَةِ، وَ تَرْكَ السِّرْقَةِ ايجاباً لِلْعِّفَةِ

احتجاج: ج1، ص99

خداوند متعال منع و نهى از شرابخوارى را جهت پاكى جامعه از زشتىها و جنايتها؛ و دورى از تهمتها و نسبتهاى ناروا را مانع از غضب و نفرين قرار داد؛ و دزدى نكردن، موجب پاكى جامعه و پاكدامنى افراد مىگردد.

 

 حرمالله الشِّرْكَ إخْلاصاً لَهُ بِالرُّبُوبِيَّةِ، فَاتَّقُوا اللّه حَقَّ تُقاتِهِ، وَ لا تَمُوتُّنَ إلاّ وَ أنْتُمْ مُسْلِمُونَ، وَ أطيعُوا اللّه فيما أمَرَكُمْ بِهِ، وَ نَهاكُمْ عَنْهُ، فَاِنّهُ، إنَّما يَخْشَیاللّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءِ

رياحينالشريعة/ج1

خداوند سبحان شرك را (در امور مختلف) حرام گرداند تا آن كه همگان تن به ربوبيت او در دهند و به سعادت نایل آيند؛ پس آنطورى كه شايسته است، بايد تقواى الهى داشته باشيد و كارى كنيد تا با اعتقاد به دين اسلام از دنيا برويد. بنابراين بايد اطاعت و پيروى كنيد از خداوند متعال در آنچه شما را به آن دستور داده يا از آن نهى كرده است، زيرا كه تنها علما و دانشمندان (اهل معرفت) از خداى سبحان خوف و وحشت خواهند داشت.

 

 أمّاوَاللّهِ، لَوْتَرَكُوا الْحَقَّ عَلى أهْلِهِ وَاتَّبَعُوا عِتْرَةَ نَبيّه، لَمّا اخْتَلَفَ فِىاللّهِ اثْنانِ، وَلَوَرِثَها سَلَفٌ عَنْ سَلَفٍ، وَخَلْفٌ بَعْدَ خَلَفٍ حَتّى يَقُومَ قائِمُنا، التّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ

الإمامة والتبصرة: ص1، بحارالأنوار: ج36، ص352، ح224

به خدا سوگند، اگر حق (خلافت و امامت) را به اهلش سپرده بودند؛ و از عترت و اهلبيت پيامبر(ص) پيروى كرده بودند، حتى دو نفر هم با يكديگر درباره خدا ـ و دين ـ اختلاف نمىكردند. و مقام خلافت و امامت توسط افراد شايسته يكى پساز ديگرى منتقل و در نهايت تحويل قائم آلمحمد عجلاللهتعالیفرجهالشريف مىگرديد كه او نهمين فرزند از حسين(علیها السلام) مىباشد.


خروج




جمعه ٠٤ بهمن ١٣٩٨
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام