*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > جهاد اقتصادی 


جهاد اقتصادی شماره خبر: ٤٠٠٤٣٦ ١٦:٠٣ - 1397/03/06   گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصمصام‌الدین قوامی، استاد حوزه علمیه قم، حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی  مرکز ثقل نظریه اقتصاد مقاومتی ارسال به دوست نسخه چاپي


گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصمصام‌الدین قوامی، استاد حوزه علمیه قم، حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی مرکز ثقل نظریه اقتصاد مقاومتی

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصمصام‌الدین قوامی، استاد حوزه علمیه قم،


حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی مرکز ثقل نظریه اقتصاد مقاومتی گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصمصام‌الدین قوامی، استاد حوزه علمیه قم، رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی و صاحب نظریه اتحاد امامت و امارت در فقه • اقتصاد مقاومتی مقطعی و فصلی نیست کلمه مقاومت از باب مفاعله است و دو معنا دارد: یکی از معانی آن قیام پیوسته و دائمی است؛ یعنی این‌طور نیست که این حرکت در عرصه اقتصاد مقاومتی مقطعی و فصلی باشد و مقید به کالاهای خاصی باشد؛ لذا مقاومت در این معنا، یعنی باید قیام به‌دنبال قیام باشد و یک جریان دائمی از ایستادگی را می‌رساند...

 

حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی

مرکز ثقل نظریه اقتصاد مقاومتی

گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین سیدصمصامالدین قوامی، استاد حوزه علمیه قم، رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی و صاحب نظریه اتحاد امامت و امارت در فقه

• اقتصاد مقاومتی مقطعی و فصلی نیست

کلمه مقاومت از باب مفاعله است و دو معنا دارد: یکی از معانی آن قیام پیوسته و دائمی است؛ یعنی اینطور نیست که این حرکت در عرصه اقتصاد مقاومتی مقطعی و فصلی باشد و مقید به کالاهای خاصی باشد؛ لذا مقاومت در این معنا، یعنی باید قیام بهدنبال قیام باشد و یک جریان دائمی از ایستادگی را میرساند.

و در نگاه دیگر این قیام در مقابل قیام است؛ یعنی چون دشمن قیام کرده است تا اقتصاد لیبرال خودش را به ما تحمیل کند، ما نیز در مقابل او قیام میکنیم و اقتصاد اسلامی را پیادهسازی میکنیم و این معنای دوم مقاومت در باب مفاعله است و ما میتوانیم به هر دو معنا اشاره داشته باشیم.

• تولید، اساس اقتصاد مقاومتی

در باب اقتصاد مقاومتی باید به این نکته توجه داشته باشیم که اولاً این حرکت، یک حرکت درونزاست و در اقتصاد مقاومتی، اساس تولید است؛ یعنی جانمایه اقتصاد مقاومتی، مبحث تولید بومی و ملی است و مابقی مسائل اقتصاد مقاومتی در شعاع این مرکز حرکت میکنند و گرانیگاه این جریان، مسئله تولید ملی است. اگر اینگونه شد، مقاومت در عرصه اقتصاد به این معناست که ما اقدام و قیام کنیم تا کالاهایمان در هر زمینهای مانند پوشاک، خوراک، لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی و... دارای کیفیت مطلوب بشود و باید در این مسیر تلاش کنیم و اینطور نباشد که از ادامه دادن این راه خسته بشویم و کار را رها کنیم. مقاومت به این معناست که کار ما تمامشدنی نیست.

اگر در این مسیر قرار گرفتیم و مدل کالاها دائماً بهتر شود، ناگریز دیگررقبا تا اندازهای کنار میروند. اگر صرفاً مردم را دعوت به خرید کالای ایرانی کنیم و در مسیر ارتقا و بهبود کیفیت قدمی برداشته نشود، مسئله قیام در عرصه اقتصاد مقاومتی محقق نشده است.

قیام یک کلمه همهجانبه و سنجیده و حساب شده است که پشتوانه و ریشه دارد. در این بُعد، باید دولت و ملت اراده کنند تا اقتصاد مقاومتی محقق شود و در این عرصه همانطور که قبلاز انقلاب در مقابل حکومت طاغوت قیام کردیم و شاه رفت، باید عمل و قیام کنیم تا کالای غیرایرانی را بهطور سلبی کنار بگذاریم و کالای ایرانی را بهطور ایجابی تولید و مصرف کنیم.

• تبدیل تحریمها و تهدیدها به فرصت

اگر تولید کالای ایرانی با کیفیت بالا محقق شود، بسیاری از رقبا را کنار میزند. در کنار رقبای اقتصادی مسئله دیگر، دشمنی دشمنان نظام است که در این مسیر سنگاندازی میکنند.

 مقام معظم رهبری بهمناسبتی میفرمودند: «ما دشمنی داریم که رقیب نیست؛ بلکه دشمن است. رقابت خوب است؛ اما دشمن عمداً تخریب میکند و نمیخواهد شما حضور داشته باشید و پا بگیرید. اگر اقتصاد کشوری پا بگیرد، آن نظام پایدار است و مردمش راضی میشوند و حامی و مدافع آن خواهند بود و آن نظام برقرار خواهند ماند.»

دشمنان برای نارضایتی مردم اقتصاد را تخریب میکنند؛ بنابراین ما با حضور دشمنی مواجه هستیم که برای ضربه زدن به اقتصاد ما قیام کرده است. اینجا مقاومت معنای خاص خودش را میدهد؛ یعنی مقاومت در برابر دشمن. او تحریم میکند و تهدید میکند و ما باید تحریم و تهدید را به فرصت تبدیل کنیم؛ یعنی اگر او ما را تحریم کرد. فرصت خوبی است تا ما به خودمان برسیم و جلوی کالای قاچاق را بگیریم.

 خیلی از کالاهای وارداتی پیوست فرهنگی دارد و نظام سلطه را در کشورها مستحکم میکند و ما باید با آن مقابله کنیم و این تهدید را تبدیل به فرصت کنیم و خدا را شکر کنیم که چنین دشمنی داریم؛ چراکه وجود دشمن در سازندگی بسیار مؤثر است.

 کشور و نظام اسلامی با یک دشمن تحمیلکننده و نظام سلطه طرف هست که کالای ما را تحریم و ارز ما را دچار نوسان میکند و با ترفندهای مختلف، ارزش ریال را در برابر دلار کاهش میدهد و باعث تضعیف ما میشود؛ اما با رویکرد اقتصاد مقاومتی میتوان از این چالشها عبور کرد. در این چالشها باید خلاف هر کاری را که او انجام میدهد، انجام بدهیم و اجازه ندهیم، پول او بر ما حاکم باشد.

 با این دو دیدگاه تکلیف اقتصاد مقاومتی روشن میشود و در هر دو دیدگاه مقاومت از ماده قیام است و در قیام اراده و جدیت و در مقاومت تداوم وجود دارد و لازمه اینکه این قیام به نتیجه برسد، توجه به کیفیت، محتوا، مرغوبیت و... ضرورت دارد و باید ملت و دولت و نخبگان به همه این مسائل توجه داشته باشند.

• تفاوت ریاضت اقتصادی با مقاومت اقتصادی

 نکته دیگری که باید به آن توجه شود، این است که مقاومت با ریاضت متفاوت است. برخی کشورها ریاضیت میکشند تا در اقتصادشان تحول ایجاد کنند و ریاضت حاصل نداری است؛ اما در فرهنگ قرآنی اینگونه نیست «الَّذینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ: همانها که در توانگرى و تنگدستى، انفاق مى‏کنند» (آلعمران/134)؛ اقتصاد مقاومتی برای همگان اعم از دارا و ندار است.

اقتصاد مقاومتی ساختمانی است که در حال ساخت است و هنوز زلزله نیامده است؛ اما باید در برابر زلزله مقاومسازی شود. ما چه تهدید بشویم یا نشویم، باید اقتصادی مقاوم داشته باشیم و این، با ریاضت اقتصادی فرق دارد که در زمان کسری بودجه رخ مینمایاند؛ مقاومت بهمعنای ریاضت نیست؛ بلکه بهمعنای توسعه پایدار است و به این معناست که ما باید دائماً بنیانهای سازههای اقتصادی را محکمتر کنیم.

• جایگاه علما و مراجع در گفتمانسازی حمایت از تولید و کالای ایرانی

مراجع در هر موضوعی جریانساز نیستند؛ بلکه جریانات را حمایت میکنند. در زمان مرحوم میرزای شیرازی تنباکو حرام اعلام شد و آثار و برکات فراوانی داشت. ما باید در تحقق این مهم، از قدرت فتوای مراجع استفاده کنیم. خوشبختانه اخیراً مقام معظم رهبری اخلال در فضای مجازی را حرام شرعی اعلام کردند و ما باید به سمتی برویم که قدرت فتوا را به میدان بیاوریم؛ مثلاً اگر مراجع فتوا بدهند، استفاده از کالای خارجی با این قید که مشابه داخلی آن وجود داشته باشد، حرام است بسیار کارگشاست.

البته نخبگان دانشگاهی میتوانند در این مسیر با مرجعیت همراهی و فرهنگسازی کنند؛ بهعنوان مثال میتوانند مضرات استفاده از کالای خارجی را برای دیگران تبیین کنند؛ اما قدرت فتوا در اختیار مرجعیت است و پتانسیلی بالاتر از قدرت هستهای دارد؛ اما هیچوقت کلید آن را نمیزنند. ما این سابقه را داریم که مرجعی مانند میرزای شیرازی که قدرت سیاسی هم نداشت، فتوایی داد که حتی قدرتی مانند انگلستان را در هم پیچید.

حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی، مرکز ثقل نظریه اقتصاد مقاومتی است و اگر بتوانیم کالای ایرانی و تولید ملی را مرکز قرار بدهیم، کار اقتصاد سامان میگیرد و قدرت فتوا در تحقق این مهم بسیار حائز اهمیت است.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


خروج




سه شنبه ٢٥ تير ١٣٩٨
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام