*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > بانکداری اسلامی 


بانکداری اسلامی, بانکداری اسلامی شماره خبر: ٤٠٥٥٦٧ ١٣:٤٥ - 1397/11/18   اثری ارزشمند از آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازیربا و بانکدارى اسلامى ارسال به دوست نسخه چاپي


اثری ارزشمند از آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازیربا و بانکدارى اسلامى

اثری ارزشمند از آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی


این کتاب محصول سلسله مباحث آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، درباره احکام رباى قرضى و مسایل بانکدارى است که در تابستان سال 1376 در مشهد مقدس ایراد فرمودند و توسط حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیان‌نژادى، تقریر و تدوین شده و از سوی انتشارات مدرسه الامام على‌بن ابى‌طالب‌ علیه السلام به زیور طبع آراسته شده است...

 


برخی از مهمترین عناوین کتاب:

 ادله حرمت ربا در اسلام

نویسنده، ابتدا ادله قرآنى و روایى حرمت ربا را شرح و تفسیر کرده، سپس به اجماع و دلیل عقلى پرداخته و ادله حرمت ربا را از ضروریات دین شمرده است.

 فلسفه احکام

مؤلف در ادامه، بحثى درباره فلسفه تحریم ربا ارائه مىکند و البته قبل از آن مقدمهاى درباره جواز بحث از فلسفه احکام مطرح مىکند و بر این باور است که اولاً ما حق داریم از فلسفه احکام بحث کنیم و ثانیاً این بحث یک بحث صرفاً علمى نیست و فواید عملى براى عموم مکلفان دارد.

 فلسفه حرمت ربا

در ادامه فلسفه حرمت ربا را در آن پنج محور بررسى مىکند: اکل مال به باطل، اختلال در اقتصاد سازنده، مصداق بارز ظلم، تضعیف عواطف انسانى، منافات رباخوارى با فلسفه پیدایش پول.

 اقسام ربا

در ادامه از دو نوع ربای معاوضی و رباى قرضى سخن مىگوید و شرایط و احکام هر کدام را بهصورت اجتهادى و استدلالى بررسى مىکند و خاطرنشان مىسازد که امروزه رباى قرضى، خطرات بسیار زیادى براى افراد و جامعه دارد و اساساً بیشتر ادله حرمت ربا و نکاتى که در فلسفه تحریم ربا ذکر مىشود، مربوط به رباى قرضى است.

 رباى قرضى

ربای قرضی به این معناست که جنس یا پولى را به کسى قرض بدهند و شرط کنند که هنگام بازگرداندن، مقدارى اضافه بهعنوان سود تحویل دهد، خواه آن چیز اضافى، از همان جنس باشد یا جنس دیگر یا حتى خدمتى از خدمات. بنابراین در وامهاى بانکى، هر گونه شرطى که متضمن تحمیل مبالغ اضافى به وامگیرنده باشد، جایز نیست.

مؤلف، انواع مسایل مربوط به ربا، مانند حکم وام به شرط اجاره و اجاره به شرط وام، گرفتن سود بدون شرط قبلى، و وام ربوى را مطرح و به تفصیل، ادله شرعی آن را ارزیابى مىکند. به نظر مؤلف، وامى که به شرط ربا باشد، باطل است. به عبارت دیگر شرط ربا، قرض را هم باطل مىکند، نه اینکه فقط شرط، باطل باشد.

 طرح بانکدارى بدون ربا

در پایان بحثى با عنوان طرح بانکدارى بدون ربا مطرح مىشود و ضمن بررسى فواید و خدمات بانک و بانکدارى، آنها را از دیدگاه مبانى شرعى مورد ارزیابى قرار مىدهد. نظر ایشان درباره تسهیلات بانکی این است که اگر این تسهیلات در قالب قراردادهاى شرعى مانند مضاربه، جعاله و مشارکت باشد، اشکال شرعى ندارد. البته ایشان هشدار مىدهد که تغییر نام ربا، به کارمزد و رباخوارى، به مضاربه مشکلى را حل نمىکند و باید مسایل شرعى را بهصورت واقعى حل کرد. در پایان کتاب نیز برخى از استفتائات مربوط به ربا ذکر شده است.


خروج




جمعه ٠٢ اسفند ١٣٩٨
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام