*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > اربعین 2 


گروه خبری: اربعین 2  | تاریخ:1397/08/15 | ساعت:١٢:٢٨ | شماره خبر:٤٠٣٦٣١ |  


    زیارت امام حسین و اربعین  از نگاه آیت‌الله‌‌العظمی بهجت قدس سره

زیارت امام حسین و اربعین از نگاه آیت‌الله‌‌العظمی بهجت قدس سره

 زیارت به هر عبارتی که بر زبان جاری شود و با مضمون صحیح و حال صداقت با قلب موافقت داشته باشد، جایز است؛ اگرچه احوط و اولی عدم تعدی از زیارات وارده از اهل‌بیت‌ علیهم السلام است، چراکه آن‌ها، خود به حق‌شان آگاه‌ترند...  

  



آیا همانطور که در دعا جایز است، در زیارت هم مکلف میتواند ائمه اهلبیت علیهم السلام را به هر عبارتی که میخواهد زیارت کند؟ اگر چنین کاری صحیح است، آیا فضیلت زیارات وارده (زیاراتی که در روایات آمده است) را دارد؟ یا در اینباره حتماً باید به روایات مأثور از ائمه علیهم السلام مقید بود؟

زیارت به هر عبارتی که بر زبان جاری شود و با مضمون صحیح و حال صداقت با قلب موافقت داشته باشد، جایز است؛ اگرچه احوط و اولی عدم تعدی از زیارات وارده از اهلبیت علیهم السلام است، چراکه آنها، خود به حقشان آگاهترند.

حائر حسینی کجای قبر امام حساب میشود و تا کجا را شامل میشود؟

شواهدی است برای اینکه گودال در ماورای صحن نبوده، همین در داخل صحن بوده است؛ (مثل اینکه) پله میخورد از صحن به بالا. ظاهراً حائر آنجایی است که آب در آنجا، دیگر بیرون نرفت و آنجا را پر کرد.

در صورتی که سجده در مقابل قبور ائمه علیهم السلام موجب توهین مذهب شود یا عدهای تصور کنند که سجده برای امام یا امامزادگان انجام گرفته، جایز است؟

اگر عنوان ثانوی مثل وهن مذهب پیدا کرده است، عنوان را مراعات نمایند.

آیا سجده در مقابل قبور امامان و امامزادگان جایز است؟

اگر برای خدا سجده کند، مانع ندارد، هرچند مقابل قبور باشد و اگر برای غیرخدا سجده کند، جایز نیست.

بوسیدن زمین، در مقابل حرم و عتبه مقدسه چه حکمی دارد؟

مجرد بوسیدن زمین و عتبهبوسی، سجده نیست و مانع ندارد.

آیا پیادهروی از مسافتهای بسیار دور به مشاهد مشرفه متعلق به اهلبیت علیهم السلام اعم از معصومین علیهم السلام و غیرمعصومین اشکال دارد؟

اگر این پیادهروی ضرری نداشته باشد، در تعظیم و بزرگداشت کسی که به زیارت او میروند، رساتر و بهتر است.

آیا این پیادهروی همراه با مشکلات و زحمات مورد رضایت ائمه علیهم السلام میباشد؟

چنانچه قابل تحمل برای شخص باشد، بلی؛ «افضل الاعمال احمزها» یعنی برترین اعمال، دشوارترین آنهاست.

تربتهایی که از کربلای معلا میآورند، اگر از اطراف قبر مطهر نباشد، آیا احترام آنها واجب است؟

احترام آن رعایت شود ولی احکام تربت را ندارد.

خوردن مقداری از خاک که در بازار بهنام تربت مطهر سیدالشهدا علیه السلام به فروش میرسد، چه حکمی دارد؟

اگر اطمینان دارد که از قبر مطهر آن حضرت یا از اطراف آن برداشته شده، به نیت شفا به اندازه یک نخود اشکال ندارد.

آیا خوردن تربت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه علیهم السلام، همانند تربت امام حسین علیه السلام جایز است؟

مظنون این است که خوردن تربت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و سایر ائمه طاهرین علیهم السلام برای شفا، در این حکم مثل تربت امام حسین علیه السلام باشد؛ اگرچه احوط این است که آنرا در آب مخلوط کنند، بهطوریکه مستهلک شود.

آیا زنان با داشتن عذر شرعی میتوانند زیارت عاشورا بخوانند؟

بله، میتوانند؛ (هرچند نمیتوانند نماز زیارت بخوانند).

نظر شما در پاسخ به کسانی که میگویند این شعائر مراسمی است که چون در زمان ائمه اطهار علیهم السلام نبوده است، مشروعیت ندارد، چیست؟

هر آنچه موجب یادآوری مصائب امام حسین علیه السلام شود، از شعائر الهی است و تا زمانی که با فعلی که به خودی خود حرام است، انجام نشود، خداوند و رسول او صلی الله علیه و آله و سلم آنرا دوست دارند. این امر با توجه به روایات و به حسب سیره اهل حق، ثابت است و (دیگر) به اینکه برای جاهلان یا معاندان ثابت نیست، توجهی نمیشود.

این امر در مورد مصائب سایر معصومین علیهم السلام نیز جاری است. برپایی مجالس عزا در ایام حزن ایشان با ذکر مصائب آن حضرات علیهم السلام مانند برپایی مجالس شادی با ذکر مسرات ایشان است و فرقی بین این دو نیست.

نظر حضرتعالی درباره مراسم حسینی چیست؛ در صورتی که با لطمه شدید یا گریه بسیار زیاد باعث ضرر به شخص شود؟

آن مقدار از لطمه و گریه که در آن ضرری که باعث بیماری شود، نباشد و همچنین مخالف تقیه واجب برای دفع آزار دشمنان حق و اهل آن و نیز اهل ضلال و اضلال نباشد، جایز است؛ بلکه بهخاطر اینکه در این اعمال، حزن و اظهار ناراحتی از کارهای کسانی که خدا و رسول و عترت و اهلبیت علیهم السلام معصوم و مطهر او علیهم السلام را آزردند، وجود دارد، مستحب نیز است و اگر اینطور نبود، خود گریه از خوف خدا یا شوق رضای خداوند متعال نیز مضر و در نتیجه حرام میبود که اهل ادیان همگی برخلاف این مطلب حکم میکنند.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





پنج شنبه ٠١ آذر ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام