*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > اربعین 2 


گروه خبری: اربعین 2  | تاریخ:1397/08/15 | ساعت:١٢:٥٧ | شماره خبر:٤٠٣٦٣٧ |  


    گفتمان اربعین حسینی  و اتحاد اقوام و ادیان در عرصه‌های بین‌الملل

گفتمان اربعین حسینی و اتحاد اقوام و ادیان در عرصه‌های بین‌الملل

  حسین‌بن علی‌ علیه السلام و نهضت عاشورا فراتر از زمان و ماورای جغرافیاست و به همین دلیل نظام سلطه و رژیم‌های وابسته به آن تلاش می‌کنند که موضوع نهضت عاشورا و پیاده‌روی اربعین را کم‌رنگ جلوه دهند. در بحث تبلیغ معارف حسینی شناخت اولویت‌های تبلیغ و روش‌های الغای آن معارف، مهم‌ترین راهکار برای رسیدن به نتیجه مطلوب می‌باشد. با توجه به این‌که اثر بین‌المللی نهضت عاشورا... 

  



حسینبن علی علیه السلام و نهضت عاشورا فراتر از زمان و ماورای جغرافیاست و به همین دلیل نظام سلطه و رژیمهای وابسته به آن تلاش میکنند که موضوع نهضت عاشورا و پیادهروی اربعین را کمرنگ جلوه دهند. در بحث تبلیغ معارف حسینی شناخت اولویتهای تبلیغ و روشهای الغای آن معارف، مهمترین راهکار برای رسیدن به نتیجه مطلوب میباشد. با توجه به اینکه اثر بینالمللی نهضت عاشورا، اتحاد جهانی علیه ظلم و بیعدالتی است، پس گفتمان حسینی با محوریت عدالتخواهی و ظلمستیزی میتواند اقوام و ادیان را در کنار هم متحد کند. با این رویکرد هفتهنامه افق حوزه در گفتوگو با اندیشمند و مبلغ بینالمللی دکتر سهیل اسعد به بررسی این موضوع پرداخته است.

استفاده از مفاهیم مشترک برای انتقال و تبلیغ مسایل تاریخی اسلام

ملتهای کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا در مقابله با استعمار و جنایاتی که استعمارگران به آنها تحمیل کرده است و حتی در روابط بعد از استعمار، تاریخ مشترکی دارند. از این جهت زمانی که از عدالت، ظلم، جنگ، جهاد و مقاومت صحبت میشود در واقع این اصطلاحات از جمله چیزهایی است که همه ملتهای تحت سلطه آن را تجربه کردهاند. درست است که در بحث ارتباط انسان با خدا و جامعه هر کدام از این کشورها اعتقادات خاص خودشان را دارند و تاریخ دینی و مذهبی آنها با تاریخ کشورهای مسلمان متفاوت است اما در خصوص بحث عدالت مشترکات فراوانی وجود دارد. از این جهت درک مسایلی که با عدالت مرتبط میشوند برای آنها آسان است. بنابراین در بحث تبلیغ اگر از مشترکات شروع کنیم به آسانی میتوانیم میادین ورود را بیابیم.

ایجاد سؤال برای مخاطب، مهمترین راهکار الغای مفاهیم دینی

یکی از اشکالات اساسی برای یک مبلغ بینالمللی این است که در مرحله اول برای تعلیم مفاهیم دینی بهدنبال این باشد که مطالبی را الغا کند. اما این روش اشتباه است چراکه مقدمه کار در بسیاری از مسایل ایجاد سؤال است یعنی برای مخاطب سؤالی بهوجود آمده باشد یا بهوجود بیاید. مثلاً ما بدون اینکه برای مخاطبان مسئلهای بهوجود آمده باشد از توحید و آخرت صحبت کنیم در حالی که مخاطب متوجه این مفاهیم نمیشوند، پس تا یقظه پیدا نشود یک مبلغ نمیتواند از توحید صحبت کند، بنابراین ایجاد دغدغه یا معضل یا سؤال در مخاطب برای شروع کار تبلیغ مهم است. وقتی در یک جامعه دغدغهای بهوجود بیاید افراد آن جامعه خواهان پاسخ خواهند شد. بنابراین نقطه شروع میتواند از ایجاد دغدغه باشد، مثلاً ما میتوانیم از تاریخ خود مخاطبین نمونههای زیادی را ذکر کنیم تا متوجه مسئله بشوند به این صورت که چرا یک سیاهپوست آفریقایی الآن کلمبیایی شده و هیچ ارتباطی با آفریقا ندارد و دارای فرهنگ کلمبیایی است؟ او باید بازگشت به تاریخ داشته باشد. پدر بزرگ پنجم او در آفریقا زندگی کرده و دارای آداب و رسوم و فرهنگ و دین آفریقایی بوده است. اینجا یک حلقه مفقوده وجود دارد که ما متوجه آن نشدهایم. اینها چون اهل مطالعه و تحقیق نیستند اصلاً نمیدانند چه بر سر اجدادشان آمده است. مثلاً سرخپوستی که دین او مسیحیت کاتولیک است. یا سرخپوستی که زبان او اسپانیولی است. خوب چه اتفاقی افتاده که یک سرخپوست زبان اروپایی دارد و غیر از آن زبان دیگری ندارد؟ خوب مشخص است که اتفاقی رخ داده است، بنابراین اگر آنها را در این مسایل بیدار کنیم نصف کار جلو رفته است. در برخوردهایی که بنده با سیاهپوستان و سرخپوستان داشتهام خودشان متوجه شدهاند که قصهای ناگفته وجود دارد و خودشان تحقیق کرده و به نتیجه رسیدند. ما تاریخ اینکاها و مایاها را که مطالعه میکنیم متوجه میشویم آنها ثروتمندترین تمدنهای آمریکای لاتین بودهاند. تنها موزه طلای دنیا در کشور پروست یعنی در آن زمان طلا برای آنها یک مسئله عادی بوده بهطوری که کوههای طلا داشتهاند، در حالی که همین سرخپوستهای پرویی فقیرترین مردم آمریکای لاتین هستند. چه اتفاقی افتاده است؟ و لذا سؤالی که برای یک سرخپوست پرویی باید مطرح بشود این است که: پدر بزرگ من صاحب شرکت طلا بوده است، اما من که نوه او هستم در فقر و بیچارگی زندگی میکنم، پس این طلاها چه شد؟ وقتی تاریخ را مرور میکنیم متوجه میشویم که همه این طلاها به اروپا رفته است و اروپا با غارت طلای آنها و قتل عام یکصد میلیون سرخپوست، اروپا شده است. مقام معظم رهبری نامهای را به جوانان غرب فرستادند و سؤالاتی را برای آنها مطرح کردند که بسیار دقیق بود. چراکه نقاط حساس را هدف قرار دادند.

شناخت اولویتهای تبلیغی و سپس یافتن علت آن، مؤثرترین روش در رساندن مفاهیم اساسی

تا شخص درد را احساس نکند حرکت نخواهد کرد. اصل، وجود درد است و حرکت فرع آن است. بنابراین کار اول یک مبلغ بینالمللی بیان تاریخ ملتها و مقایسه با وضعیت امروز آنهاست. در این مرحله به مخاطبین اینگونه باید الغا شود که دین شما فلان دین بوده و زبان شما فلان زبان بوده اما امروزه دینتان کاتولیک و زبانتان اسپانیولی است.

وضعیت اجتماعی شما فئودالی بوده و امروز در بدبختی بهسر میبرید. فلذا با بیان این مسایل توسط مبلغ، درد در آنها آغاز میشود. امروزه جنبشهای اجتماعی سرخپوستها و سیاهپوستها از درد آغاز شده است. دشمن هم برای ساکت کردن آنها مسکن درد را وارد میکند و لذا تا ببینند که کسی میخواهد مردم را بیدار کند بلافاصله منصب سیاسی و ثروت را به او تزریق میکنند، پس اگر شروع کار مبلغ از بیداری تاریخی باشد بسیار بهتر است. چراکه ملتی بعداز اینکه درد را حس کردند بهدنبال علت درد خواهند رفت و لذا ملتها وقتی علت را بیابند متوجه خواهند شد که تبلیغاتی که راجع به تمدن و دموکراسی در غرب میشود دروغی بیش نیست و متوجه میشوند که این تمدن ماتریالیستی استعمارگرایانه بر پایه قتل و غارت ثروتهای مادی و معنوی کشورها بنا شده است. بنابراین یزید زمان را میشناسند و راه خلاصی از آن را هم خواهند شناخت. ولی متأسفانه در تبلیغ، از این روش کمتر استفاده میشود و بدون تشخیص موضوع حرف خودمان را میزنیم، مثل اینکه به کسی که متوجه نشده بدنش خونی است بگوییم خون نجس است. چنین شخصی قطعاً حرکت نخواهد کرد. اما چنانچه ابتدا به او بگوییم بدن شما خونی است و او را متوجه مشکل کنیم، حالا میتوانیم به او بگوییم خون نجس است و بعد هم راهکار پاکی را به او بدهیم. امروزه فرهنگ غربی بهدنبال ایجاد غفلت است و مسایلی مانند پورنو، سکس، شراب، موسیقی و رقص برای اغفال بشریت است. خوبی این روش تبلیغ در منطقه آمریکای لاتین این است که مردم این منطقه نهتنها افراد معاندی نیستند، بلکه انسانهایی ساده و حقجو و عدالتخواه هستند و بهدنبال حقیقت میباشند و یک مبلغ به آسانی میتواند از آمادگی آنها برای امر تبلیغ استفاده بکند.

قضیه عاشورا امری فطری است

{ قصه امام حسین و واقعه کربلا خارج از خصوصیات زمان، مکان و شخصیتی، یک قضیه کاملاً فطری است به این معنی که ما ظلم را قبول نداریم و قصد اصلاح داریم تا خوبیها را در جامعه حاکم کرده و ظالمان را حذف کنیم. این مسایل منافاتی با فطرت ندارد و همین که افراد متوجه بشوند که یزید ظالم و بد بوده است، فطرتاً حذف ظالم را میپذیرند و قضیه برای آنها پیچیده نیست. بنابراین در طرح قضیه عاشورا باید از فطرت استفاده کرد و از مسایل ظاهری خارج شده و جوهره کربلا را بیان کنیم که همان مسئله فطری است که بیان شد. این مسایل تعاریفی دارد و بازخوانی کربلا با رویکرد فطری میتواند به نوعی تولید علم باشد. وقتی در آمریکای لاتین از امام حسین علیه السلام صحبت میکردیم ایشان را با چگوآرا مقایسه میکردند، چراکه مخاطبین غیرمسلمان با یک مطلب فطری روبهرو میشدند و اینجاست که بحث مفاهیم مشترک بهوجود میآید. قدم بعدی این است که به جریان عاشورا عمق ببخشیم و بگوییم عاشورا مخصوص کربلا و مخصوص مسلمانان و برای یک زمان خاص هم نبوده است، بلکه کربلا یک تجلی است و قضیهای است که برای ما ظلم با قتل هابیل از زمان حضرت آدم آغاز شده و تا امروز ادامه دارد. }

واقعه کربلا در کربلا آغاز نشده است

بنده بحث تاریخ بشریت را بهعنوان یک اولویت در طرح مسئله میدانم. ما خیلی درگیر تفکیک زمانها هستیم و نتوانستهایم گذشته را به امروز ربط بدهیم. دائم میگوییم قبلاً اینطور شده و امروز اینطور شده در حالی که قضیه یک جریان واحدی است که از ابتدای بشریت بهصورت ممتد تا امروز وجود داشته است و اتفاقاً روش انبیاء همین بوده است. چرا حضرت عیسی با ششصد سال فاصله میگوید بعداز من پیامبری بهنام محمد صلی الله علیه و آله و سلم خواهد آمد؟ حدود دوازده سال قبل در کنگره بینالمللی ادیان در کشور مکزیک از بنده دعوت شد و برای آشنایی با فعالیتهای بنده، خانمی را از یک مرکز بینالمللی به ایران فرستادند و ایشان ده روز در ایران بودند. روزی ایشان را به حرم حضرت معصومه علیها السلام برده و زیارتنامه ایشان را خوانده و ترجمه کردم که «السَّلامُ عَلَى آدَمَ صِفْوَةِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَى نُوحٍ نَبِیِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَى إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَى مُوسَى کَلِیمِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَى عِیسَى رُوحِ اللَّهِ»، تا به حضرت عیسی علیه السلام رسیدم با تعجب گفت این چه دینی است که از حضرت آدم علیه السلام شروع به سلام میکند؟ سلام به آدم؟ سلام به نوح؟ سلام به ابراهیم؟ پس این دین حق است، چراکه زمانی نیست، یعنی میگوید محمد فقط مال ما نیست، ایشان متأثر شد و گریه کرد و گفت این دین انسانیت است، چراکه همه ادیان و پیامبران و کتب الهی را محترم میشمرد. این عظمت اسلام است. در سایر ادیان این مسایل را نداریم و بر عکس در آنها با تعصبها و محدودیتها مواجه هستیم، مثلاً مسیحیت میگوید فقط عیسی و ما قبل از عیسی و بعد از عیسی همه باطل هستند، در حالی که در اسلام اینطور نیست و یا در باب رفتار و اخلاق روایات بسیاری راجع به حضرت عیسی از ائمه اطهار علیهم السلام داریم. بنابراین باید جریان امام حسین را با این رویکرد معرفی کنیم که بگوییم جریان کربلا در کربلا آغاز نشده است، بلکه این جریان از هابیل و قابیل شروع شده است و در طول این سالها بشریت نتوانستند این ظلم را معالجه کنند تا زمانی که امام حسین علیه السلام فرمود دیگر کافی است، این قضیه مانند توده برف غلطانی است که دائماً در حال بزرگ شدن است و امام حسین علیه السلام این توده ظلم را میبیند که در حال بزرگ شدن است و لذا میگوید اگر ما کشته نشویم این توده برف قابل مهار نخواهد بود و اینجاست که امام حسین علیه السلام این توده ظلم را مهار میکند و میگوید اگر دیگران این کار را نکردند من این کار را میکنم چرا که امام علی علیه السلام به من گفت این کار را بکن، چه کسی به امام علی علیه السلام گفت؟ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، اینجا حقانیت دین اسلام مشخص میشود و اگر دین اسلام را برای معالجه گذشته بشریت معرفی کنیم بدل به دینی جهانی خواهد شد. در این صورت مخاطبین متوجه خواهند شد که دین اسلام چه دینی است، بنابراین نباید شروع دین اسلام را با 1400 سال قبل بیان کنیم، و بگوییم خداوند که در طول تاریخ به بشریت هیچ التفاتی نداشته است و در 1400 سال قبل رسولی بهنام محمد صلی الله علیه و آله و سلم را فرستاد. بنابراین لازم است بین حلقات تاریخی اتصال ایجاد کنیم. به این ترتیب ما با تحریک احساسات شروع میکنیم و به سیاهپوستان و سرخپوستان میگوییم که در طول تاریخ چقدر به آنها ظلم شده است در حالی که هیچ کس کاری برای آنها نکره است مگر امام حسین علیه السلام. به آنها گفته میشود که امام حسین علیه السلام، 1400 سال قبل با عاشورا به شما یاد داده است که اگر اروپا این کار را با شما کرده است باید به این صورت با او برخورد کنید. یعنی هر جایی قضیه مانند قضیه عاشورا باشد باید حسینی رفتار کنید و هر کسی مانند یزید رفتار کرد باید با او حسینی رفتار کنید. ما تجربیاتی هم داریم، مثلاً وقتی در لبنان حسینی رفتار کردیم دیدیم که اسرائیل به لرزه افتاد. بنابراین با معرفی الگوهای امروزی، امام حسین علیه السلام را معرفی میکنیم و امثال شهید چمران و مقاومت و دفاع مقدس را بهعنوان نمونههای زنده و معاصری که از مدرسه حسینی الگو گرفتهاند معرفی میکنیم که کاملاً مشهود هستند. من از این روش استفاده کردم و موفقیت آن را دیدهام.

اگر امام حسین علیه السلام بهعنوان الگویی برای مقاومت در برابر ظلم معرفی شود تبدیل به یک الگوی بینالمللی خواهد شد که ربطی به کربلا و عاشورا ندارد. بعد هم میتوانیم آن الگو را نه بهعنوان یک الگوی جنگی و نظامی بلکه بهعنوان یک موضعگیری شخصی که من نمیتوانم ظلم را بپذیرم معرفی کنیم. این بهمعنای مقاومت است، نه فقط مقاومت جنگی بلکه هر نوع مقاومتی لذا در جریان عاشورا انواع مقاومت دیده میشود. مثلاً مقاومت رسانهای در اختیار حضرت زینب علیها السلام است. برای اینکه تاریخ تحریف نشود حضرت زینب حضور دارد و مسایل را حفظ و واقعیات را بیان میکند. بنابراین میتوانیم این مسئله را ایجاد کنیم که زینبهای امروز کجا هستند؟ مقاومت در حفظ ایدئولوژی و حفظ دین، امام زینالعابدین در عاشورا حضور داشتند ولی به شهادت نرسیدند. امام باقر علیه السلام در سن کودکی در عاشورا بودند، چراکه نماد دین باید باشد تا دین حفظ بشود. حفظ میراث فرهنگی امام حسین علیه السلام بعداز 1400 سال باز این روشها جواب میدهد چراکه معارف حسینی محدود به زمان و مکان نیست بلکه یک موضعگیری انسانی است و امام به انسانها یاد داد چطور موضعگیری کنند. این مدرسه 1400 سال جواب داده است و هیچ تغییر و تحولی در آن نبوده است که یکی از مظاهر آن گریههای ما برای ایشان و زیارات ما در کربلا و یا شعارهای یا اباعبدالله الحسین رزمندگان در جبهههاست. اگر قضیه با این تفصیلات مطرح بشود جواب خواهد داد. در برخی برههها انسان به این نتیجه میرسد که قضیه اهلبیت فوق عقل و تعقل و استدلال و برهان است. کسانی را دیدهام که ملحدند ولی وقتی به او گفته میشود پرچم امام حسین را برای تو آوردهام شروع به گریه میکند. یک سرخپوست در بولیوی است چیزی راجع به عاشورا نمیداند و به کربلا نرفته است. پرچمی که در کربلا روی امام حسین علیه السلام است الآن در مرکز اسلامی در بولیوی است؟ امام حسین علیه السلام چطور ... بنده در مستندی که برای اربعین ساختم گفتم اگر بخواهید در امور سیاسی یک راهپیمایی ایجاد کنید با هزاران مشکل روبهرو هستید، باید افراد را دعوت کنید و تماس بگیرید و تبلیغات انجام بدهید و در فضای مجازی کار کنید و در نهایت چند نفر انسان را میتوانید جمع کنید؟ در روز اربعین میلیونها نفر از سراسر دنیا در کربلا مجتمع میشوند، این از الطاف الهی است. در آرژانتین افرادی را میشناسم که فقیر هستند و ماهیانه مبلغی را کنار میگذارند تا بتوانند در اربعین به کربلا بروند.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





پنج شنبه ٠١ آذر ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام