*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > کرسی اجتهاد 


آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد (افق حوزه شماره 510)
حكم فرزندان مرتد
فرزند مرتد ملى قبل از ارتدادش به حكم مسلمان است. پس اگر بالغ شد و كفر را برگزید، او را توبه مى‏دهند. اگر توبه كرد، كارى با او ندارند؛ وگرنه او را مى‏كشند. فرزند مرتد فطرى نیز قبل از ارتداد پدر یا مادرش به حكم مسلمان است. اگر پس از بلوغ كافر شد و همین‏طور فرزند والدین مسلمان نیز اگر پس از بلوغ مرتد شد، ظاهراً احكام مرتد فطرى بر آنان جارى نیست؛ بلكه ایشان را توبه مى‏دهند؛ اگر نپذیرفتند، آنان را مى‏كشند. ....
 ١٤:٢٧ - 1396/03/03 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد (افق حوزه شماره 509)
شرایط تحقق ارتداد
شرایط تحقق ارتداد، بلوغ، عقل، اختیار و قصد است. پس، اعتبارى به ارتداد صبى نیست؛ هرچند در آستانه بلوغ باشد و همین‏طور مجنون اگرچه ادوارى باشد و در حالت جنون، از او عمل یا کلامى صادر شود که اگر فرد کاملى مى‏گفت مرتد مى‏شد. ارتداد فرد مکره نیز بى‏اثر است. اگر از کسى بدون قصد جدى عمل ارتدادى سرزند، مانند هازل، ساهى، غافل و بی‌هوش، حکم به ارتدادش نمى‏شود. اگر از انسان در حال غضب که مالک نفسش نیست، ارتدادى تحقق یابد، مرتد نمى‏شود. ....
 ١٣:٣٩ - 1396/02/27 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد (افق حوزه شماره 508)
احکام مرتد ملى
روایاتى که بیانگر این احکام هستند، سه دسته مى‏باشد که باید در دلالت آن‏ها دقت کرد؛ طایفه اول، قتل را براى مطلق مرتد مى‏گوید. طایفه دوم، استتابه براى هر مرتدى هست. و طایفه سوم، بین مرتد ملى و فطرى تفصیل مى‏دهد، در مرتد فطرى استتابه نیست به خلاف مرتد ملى. از این‏رو، طایفه سوم شاهد جمع بین دو طایفه اول و دوم است. ....
 ١١:٠٣ - 1396/02/21 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد (افق حوزه شماره 507)
مجازات زن مرتد و پذیرفتن توبه آن
زن مرتد را نمى‏کشند خواه ملى باشد یا فطرى؛ بلکه او را به زندان ابد مى‏اندازند و در اوقات نماز او را مى‏زنند و در خورد و خوراک بر او سخت مى‏گیرند. توبه‏اش پذیرفته مى‏شود؛ پس، اگر توبه کرد از زندان آزاد مى‏شود. در باب زن مرتد دو مطلب مسلم است و فتوا و نص بر آن اتفاق دارد: اول این‌که و حدش قتل نیست؛ و دوم این‌که، اگر بر ارتدادش باقى ماند و حاضر نشد توبه کند، تا آخر عمر در زندان مى‏ماند. بحث و اختلاف در توبه‏ زن مرتد است، آیا توبه‏ زن مرتد اعم از ملى و فطرى پذیرفته است و سبب آزادى‏اش از زندان مى‏شود؟ یا باید بین مرتد ملى و فطرى فرق گذاشت؟ ...
 ١٤:١٨ - 1396/02/13 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد (افق حوزه شماره 506)
توبه مرتد فطری
در مورد توبه مرتد فطرى اگر مرد باشد سه احتمال داده مى‏شود: الف: ظاهراً و باطناً قبول نمى‏شود. ب: در باطن قبول است، ولى در ظاهر نمى‏پذیرند. ج: توبه مرتد فطرى مانند مرتد ملى‏ است. به مرحوم ابن‌جنید اسکافى‌ قدس‌سره احتمال سوم را نسبت داده ‏اند؛ ....
 ١٣:٥٤ - 1396/02/06 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد (افق حوزه شماره 505)
خصوصیت حد ارتداد‏
ملاک در حکم کردن به اسلام طفل، زمان انعقاد نطفه است و اسلام احدالوالدین کفایت مى‏کند؛ شرط اجراى احکام مرتد فطرى بر چنین فردى نیز گذشتن برهه‏اى از زمان پس از بلوغ است که در آن، اسلام اصیل و واقعى را اختیار کند. بنابراین، اگر پس از بلوغ، اسلام واقعى را اختیار کرد و سپس مرتد شد، عنوان ارتداد بر وى صادق است؛ زیرا، معناى ارتداد، رجوع از اسلام حقیقى به کفر حقیقى است. در باب مرتد فطرى، باید پس از بلوغ، اسلام را با عقلش پذیرفته باشد علاوه بر این‌که در زمان انعقاد نطفه‏اش والدین یا یکى از آنان مسلمان باشد و در مرتد ملى نیز باید پس از بلوغ یک کفر بالاصاله‏اى پیدا کند، سپس اسلام بالاصاله‏اى بیاورد و پس از آن مرتد گردد. این معنا با کلمه ارتداد نیز مساعدت دارد.
 ٠٨:٣٦ - 1396/01/31 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد (افق حوزه شماره 504)
احکام مرتد فطرى‏
یکى از عناوینى که در فقه، موضوع احکام متعددى واقع شده، عنوان ارتداد است که در باب ارث به لحاظ تقسیم اموال مرتد و محرومیتش از ارث، در باب نکاح به سبب انفساخ علقه زوجیت، در باب عدد به سبب وجوب عده وفات بر زوجه مرتد، و سرانجام در کتاب حدود براى اثبات حدش مورد بحث واقع شده است. ....
 ١٢:٢٦ - 1396/01/23 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
  آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد (افق حوزه شماره 503)
مجازات سارق محارب و مختلس و محتال
در قطع دست و پاى محارب، سرقت و نصاب و حرز مطرح نیست؛ بلکه امام‌ علیه‌السلام به مجرد صدق محارب در اجراى حدود چهارگانه مخیر است. ....
 ١٥:٠٣ - 1396/01/16 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد (افق حوزه شماره 502)
کیفیت تبعید محارب
آیه شریفه‏ «أو ینفوا من الأرض»‏ بر تبعید محارب از محل وقوع جنایت دلالت دارد، اما آیه نسبت به محل تبعید بیانى ندارد. پس، لازم‏ نیست جاى دیگرى را برایش مشخص کنند به‌طورى که حق خروج از آن‏جا را نداشته باشد. روایت مدائنى هم بر این مطلب دلالت داشت؛ زیرا، فرمود: اگر از آن شهر خارج شد، لازم نیست او را برگردانند؛ بلکه به شهر دومى که به آن وارد مى‏شود نامه مى‏نویسند که با او ازدواج و رفت و آمد نکنند و از او نخواهند در میهمانى شرکت کند. ....
 ١١:٢٧ - 1395/12/23 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد (افق حوزه شماره 501)
حکم توبه‏ محارب و کیفیت مجازات
اگر محارب قبل از دستگیرى توبه کند، حد محاربه ساقط مى‏گردد؛ اما حقوق مردم مانند: قصاص به سبب قتل یا جنایت و ضمان مال باقى است؛ و اگر بعد از دستگیرى توبه کند، هیچ یک از دو حق ساقط نمى‏گردد. دلیل سقوط حد محارب در این فرض آیه‏ محاربه است که در ادامه‏ آن به‌صورت استثنا مى‏فرماید: ...
 ١٧:٥٤ - 1395/12/10 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد (افق حوزه شماره 500)
انواع مجازات محارب و چگونی اجرای آن
ظاهر آیه‏ شریفه: «إِنَّما جَزاءُ الَّذینَ یُحارِبُونَ‏ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الْأَرْض...» (مائده/33) به سبب کلمه‏ «أو» تخییر بین حدود اربعه است؛ یعنى حاکم شرع مخیر است محارب را بکشد، یا به دار آویزد، یا دست و پایش را به‏طور مخالف قطع کند؛ یعنى از دست راست، تا اصول اصابع و از پاى چپ تا کعب و برآمدگى آن؛ همان حد اول و دوم سارق را یک‏جا در مورد محارب اجرا کند، و یا او را از آن مکان تبعید گرداند. کسى که بخواهد برخلاف ظهور آیه سخن بگوید و دست از تخییر بردارد و آن‌را بعید بداند، خلاف ظاهر آیه سخن گفته است. ....
 ١١:٣٨ - 1395/12/04 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد ( افق حوزه شماره 499)
موارد عدم ثبوت حد محارب
در موارد زیر حد محارب ثابت نمى‏گردد. 1- طلیع: کسانى که مراقب کاروان‏ها هستند و رسیدن کاروان را به محدوده‏ قطاع‏الطریق خبر مى‏دهند. در حقیقت، کانال اطلاعاتى دزدان است. 2- ردء: کسى است که در جمع‏آورى اموال به محارب کمک مى‏کند. 3- مدافع: کسى که براى ترساندن محارب، یا دفع فسادش، یا دفع کسى که قصد سوئى نسبت به او دارد و مانند آن، سلاح بردارد یا برهنه کند. 4- صغیر و مجنون و ملاعب ثابت نمى‏شود.
 ١٣:٢٦ - 1395/11/27 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد ( افق حوزه شماره 498)
مجازات محارب مفسد فی الارض در کتاب و سنت
محارب، کسى است که براى ترساندن مردم و به قصد ایجاد فساد در زمین، خشکى، دریا، شهر یا غیر آن، در شب یا روز اسلحه بردارد، یا سلاح برهنه کند. ....
 ١٣:٠٨ - 1395/11/20 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
حکم سرقت معیر، مؤجر، مال وقفی، زکات و سهم امام‌ علیه‌السلام
کرسی اجتهاد (افق حوزه شماره 497)
حکم سرقت معیر، مؤجر، مال وقفی، زکات و سهم امام‌ علیه‌السلام
بحث ما در صورتى است که در مورد سهم امام به ملکیت امام‌ علیه‌السلام قائل نباشیم؛ در این فرض، بر طبق قاعده باید به عدم قطع فتوا داد؛ لیکن با وجود این روایت صحیح السند والدلالة چگونه مى‏توان چنین فتوایى داد؟! منشأ احتیاط امام راحل‌ قدس‌سره وجود همین روایت است؛ با وجود آن، شک در ثبوت حد داریم؛ و مقتضاى قاعده «إن الحدود تدرأ بالشبهات» سقوط حد است و با چنین روایتى نمى‏توان به حکمى بر خلاف قاعده فتوا داد. ...
 ١١:٠٢ - 1395/11/13 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد ( افق حوزه شماره 496)
حکم سرقت در زمان قحطی و مجازات آدم‌ربایی
در سال قحطى و گرسنگى مى‏باشد. در صورتى که سارق به ارتکاب سرقت مضطر گردد، به گونه‏اى که اگر مال مأکول را سرقت نکند و نخورد، جانش در مخاطره و خطر مرگ قرار مى‏گیرد، فرض را در جایى مطرح مى‏کنیم که اگر در ابتدا نزد مالک نیز مى‏رفت و به او التماس مى‏کرد، حاضر بود با قیمت مضاعف آن مأکول را بخرد، اما مالک راضى به فروش نمى‏شد؛ از این‌رو، ناچار شد شب و نیمه‏ شبى قفل را بشکند و آن مأکول را برده جان خود را از خطر هلاکت نجات دهد، ....
 ١١:٣١ - 1395/11/06 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
حکم جیب‌بری و سرقت میوه باغ
کرسی اجتهاد (افق حوزه شماره 495)
حکم جیب‌بری و سرقت میوه باغ
حرز هرچیزى به حسب خودش مى‏باشد؛ و عرف، براى هرچیزى، حرزى را متناسب مى‏بیند، البته عرف نمى‏گوید: هرچیزى باید حرز داشته باشد. بنابراین، پولى که در آستین و یا جیب بغل یا جیب‏هاى زیر یا جیب مسدود لباس روپوش باشد آن‌را در حرز مى‏بیند. فقط در صورتى که جیب روى لباس و دربش باز باشد، آن‌را بى‏حرز و حفاظ مى‏شمارد. ...
 ١٠:٠٨ - 1395/10/29 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد (افق حوزه شماره 494)
معنا و مصادیق حرز
قول مشهور (حرز به جایى مى‏گویند که مقفل باشد، درب داشته باشد، و ورود به آن‏جا بدون شکستن درب یا بریدن قفل یا نقب زدن ممکن نباشد.) (جواهرالکلام/41/499) مشهور فقها و ازجمله امام راحل‌ قدس‌سره در تحریر الوسیله‏ به همین معنا فتوا داده‏ اند.
 ١٣:٤٩ - 1395/10/22 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
بررسی شرط «در حرز بودن» مال مسروقه برای ثبوت حد
کرسی اجتهاد (افق حوزه شماره 493)
بررسی شرط «در حرز بودن» مال مسروقه برای ثبوت حد
یکى از شرایط ثبوت حد سرقت، سرقت از حرز است و روایاتى که به عنوان مخالف مطرح بود، یا مخالفتى نداشت و یا حکم اختصاصى مسجدالحرام را بیان مى‏کرد. فقهاى امامى‌مذهب غیر از مرحوم ابن ‌ابى‌عقیل عمانى بر اعتبار این مطلب متفق ‏اند. ....
 ١٢:٤٦ - 1395/10/15 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد (افق حوزه شماره 492)
بررسی نظرات علما در حد نصاب سرقت برای قطع دست سارق
بحث در خصوصیات مال مسروقه بود. یکی از شرایط ثبوت حد قطع بر سارق، رسیدن مال دزدیده شده به حد نصاب می‌باشد اما روایات حد نصاب به پنج طایفه تقسیم گردید که ظاهر آن‌ها یک حکم را بیان نمی‌کند چون یک دسته ربع دینار، دسته دیگر خُمْس دینار و طایفه سوم ثلث دینار و دسته چهارم یک دینار و بالاخره برخی دو درهم را ملاک نصاب معرفی کرده‌اند. ...
 ٠٨:٠٩ - 1395/10/08 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد ( افق حوزه شماره 491)
بررسی روایات حد نصاب قطع دست سارق
یکى از شرایط ثبوت حد قطع بر سارق، وصول مال مسروقه به حد نصاب است. یعنى اگر مال مسروقه طلا باشد، نصاب قطع دست، ربع دینار طلاى خالص مسکوک خواهد بود؛ و اگر غیر آن باشد، باید قیمتش به اندازه قیمت ربع دینار طلاى خالص مسکوک برسد. در این جهت، فرقى بین انواع و اقسام مال مسروقه نیست؛ لذا، مال مسروقه مى‏تواند از قبیل لباس یا اشیای معدنى یا میوه و طعام (تر و تازه آن یا خشکبارش)، یا چیزى که در اصل براى همه مردم مباح است یا غیر آن، چیزى که تباهى و فساد بر آن سریع باشد مانند سبزى‏ها و میوه‏هاى تازه یا غیر آن باشد؛ و به‏طور خلاصه، هر چیزى که در ملکیت مسلمان باشد، مانند پرنده و سنگ مرمر اگر قیمتش به حد نصاب برسد، بر سرقت آن درصورت تحقق شرایط دیگر، قطع دست مترتب مى‏گردد. ....
 ١١:٥٥ - 1395/10/01 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد (افق حوزه شماره 490)
حکم سرقت اجیر، امین، زوج، زوجه و میهمان
▪ تساوى مرد و زن، مسلمان و غیر مسلمان در حد سرقت‏ مرحوم امام در این مسأله مى‏فرماید: فرقى بین مرد و زن، مسلمان و غیر مسلمان در اقامه حد سرقت نیست. بنابراین، دست زن را مى‏برند در همان موردى که دست مرد بریده مى‏شود؛ دست مسلمان را مى‏برند هرچند از ذمى سرقت کرده باشد؛ و دست ذمى را قطع مى‏کنند خواه از مسلمان سرقت کرده باشد یا از ذمى. ...
 ١٣:٣٨ - 1395/09/24 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد (افق حوزه شماره 489)
شرایط اقامه حدود و حکم سارق غنیمت
اقامه تمام حدود مشروط است به این‌که شبهه موضوعى و حکمى وجود نداشته باشد؛ با وجود شبهه، قاعده کلى «ادرءوا الحدود بالشبهات» (وسایل‏الشیعة/28/47/ح4)پیاده مى‏گردد. براى تطبیق شبهه مثال‏هایى در تحریر الوسیله‏ آورده ‏اند: ....
 ١٣:٠٧ - 1395/09/18 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد ( افق حوزه شماره 488)
شرایط معتبر در ثبوت حد سرقت
گفته شد برای آن‌که حد سرقت جاری گردد شرایطی برای سارق معین گردیده است یکی از آن شرایط بلوغ بود که گذشت اما باقی شرایط از این قرار است. ....
 ١٣:٣٦ - 1395/09/09 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد (افق حوزه شماره 487)
حکم سرقت کودک
حد یکی از مجازات الهی برای دزد می‌باشد که اجرای آن پس‌از احراز شروطی است که برای سارق و مال مسروقه می‌باشد. وجوب جریان حد بر سارق هشت شرط دارد: .......
 ١٢:٢٥ - 1395/09/03 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد (افق حوزه شماره 486)
حکم مستحل الخمر
اگر فردى شرب خمر کند در حالى‌که آن‌را حلال میداند، در حکمش دو قول است: قول اول: قولى که مطابق با قاعده و موافق با سایر موارد فقه است؛ یعنى اگر کسى حرام ضرورى را منکر گردد، در حقیقت، ضرورى دین را انکار کند، مرتد است؛ و مرتد بر دو نوع است: ....
 ١٢:٤٩ - 1395/08/26 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
کرسی اجتهاد
کرسی اجتهاد (افق حوزه شماره 485)
کیفیت اجرای حد و حکم مجنون و مرتد شارب مسکر
درباره‏ کیفیت ضرب شارب خمر و مسکر مى‏گویند: به همان صورتى که درباره‏ زانى و زانیه ضرب و تازیانه پیاده مى‏شود، درباره‏ شارب مسکر نیز به همان صورت است؛ و فقط در مقدار با هم تفاوت دارند؛ در باب زنا صد تازیانه است و در باب شرب خمر هشتاد تازیانه می‌باشد. ....
 ١٢:٤١ - 1395/08/19 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد ( افق حوزه شماره 484)
حکم کافر شراب‌خوار و شهادت دو عادل در اثبات شرب مسکر
این مسئله دو فرع دارد: 1. شرب مسکر فقط به شهادت دو مرد عادل ثابت مى‏شود؛ 2 . اگر دو شاهد عادل به نحو اطلاق شهادت دادند، کفایت مى‏کند؛ ولى اگر در خصوصیات، اختلاف کنند شربى ثابت نمى‏گردد. پس، حدى نیز مترتب نمى‏شود. لیکن اگر یکى مطلق و دیگرى مقید بیاورد، حد اقامه مى‏شود. ...
 ١٢:٢٥ - 1395/08/12 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد ( افق حوزه شماره 483)
بررسی احکام شرب مسکر و فقاع اضطرار، جهل و راه‌های ثبوت
اگر کسى به سبب حفظ جانش از هلاکت مثلاً در بیابانى به عطش شدید دچار شده و آبى ‌در دسترس ندارد یا از مرض سختى، ناچار به شرب مسکر شد، حد ندارد. ...
 ١٥:٠٣ - 1395/08/05 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
آیةالله‌العظمی‌ فاضل لنکرانی قدس‌سره
کرسی اجتهاد (افق حوزه شماره 482)
ثبوت حد بر شرب زیاد و کم مسکر و حکم صورت‏هاى امتزاج
گفتیم موجب حد شرب مسکر دو چیز است: موجب اول: تناول مسکر؛ موجب دوم: فقاع؛ در مسئله‏ چهارم، امام راحل‌ قدس‌سره نسبت به موجب اول بحث مى‏کنند؛ مبنى بر آن‌که چه مقدار از مسکر را تناول کند حد ثابت مى‏گردد؟ و پس‌از آن، به حکم صورت‏هاى امتزاج مى‏پردازند. لذا، در این مسئله دو فرع مطرح است: ...
 ١٠:٥٨ - 1395/07/28 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>
کرسی اجتهاد
کرسی اجتهاد ( افق حوزه شماره 481)
عدم الحاق عصیر زبیبى و تمرى به مسکرات
گفته شد آب انگور اگر جوش بیاید تناول آن حرام است مگر این‌که دو سوم آن تبخیر شود یا به سرکه منقلب گردد و در این زمینه که آیا موجب حد می‌گردد یا خیر بحث گردید حال سخن در زمینه عصیر زبیبی و تمری است که امام می‌فرماید: حرام نیست. عصیر عنبى، آبى که از فشار انگور به دست مى‏آید، مربوط به خود انگور است؛ اما در عصیر زبیبى و تمرى، خرما و کشمش آب ندارند. مقصود از عصیر این دو ریختن آب بر روى خرما و کشمش است به گونه‏اى که در اثر ملاصقت یا حرارت آتش، آب مزه‏ کشمش و خرما به خود بگیرد. ...
 ١١:١٨ - 1395/07/14 - نظرات : ٠ادامه مطلب >>

2 3 صفحه بعدی >>





پنج شنبه ٠٢ آذر ١٣٩٦
جستجوی وب
کانال تلگرام
کانال تلگرام