*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > افق پارسایی > افق پارسایی4 


افق پارسایی4 شماره خبر: ٣٣٩٢٤٥ ١٠:٢٢ - 1393/01/23    ارسال به دوست نسخه چاپي


سوءظن و حديث نفس از منظر شهيد ثانى(ره)


همان‌گونه كه بدگويى پشت سر انسان مؤمن حرام است و كسى حق ندارد در غياب ديگرى بدگويى كند و بد‌ي‌هاى او را براى ديگران بازگو نمايد، سوءظن و حديث نفس نيز جايز نيست. مقصود از سوءظن عقد قلب است، به اين معنى كه انسان آن‌چه را كه در ذهنش وارد شده است بپذيرد و ...

همان‌گونه كه بدگويى پشت سر انسان مؤمن حرام است و كسى حق ندارد در غياب ديگرى بدگويى كند و بد‌ي‌هاى او را براى ديگران بازگو نمايد، سوءظن و حديث نفس نيز جايز نيست. مقصود از سوءظن عقد قلب است، به اين معنى كه انسان آن‌چه را كه در ذهنش وارد شده است بپذيرد و به آن معتقد باشد و گناه وى را قطعى بداند با اين‌كه در واقع براى او ثابت نشده است و تنها به صرف سوءظن او را محكوم كند و آبروى او را در ميان مردم ببرد.  اين سوءظن گناه دارد و حرام است اما خاطره‏هاى زودگذر را خدا مى‏بخشد و به اين جهت است كه در شرع مقدس اسلام آمده است اگر از دهان كسى بوى شراب به مشام انسان برسد حق ندارد بگويد شراب خورده است و نمى‏تواند حد شراب‌خوارى بر او جارى كند. چه‌بسا احتمال مى‏رود شراب را مضمضه كرده و نخورده باشد، يا كس ديگرى به زور در دهانش ريخته باشد و اين بعيد به نظر نمى‏رسد. به هر حال، اين فكر مجوزى براى سوءظن نسبت به برادر مسلمان نمى‏شود و انسان نمى‏تواند به اين‌گونه گمان‌ها ترتيب اثر بدهد.


خروج




دوشنبه ٢٧ خرداد ١٣٩٨
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام