*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > اربعین 1 


گروه خبری: اربعین 1  | تاریخ:1397/08/15 | ساعت:١٥:١٨ | شماره خبر:٤٠٣٦٧٠ |  


    توصیه‌های استاد انصاریان به زائران اربعین

توصیه‌های استاد انصاریان به زائران اربعین

 یکی از مسایل مهمی که قریب پانزده قرن در جهان تشیع مطرح است، مسئله زیارت حضرت اباعبدالله الحسین‌ علیه السلام می‌‌باشد و زمینه این زیارت مبارک، توسط رسول خدا‌ صلی الله علیه و آله و سلم بنا شده و پس از پیامبر، ائمه طاهرین‌ علیهم السلام به‌طور متوا‌تر بدان تأکید کرده‌اند. بنابراین مسئله زیارت امام حسین‌ علیه السلام از زمان تولد مبارک ایشان، توسط پیامبر خدا‌ صلی الله علیه و آله و سلم توصیه شده و مباحث مربوط به پاداش زیارت به قبل از حادثه عظیم عاشورا مربوط است... 

  


مردم ایران و مردم مؤمنی که در هر کجای زمین زندگی میکنند، باید این پیادهروی و زیارت اباعبدالله بهویژه در اربعین را بر خودشان لازم بدانند، و آن را فرهنگ کنند.

 ارزش و پاداش زیارت امام حسین علیه السلام

یکی از مسایل مهمی که قریب پانزده قرن در جهان تشیع مطرح است، مسئله زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام می‌‌باشد و زمینه این زیارت مبارک، توسط رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بنا شده و پس از پیامبر، ائمه طاهرین علیهم السلام بهطور متواتر بدان تأکید کردهاند. بنابراین مسئله زیارت امام حسین علیه السلام از زمان تولد مبارک ایشان، توسط پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم توصیه شده و مباحث مربوط به پاداش زیارت به قبل از حادثه عظیم عاشورا مربوط است تا اینکه پس از واقعه عاشورا و شهادت حضرت و یاران با وفایشان این مسئله [زیارت] بهطور عمیق‌‌تر و گسترده‌‌تر شکل گرفت.

مردم مؤمن نیز با توجه به روایات مربوط به زیارت حضرت، همواره حاضرند هر سختی و مشقت را با جان و دل پذیرا باشند؛ چراکه زیارت حضرت بهعنوان بهترین راه تقرب به پروردگار معرفی شد. امام صادق علیه السلام می‌‌فرماید: «مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَیْنِ عَارِفاً بِحَقِّهِ‏ کَتَبَهُ‏ اللَّهُ‏ فِی أَعْلَى عِلِّیِّین؛ ‏ هر کس به زیارت حسین علیه السلام برود در حالىکه مقام و منزلت وى را بشناسد، خداوند او را در اعلى علیین بهشت جای میدهد».

گفتنی است که سبکِ کلمات و ترکیب برخی از روایات، طوری است که میتواند بیانگر ضرورت و شبهه وجوب در زیارت حضرت سیدالشهداء علیه السلام دارند؛ بدین معنا که انجام عمل زیارت حضرت از مستحب بودن گذشته که زیارت اباعبدالله در مرز لزوم و وجوب است.

جایگاه زیارت سیدالشهداء در نزد ائمه علیهم السلام به اندازهای مقام دارد که فرمودهاند: اگر احتمال ضرر، در سفر حج بدهید بهطوری که آن سفر شما را به مشقت و رنج بیاندازد، حج از شما ساقط است، اما در مسیر زیارت امام حسین تمام سختی‌‌ها اعم از گرسنگی، تشنگی، پیادهروی، و طی جادههای طولانی همگی از پاداش برخوردار است و حتی در برخی از روایات آنانی که توانایی زیارت دارند و نمیروند، مورد سرزنش ائمه طاهرین علیهم السلام قرار گرفتهاند؛ حنان از قول امام صادق علیه السلام می‌‌فرماید: «به امام صادق علیه السلام عرض کردم، درباره زیارت قبر مطهر حضرت حسینبن علی علیهم السلام، چه میفرمایید؟ زیرا از بعضی راویان احادیث شما به ما خبر رسیده که زیارت قبر آن حضرت با ثواب یک حج و عمره برابر است؟ امام فرمود: تعجب نکن، تو قبر آن حضرت را زیارت کن و به آن حضرت جفا نکن؛ زیرا که آن حضرت سیدجوانان شهید و سرور آقای جوانان اهل بهشت و همچون یحییبن زکریا است و آسمان و زمین بر این دو نفر گریست.»

اما این زیارت از طرف زائران حتماً باید با معرفت به حضرت انجام بگیرد. «هارونبن خارجه» نقل کرده است که به امام صادق علیه السلام عرض کردم: «روایت مىکنند که هر کس قبر امام حسین را زیارت کند، [ثواب] یک حج و یک عمره براى او محسوب مىشود، حضرت فرمود: به خدا سوگند هر کس که از روى معرفت او را زیارت کند، خداوند گناهان وى را از اول تا به آخر مىبخشد.»

زیارت با معرفت، یعنی اینکه مقام و منزلت حضرت را نزد خدا بشناسد که امام واجبالاطاعه است و اهداف والای او را در نظر داشته باشد، چون کربلا تمام ارزشهای عالم را در خود جمع کرده است. همه پندها، موعظهها، نصیحتها، راهنماییها را دارد و به همین دلیل تأکید به زیارت شده است؛ یعنی زائر باید به این باور برسد که میرود تا در یک کلاس بسیار مهمی که نمونهاش نیست، شرکت کند و در این کلاس باید درس وفاداری، شجاعت، تقوا، دینداری، خدمت به مردم و خدمت به دین و عبادت کردن را فرابگیرد.

 چرایی تأکید زیارت اربعین برای امام حسین علیه السلام

علت تأکید،‌‌ همان مسایل کلی است که برای پاداش و ثواب زیارت بیان شد؛ یعنی‌‌ همان جایگاه، عامل شده که یک روزی را هم جدا قرار دهند، به نام اربعین. با توجه به روایات و آنچه که مورخان نگاشتهاند، اربعین روزی بوده که اهل بیت علیهم السلام به کربلا برگشتند، شخصیت بزرگی همچون جابربن عبدالله انصاری در اربعین به زیارت اباعبدالله آمد، البته مبنا و ریشه زیارت اربعین را اهل بیت علیهم السلام مطرح نمودهاند و جالب است که یکی از علائم اهل ایمان را همین زیارت اربعین اباعبدالله برشمردند. از حضرت امام حسن عسکرى علیه السلام منقول است که فرمودند: علامتهاى مؤمن پنج چیز است پنجاه رکعت نماز در شبانهروز، زیارت‏ اربعین‏، انگشتر به دست راست کردن، طرف پیشانى را بر خاک نهادن و بلند خواندن بسماللهالرحمنالرحیم در نماز.

آنچه از لسان این روایت پیداست، حضرت امام حسن عسکرى علیه السلام زیارت اربعین را بهعنوان یکی از علائم ایمان برشمردند، و این نشان از مقام والا و جایگاه بلندی است که خداوند به زائر امام حسین در این روز [اربعین] بر اهل ایمان عطا می‌‌کند و شاید دلیل طرح این موضوع از جانب ائمه علیهم السلام برای این باشد که آنان اهداف بلند این قیام را برای همه دوران و زمانها نگریستهاند و میدانستند که این اربعین به تدریج گسترش می‌‌یابد، و همچون روزگار ما به یک راهپیمایی میلیونی که دلهای عالم را تکان میدهد، و همه قدرت‌‌ها را شگفتزده میکند، مبدل خواهد شد.

ما امروز در اربعین اباعبدالله بزرگترین راهپیمایی دوره تاریخ را داریم و این نام پرجاذبه اباعبدالله است که زیارت اربعین را به اینجا رسانده که شیعهها و غیر شیعهها از همه جای دنیا عاشقانه، مرارتهای این سفر را با جان و دل می‌‌پذیرند که خود را در این روز به کربلا برسانند؛ و چه بسا که این حرکت عظیم موجب گردد که دلها به سوی خدا جلب شود و به همین واسطه بسیاری از غیر شیعیان نیز به تشیع مشرف شوند. این اربعین به نوعی خود یک معجزه است که میلیونها انسان را مثل یک دریای خروشان در مسیر کربلا به راه میاندازد و دنیایی از نور امید را در دل شیعیان عالم فروزان می‌‌کند و این خود ضامن بقای تشیع و فرهنگ اسلام است. اربعین به‌‌ همان میزان که موجب نور امید در دل دوستداران اسلام است، باعث رعب و وحشت دشمنان نیز می‌‌گردد؛ یعنی دشمن را در هر قدرت و جایگاهی هم که باشد میترساند. یکی از عوامل امید به نابودی دشمنان دین تا قبل از ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، همین حرکت عظیم و دریای خروشان اربعین است.

 مراسم اربعین برای غیر سیدالشهدا علیه السلام

این مراسمی که در بین مسلمانها مرسوم است که برای امواتشان شب چهل یا روز چهل میگیرند، هیچ مدرک شرعی و دینی ندارد، بنابراین اگر مردم برای امواتشان اربعین نگیرند، هیچ مشکل شرعی و دینی ایجاد نمی‌‌شود و هیچ عیبی ندارد.

اربعین، فقط خاص حضرت اباعبدالله الحسین است، ائمه طاهرین علیهم السلام نیز در خصوص اربعین امام حسین سفارش و توصیه نمودهاند، و نسبت به غیر امام حسین توصیهای ندارند؛ از اینرو این سکه فقط به نام وجود مبارک حضرت سیدالشهداء علیه السلام ضرب خورده و فقط اختصاص به ایشان دارد و اکنون هم تبدیل به یک معجزه و جریان فرهنگی و اجتماعی شده است. در این اربعین ارزشهای وجودی مردم به منصه ظهور میرسد، آتش بُخل در وجودشان خاموش میگردد، و عاشقانه هزینه میکنند و برای ابراز ارادت به آستان حضرت اباعبدالله، برای زوار غذا آماده می‌‌کنند و برای محل اقامت و پذیرایی از آنان با جان و دل کار می‌‌کنند. اربعین علاوه بر آثار اجتماعی که دارد، روز درمان بُخل و تکبر است، روز شعلهور شدن کَرم و جود و سخا است. در حقیقت فضای اربعین یک فرصتی است برای پاکسازی درون از آلودگیهای اخلاقی و زمینه سازی برای ترسیم افق ظهور ارزشهای انسانی است.

مردم اگر بخواهند برای امواتشان کاری بکنند، باید مسایل حق الله و حق الناس از جمله بدهی و نماز قضای آن میت را در اولویت امور قرار بدهند. بنابراین چهلم گرفتن در خانهها و مساجد و هتلها، واجب نیست. در حدیث آمده است که در سنت شریفه، عزاداری سه روز بود نه بیشتر؛ از اینرو مردم اگر میخواهند به امواتشان خدمت کنند، باید به فکر آخرت آن میت باشند و پروندهاش را اصلاح کنند.

 دلایل به مشقت انداختنن خود برای زیارت سیدالشهدا علیه السلام

قرآن مجید و روایات بهطور کلی پاسخ این پرسش را دادهاند، شما آیات جهاد قرآن مجید را بنگرید که پروردگار عالم میفرماید: در مسیر جهاد با دشمن، گرسنگی و تشنگی و سختی است، ولی پروردگار عالم میفرماید: من در مقابل تحمل این همه مشکلات، پاداش عظیم میدهم. در روایتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می‌‌فرماید: أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ أَحْمَزُهَا؛ برترین عملها سخت‌‌ترین آنها است. از خصایص امیرمؤمنان این بوده است که اگر عبادتی میخواستند انجام بدهند و آن عبادت مراتبی داشت، حضرت سختترین مرتبه را انتخاب می‌‌کرد، بنابراین اگر ما خود را شیعه آن امام می‌‌دانیم، باید روش و منش آن حضرت را الگوی رفتاری خود قرار دهیم تا با شکیبایی و تحمل بر مشکلات و سختی‌‌ها فائق شویم؛ از اینرو می‌‌توان به این نکته مهم رسید که آن پاداشی که در عبادات و زیارت همراه با سختیها و مشقتها هست در رفاه و آسایش نیست.

یکی از زیارتهای سخت همین زیارت اربعین امام حسین است که مرسوم شده مردم پیاده از نقاط مختلف و از کشورهای دیگر در اربعین به زیارت امام حسین مشرف می‌‌شوند؛ و این خیلی کار پرمشقت همراه با خستگی، درد بدن، بیخوابی، اضطراب و ناامنی جادهها است، در عین حال چند میلیون نفر پیاده حرکت میکنند. بهطور یقین با استناد به روایات معتبر، این عمل جدای از ثواب روز اربعین امام حسین مشمول پاداش است. «علىبن میمون صایغ، از حضرت امام صادق علیه السلام نقل کرده که آن حضرت فرمودند: اى على! قبر حسین را زیارت کن و ترک نکن. عرض کردم: ثواب کسى که آن حضرت را زیارت کند چیست؟ حضرت فرمودند: کسى که پیاده زیارت کند آن حضرت را، خداوند به هر قدمى که برمى‏ دارد، یک حسنه برایش نوشته، و یک گناه از او محو مىکنند، و یک درجه مرتبه‏اش را بالا مى‏برد. وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکّل او مى‏کند تا آنچه خیر از دهان او خارج میشود را نوشته و آنچه شر و بد مىباشد را ننویسند، و در وقت برگشت، با او وداع کرده، به وى مىگویند: اى ولى خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهلبیت رسولش مىباشی. به خدا سوگند! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد نمود.

وقتی که پیادهروی زیارت اباعبدالله اینقدر اجر دارد، و زائر برای هر قدمی که برمیدارد، یک حسنه برایش نوشته، و یک گناه از او محو مىکنند، و یک درجه مرتبه‏اش را بالا مى‏برند، این خود مجوز پیادهروی است.

 توصیه برای زائران اربعین حضرت سیدالشهدا علیه السلام

لازم است اول این نکته را متذکر شوم که مردم ایران، و مردم مؤمنی که در هر کجای عالم زمین زندگی میکنند، باید این پیادهروی و زیارت اباعبدالله بهویژه در اربعین را بر خودشان لازم بدانند، و آن را فرهنگ کنند. آن دسته از مردم که بنا بر مشکلاتی که دارند، قادر به پیاده رفتن به کربلا نیستند، سواره بروند و اگر هم توفیق زیارت نداشتید کمک بدهید، خدمت بکنید و هر کس به اندازه توان و وسعی که دارد به این کار خیر و عمل نیک کمک کند تا در ‌‌نهایت به یک فرهنگ عمومی مبدل گردد. لازم نیست بروید عراق چادر و خیمه بزنید، در همین شهرهای ایران چادر بزنید، و برای زائران حرم امام حسین صبحانه و نهار و شام آماده کنید. محل استراحت و اقامت فراهم نمایید و این زوار را تا مرز بدرقه کنید. هر نوع هزینه برای اباعبدالله بشود، پاداش آن نزد خدا محفوظ است. اگر بخواهیم قرآنی محاسبه کنیم قرآن میگوید: «مَن جَاءَ بِالحَْسَنَةِ فَلَهُ عَشرُْ أَمْثَالِهَا»؛ هر کس کار نیک بیاورد، پاداشش ده برابر آن است. ‏

در آیه 261 سوره مبارکه بقره نیز خداوند در خصوص پاداش کسانی که انفاق می‌‌کنند، می‌‌فرماید: «مَّثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فىِ کلُ‏ِّ سُنبُلَةٍ مِّاْئَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ یُضَاعِفُ لِمَن یَشَاءُ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیم»؛ مَثَل آنان که اموالشان را در راه خدا انفاق مى‏کنند، مانند دانه‏اى است که هفت خوشه برویاند و در هر خوشه صد دانه باشد. خدا براى هر که بخواهد اموالش را چند برابر مى‏کند و خدا بسیار عطا کننده و داناست‏. طبق روایات، هزینه برای زیارت امام حسین ده هزار برابر پاداش دارد. خداوند برای هر درهم بخشش زائر حسین در راه خدا، ده هزار درهم پاداش میدهد، و فراتر از همه این پاداشهای مادی، خشنودی خدا و دعای خیر پیامبر، علی و امامان معصوم علیهم السلام است که بدرقه راه اوست.

بر ما لازم است در این دنیای پر غوغا و هیاهو که همه قلدران عالم، مثل صهیونیسم و تکفیریها تیرهایشان را به طرف شیعه نشانه رفتهاند، حضرت اباعبدالله الحسین را با هزینه کردن مالمان، بدنمان، زیارت رفتن و کمک به اهداف اربعین، همراهی کنیم و جواب «هل من ناصر ینصرنی؟ حضرت را با این کارهایمان بدهیم. این قبیل کارهای شما، عظیم، چشمگیر و ضامن بقای تشیع و نیز بیانگر استقامت شما در برابر تمام زورگویان عالم است. به یقین کسانی که با پای پیاده این راه را می‌‌پیمایند، اگر در حادثه عاشورا صدای هل من ناصر حضرت را میشنیدند، از یاران صدیق حضرت بودند.

مطلب مهم دیگر اینکه، امروزه رسانههای عمومی در جهان فراوان شده و از همه ابزار ارتباطی و ماهوارهای بهرهمندند و از طرفی رسانههای بیگانه این حرکت عظیم را پوشش نمیدهند، لذا به نظر میرسد که باید به زائران حضرت اباعبدالله الحسین و مخصوصاً زائران ایام اربعین و آنهایی که پیاده به زیارت وجود مقدس او و یاران باکرامت و اهلبیت با عظمتش مشرف میشوند، گفته شود که شما در این زیارتتان و پیادهرویتان باید یک کار زینبگونه انجام دهید، همانگونه که زینب کبری علیها السلام بعد از حادثه کربلا، از کربلا تا کوفه، و از کوفه تا شام، و از شام تا مسیر برگشت به کربلا و نیز در اربعین و برگشت به مدینه، وقایع کربلا را برای مردم و اهل شام و مدینه بیان کرد، و دیگر اهل بیت هم به تأسی از زینب کبری علیها السلام این کار را انجام دادند، شما نیز مردم جهان را با ابزارهای امروزی که در اختیار دارید، بیدار کنید، و وقایع را بهصورت فیلم و تصویر ثبت کنید، کرامات را بنویسید و معجزاتی که اتفاق میافتد، بیمارانی که شفا میگیرند فیلمبرداری کنید. با پیرمردها و پیرزنهایی که با قد خمیده می‌‌آیند، مصاحبه کنید و علت آمدنشان را در این سن کهنسالی و تحمل مشقت بپرسید. خدماتی که به زوار داده میشود را ثبت و به سایتها داخلی و خارجی منتقل کنید، تا با این کار فرهنگی جلوی تبلیغات دروغین و پوشالی دشمن گرفته شود و وسوسهها و سفسطههای آنها، بر بعضی افکار، اثر نامطلوب نگذارد. این از بهترین خدمت‌‌ها به حادثه کربلا و به مردم مشتاق جهان است. بنابراین زحمت این کار نیک را به دوش بکشید و این سختی را تحمل کنید و وقایع را عکسبرداری و فیلمبرداری نمایید و همچون ائمه که برای احیای حادثه بزرگ عاشورا، جلسه ذکر مصیبت در خانههایشان برگزار می‌‌کردند، شما نیز ادامهدهنده‌‌ همان روش و منش باشید تا از عنایات آنان بهرهمند گردید، چراکه این کار موجب احیای زحمات انبیاء و ائمه علیهم السلام در طول تاریخ است.

منبع: پایگاه اطلاعرسانی

دفتر حضرت استاد حسین انصاریان

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





پنج شنبه ٠١ آذر ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام