*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > اربعین 2 


گروه خبری: اربعین 2  | تاریخ:1397/08/15 | ساعت:١٣:٣٠ | شماره خبر:٤٠٣٦٤٩ |  


    ای کاش توان جسمی‌ام به قدری بود که می‌توانستم در پیاده‌روی اربعین شرکت کنم

ای کاش توان جسمی‌ام به قدری بود که می‌توانستم در پیاده‌روی اربعین شرکت کنم

 عاشقان حسینی با پای پیاده از راه‌های دور و نزدیک خود را به حرم امام حسین‌ علیه السلام می‌رسانند تا در روز اربعین سرور و سالار شهیدان در کنار حرم این امام بزرگوار با حضرتش بیعتی دوباره داشته باشند. اما گروهی با تمسک به برخی از روایات می‌گویند، نیاز نیست که برای زیارت ائمه به حرم آن‌ها سفر کنیم بلکه قلب دوست‌داران آنان حرم آن‌هاست. گفت‌وگوی شفقنا با حضرت آیت‌الله‌ شبیری زنجانی درباره اثرات پیاده‌روی اربعین و دلایل توصیه به آن‌را در ادامه بخوانید... 

  


عاشقان حسینی با پای پیاده از راههای دور و نزدیک خود را به حرم امام حسین علیه السلام میرسانند تا در روز اربعین سرور و سالار شهیدان در کنار حرم این امام بزرگوار با حضرتش بیعتی دوباره داشته باشند. اما گروهی با تمسک به برخی از روایات میگویند، نیاز نیست که برای زیارت ائمه به حرم آنها سفر کنیم بلکه قلب دوستداران آنان حرم آنهاست. گفتوگوی شفقنا با حضرت آیتالله شبیری زنجانی درباره اثرات پیادهروی اربعین و دلایل توصیه به آنرا در ادامه بخوانید.

در بعضی از زیارات امام حسین علیه السلام این تعبیر آمده است: «فی قلوب من والاه قبره». گروهی با استناد به این عبارت میگویند نیاز نیست که افراد به حرم حضرات مشرف شوند. نظر حضرت عالی در اینباره چیست؟

این چه حرفی است که اینها میزنند؟! چگونه میتوان این همه روایتی که در فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام وجود دارد را با استناد به این روایت نادیده گرفت؟! ما روایتهایی داریم که در آن بسیار نسبت به زیارت ائمه به خصوص امام حسین علیه السلام سفارش شده است. در روایات بسیاری، زیارت امام حسین علیه السلام به منزله یک عمره مقبوله دانسته شده و در برخی روایات، ثواب بیشتری برای زیارت امام حسین علیه السلام ذکر شده است.

تعبیر مورد استناد این گروه را چگونه با این روایات میتوان جمع کرد؟

عبارت را بد معنا میکنند. این عبارت در صدد ابطال اصل زیارت امام حسین علیه السلام نیست بلکه مرتبهای از مراتب زیارت را بیان میکند. در این زیارت میگوید فی قلوب من والاه قبره، این یک مرتبه از زیارت است، زیارت از راه دور هم یک مرتبه از زیارت است و به کربلا مشرف شدن هم یک مرتبه است. نباید این همه روایاتی که وجود دارد را نادیده بگیریم و به آن چیزی که مورد مذاق خودمان است استناد کنیم، این کار تبعیت از هوای نفس است. نمیتوان فقط به یک روایت اکتفا کرد.

گفته میشود که روح حضرت همه جا حاضر و ناظر است و لذا نیازی به رفتن به زیارت نیست. پاسخ حضرتعالی به این استدلال چیست؟

یک بنده خدایی هم این حرف را زده بود که ما سی سال است سر قبر پدرمان نرفتهایم و او همه جا حاضر است. اگر اینطور است که خداوند هم در همه حال حاضر و ناظر است پس به این همه آداب خاص در این همه عبادات که در شریعت مطهر وارد شده نیازی نداریم. در مسایلی که برهان عقلی بر خلاف آن نیست ما باید تابع روایات شریفه باشیم و یکی از موارد مورد تأکید شریعت، زیارت اهل قبور است و این تأکید حتی در مورد زیارت افراد عادی است که ممکن است زیارت قبر آنها ثمرات زیادی هم نداشته باشد، چه برسد به زیارت حرم حضرات معصومین علیهم السلام بهویژه امام حسین علیه السلام که آثار و برکات زیادی برای خود انسان و جامعه دارد. بنابر روایت صحیح حضرت صادق علیه السلام در حال سجده پس از نماز خود، برای زائران آن حضرت، که در این راه، مال خود را صرف کرده و بدنهای خویش را به زحمت میاندازند و رنگ صورتهایشان در اثر تابش خورشید برمیگردد، دعا کرده و سلامت ایشان و خانوادههایشان را از درگاه خداوند طلب کردهاند.

پیادهروی زائران به سوی حرم حسینی در روز اربعین چه ثمراتی میتواند داشته باشد؟

پیادهروی اربعین تبلیغ شریعت و تبلیغ ولایت حضرات معصومین علیه السلام است. دشمنان و ظالمان و این گروههای تکفیری در مقابل این قدرت وحشت میکنند. این پیادهروی نشانه عظمت تشیع است و من آرزو داشتم توان جسمیام بهقدری بود که میتوانستم در پیادهروی شرکت کنم.

آیا دلیل شرعی برای پیادهروی اربعین وجود دارد؟

دلایل کلی برای رفتن به زیارت اباعبدالله علیه السلام وجود دارد. در روایات بسیاری بر زیارت آن حضرت تأکید شده، حتی در پارهای از این روایات، از وجوب و فرض بودن این زیارت یاد شده، تا بدانجا که برخی علما همچون مرحوم علامه مجلسی و پدر بزرگوارشان به این نظر متمایل شدهاند که بر کسی که توانایی انجام زیارت آن حضرت را دارد، این زیارت در عمر یک بار واجب است. اما امروز این پیادهروی تبدیل به یکی از شعائر اسلامی و وسیله ترویج مذهب است و از این باب مصداق روایات مربوط به تعظیم شعائرالله است.

آیا پیادهروی اربعین در تاریخ شیعه سابقه داشته است؟

محدث جلیلالقدر مرحوم حاجی نوری قدس سره با پیادهروی مستمر خود در ایام اربعین، به همراه بزرگان علما از نجف به کربلا، به این مراسم شکوهی ویژه بخشیده و سرانجام در مسیر بازگشت پیادهروی، به دیار باقی شتافت.

گروهی معتقدند روایتهای مربوط به استجابت دعا در زیر گنبد امام حسین علیه السلام عمومیت داشته و شامل مکانهای برگزاری عزاداری آن حضرت هم میشود. نظر شما در اینباره چیست؟

این برداشت خلاف ظاهر است و به نظر میرسد که این روایتها منحصر به حرم آن حضرت است.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





پنج شنبه ٠١ آذر ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام