*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > اربعین 2 


گروه خبری: اربعین 2  | تاریخ:1397/08/15 | ساعت:١٢:٥٠ | شماره خبر:٤٠٣٦٣٦ |  


    زیارت اربعین  در بیان آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی

زیارت اربعین در بیان آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی

 زیارت اربعین نشان می‌دهد که امام حسین‌ علیه السلام دو کار را با خون دادن انجام داده است، اولاً: مردم را اهل جزم و استدلال و برهان کرده است که خوب می‌فهمند و ثانیاً: اهل عزم و اراده و تصمیم کرده است که خوب تصمیم می‌گیرند...  

  



تأمین جزم علمی و ارتقای عزم ملی

زیارت اربعین نشان میدهد که امام حسین علیه السلام دو کار را با خون دادن انجام داده است، اولاً: مردم را اهل جزم و استدلال و برهان کرده است که خوب میفهمند و ثانیاً: اهل عزم و اراده و تصمیم کرده است که خوب تصمیم میگیرند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، سالها شبها و روزها مردم را دعوت به حق و دین کردند. «قال رب انی دعوت قومی لیلا ونهارا فلم یزدهم دعائی الا فرارا»؛ فرمود: من خواستم تا اینها را هدایت کنم اما اینها نپذیرفتند. امام حسین علیه السلام خون خودشان را دادند تا جامعه را زنده کنند. ذات اقدس اله، برنامه انبیا را دو چیز قرار داد، یکی تعلیم کتاب و حکمت، و دیگری تزکیه. وجود مبارک سالار شهیدان همین برنامه را با بذل خون احیا کردند. ما یک نیرویی داریم که با آن، اندیشه و تفکر و اندیشه و استدلال و قیاس و مانند آنرا انجام میدهیم؛ و یک نیرویی داریم که عزم و اراده و نیت و اخلاص را تأمین میکند. نفس ما همین دو نیرو را دارد، اما هر کدام از اینها زیرمجموعههای زیادی دارند و البته رهبری اینها را خود نفس بر عهده میگیرد. ما با نیرویی اندیشمندیم و با نیروی دیگر صاحب انگیزه هستیم. رهبری این اندیشه و انگیزه بر عهده نفس است؛ البته اساس کار این است که یک ملت این حقایق را بفهمند و بشناسند.

عنصر دیگر عزم و جزم است. بین عزم و جزم فاصله از زمین تا آسمان است. یک نیرویی است که کارش جزم علمی است که حوزه و دانشگاه مسئول این کارند و دیگری نیرویی است که مسئول عزم است که مسجد و معبد و ناله و گریه هستند. عالم بیعمل یعنی کسی که در بخش جزم مشکلی ندارد ولی در بخش عزم مشکل دارد. اینکه مقدس بیدرک داریم برای این است که او در بخش عزم مشکلی ندارد بلکه در بخش جزم مشکل دارد.

زیارت اربعین نشان میدهد که امام حسین علیه السلام دو کار را با خون دادن انجام داده است. یکی اینکه مردم را عالم کرده است و دیگری اینکه مردم را عاقل کرده؛ «العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان». اولاً: مردم را اهل جزم و استدلال و برهان کرده است که خوب میفهمند و ثانیاً: اهل عزم و اراده و تصمیم کرده است که خوب تصمیم میگیرند.

امام حسین علیه السلام با دستی جزم علمی مردم را تأمین کرده است و با دستی عزم مردم را بالا برده و بیمه کرده است. «و بذل مهجته فیک، لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة»؛ اینها در جامعه کردن جامعه اثر دارد. جامعه یعنی عزم و جزم، یعنی علم و عمل. فردی که جمع بین علم و عمل کرده است، «جهانی است بنشسته در گوشهای»؛ این میشود جامعه.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به خدای سبحان عرض میکند که من مدتها شبانهروز اینها را دعوت کردم و یک وقت هست که ره صد ساله را یک شبه میروند. یک وقت یک قصیدهای میگوید «یک بیت از این غزل به از صد رساله است». گاهی غزلی میگویند که کار صد تا رساله را میکند. نوح هرچه داشت همه برای خودش بود، اما «خلیل من همه بتهای آزری بشکست»؛ امام حسین علیه السلام نوح را دارد و قبلاز نوح را دارد و بعداز نوح را دارد. او وارث آدم و نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و پیامبر و علیابن ابیطالب علیهم السلام است، زیارت وارث یعنی همین. اگر گفته میشود: «خلیل من همه بتهای آزری بشکست» و اگر گفته میشود: «یک بیت از این غزل به از صد رساله است» برای این است که یک روز و یا یک نصفه روز «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیک»

{ زینب کبری علیها السلام عالمه غیرمعلمه است و فهمه غیرمفهمه است، طبق بیان امام زمانش؛ «انت بحمد الله عالمة غیر معلمة وفهمة غیرمفهمة». حضرت زینب کبری علیها السلام قسم خورد که شما نمیتوانید نام ما را فراموش کنید و وحی ما را فراموش کنید، نام ما زنده است. این را ایشان در حال اسارت گفته است.

اینها که از آینده خبر میدهند نه بهعنوان خبر از غیب باشد. برای ما اینها غیب است و برای اینها مشهود است. شهادت آن است که انسان مشهود را با علم شهودی ببیند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در یک بیان نورانی میفرماید: «علی مثل هذا تشهد» اگر میخواهی در محکمه شهادت بدهی، اگر مطلب برای تو مثل این آفتاب روشن است که حضور داشتی و دیدی و روشن بود برای تو، شهادت بده وگرنه نباید شهادت دهی.

شهادت آن است که شاهد در متن حادثه حضور داشته باشد و مشهود خود را گزارش دهد. اینها از آینده شهادت میدهند. فرمود اینطور نیست که ما از آینده بهعنوان غیب به شما خبر بدهیم ما رفتیم و آمدیم و هرچه بود به شما میگوییم. }

در نهجالبلاغه حضرت میفرمایند: «إن الرائد لا یکذب اهله» رائد یعنی پیشرو؛ یک قافله وقتی میخواهد حرکت کند، یک چند نفری هستند که پیشرواند، جلوتر میروند و منزلی انتخاب میکنند و میگویند که فلان جا مناسب است و فلان جا مناسب نیست. این را میگویند رائد، نه کسی را که خبر بشنود که اینجا خوب است و آنجا بد است.

اینطور نیست که اینکه به ما گفتهاند به زیارت قبور بروید و به قبرستان بروید برای این است که قبرستان مدرسه است. دعای مبسوطی برای زیارت اهل قبور داریم. «السلام علی اهل لا اله الا اللّه من اهل لا اله الا اللّه یا اهل لا اله الا اللّه بحق لا اله الا اللّه کیف وجدتم قول لا اله الا اللّه من لا اله الا اللّه یا لا اله الا اللّه بحق لا اله الا اللّه اغفر لمن قال لا اله الا اللّه واحشرنا فی زمرة من قال لا اله الا اللّه محمد رسول اللّه علی ولی اللّه»؛ اگر کسی قبرستان نرود و یا برود و فقط برای مردهها دعا کند و برای علم افزونی خودش دعا نکند، اینکه قبرستان نرفته است. اینکه قسم میدهید و از آنها میخواهید به شما بگویند که آنجا چه خبر است، این را نشان میدهد که میتوان باخبر شد. این قبرستان رفتن را بزرگان خودشان عمل کردند و به ما هم گفتند که به قبرستان بروید.

اینکه حضرت علی علیه السلام فرمودند: «لو کشف الغطا ما ازددت یقینا» با شهود سخن میگویند. حضرت امیر علیه السلام در بیانی نورانی میفرماید: «مَا شَکَکْتُ فِی الْحَقِّ مُذْ أُرِیتُهُ» این مخصوص پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نبود، همه این چهارده نفر همه نگار مکتب نرفته بودند، آنها آینده را دیدند و گذشته را دیدند.

ما یک نظر داریم و یک رؤیت. در سوره اعراف فرمود: «اولم ینظروا فی ملکوت السموات و الارض و ما خلق الله من شی» چرا نظر نمیکنید؟ نگاه کنید شاید ببینید. ما در فارسی بین دیدن و نگاه کردن خیلی فرق میگذاریم، گاهی انسان نگاه میکند و نمیبیند. اما رؤیت فرق دارد؛ «وکذلک نری ابرهیم ملکوت السموات والارض و لیکون من الموقنین».

بیان نورانی حضرت امیر علیه السلام میفرماید: عالمی از این دنیا پستتر نیست. نه قبلاز این دنیایی بوده که پستتر از آن باشد و نه بعداز این. برای اینکه ما قبلاز این را مشاهده کردیم و آینده را هم مشاهده کردیم. «من هوان الدنیا علی الله، انه لا یعصی الا فیها، ولا ینال ما عنده الا بترکها»؛ از پستی دنیاست که خداوند جز در آن نافرمانی نشود و بدانچه در مائده لطف اوست نتوان رسید؛ مگر بر ترک آن.

حضرت علی علیه السلام فرمود: «وإنا لامراء الکلام، وفینا تنشبت عروقه، وعلینا تهدلت غصونه»؛ «همانا ما فرماندهان سپاه سخنیم. این به معنای این نیست که ما فصیحانه حرف میزنیم. ما فرمانده سخنیم یعنی سخن در اختیار ما است. اگر بنا شد، سخن بگوییم سخن میگوییم و اگر بنا شد ساکت باشیم، ساکت میمانیم. ما امیر سخن هستیم و سخن اسیر ما است. به ما گفتند که اینطور نباشد که شما اسیر سخن باشید. این امیر سخن بودن به این معنا نیست که آنها فقط فصیح و بلیغاند بلکه به این معنا است که اگر لازم باشد، ساکت باشند، 25 سال ساکت میمانند و آنجا که باید صحبت کنند، صحبت میکنند.

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





پنج شنبه ٠١ آذر ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام